دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶

گزارش سینماپرس از نمایش آثار خارجی ویدئویی

حکایت سرگشتگی «میجر»ها در شبکه نمایش خانگی/ تاوان بلاتکلیفی سازمان سینمایی؛ بر دوش موسسات ویدئو رسانه!؟

لوراکس-پت پستچس-فروزن-سینما کوروش-من شرور2

سینماپرس: رضا مرتضوی/ با توجه به نظر صریح رهبر معظم انقلاب در به مصلحت ندانستن خرید آثار از کمپانی های غربی با توجه به برخی تحریم ها و رفتارهای خصمانه آنان با مواضع نظام جمهوری اسلامی، اصرار بر این کار در بدنه مدیریتی سازمان سینمایی چه معنایی دارد که شاید به همین بهانه از واگذاری فیلم‌های «میجر» به موسسات ویدئویی جلوگیری نموده اند؟

«میجر» چیست؟ «میجر» به برخی از آثار سینمایی اصلی (اورجینال) و دست اول کشورهای بطور خاص اروپایی و آمریکایی اطلاق می شود که توسط برخی شرکت های خارجی واسطه، از کمپانی های مربوطه خریداری شده و در اختیار شرکت ها و موسسات ویدیو رسانه  در داخل کشور که عضو قانونی اتحادیه کپی رایت در دنیا نیستند قرار می گیرد. «میجر» ها به عنوان محصولات روز سینمای دنیا همواره اصولاً نقش کلیدی و موثری در رشد و شکوفایی موسسات ویدیو رسانه داشته و به رونق اقتصادی آن ها کمک شایانی می نمایند. این محصولات به جهت ضرورت ساماندهی توزیع و نمایش آثار روز فیلم های خارجی در شبکه نمایش خانگی، پیش از ورود به شبکه قاچاق توسط موسسات و در رأس آنها نهاد صنفی مرتبط با آنها شناسایی و برای دریافت مجوزهای لازم با مراجع ذیصلاح در سازمان سینمایی کشور مورد توافق قرار می گیرد.

بنا بر اطلاعات حاصله این توافق طی سالهای گذشته و حتی در اوایل دولت یازدهم میان اتحادیه موسسات ویدئو رسانه و اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی حاکم بود تا اینکه به ناگاه چهارشنبه هفتم آبان ماه سال جاری خبری مبنی بر دستور توقف واگذاری آثار «میجر» به موسسات ویدئویی توسط حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی منتشر شد و سید صادق موسوی مدیر کل نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه سازمان سینمایی از قول وی گفت: تا تعیین تکلیف موضوع واگذاری عناوین میجر و با هدف بررسی چند ماهه موضوع و نظر به قوانین موجود و رایزنی با اصناف سینمایی از جمله اتحادیه ویدئو رسانه و تهیه‌کنندگان سینمای ایران نهایتاً از واگذاری عناوین میجر جلوگیری میکند؛حال اینکه این اتفاق در وضعیتی صورت گرفت که مدیران اتحادیه موسسات ویدیو رسانه نسبت به این امر اعتراضات فراوانی داشته و اعلام کردند که واگذاری بیش از ۱۵۰ عنوان فیلم «میجر» به موسسات ویدئویی از طریق این اتحادیه توسط سازمان سینمایی دولت دهم مورد تصویب قرار گرفته بود و با دستور توقف واگذاری «میجر» ضرر جبران ناپذیری به تمامی آن ها وارد خواهد شد.

حتی شنیده شده است که برخی این آثار به چند موسسه برای تکثیر و توزیع در مراکز فروش سراسر کشور ارائه گردید اما با این دستور رئیس سازمان سینمایی فعالیت آنها در این خصوص متوقف شد.

یکی از اعضای اصلی اتحادیه موسسات ویدیو رسانه که نخواست نامش فاش بشود در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در همین راستا اظهار داشت: با دستور جناب ایوبی تنها اتفاقی که جدا از ممانعت ایشان از درآمدزایی صحیح موسسات از طریق مجاری قانون رخ داد، این بود که طی چند هفته اخیر فیلم های مصوب زیادی از جمله «لگو»، «اسکای فال»، «هابیت» و... که می توانستند با طی فرایند صحیح قانونی و کاملأ برنامه ریزی شده و عادلانه از طریق موسسات توزیع شوند یا به صورت گسترده در شبکه قاچاق در اختیار مردم قرار داده شده است و یا برخی همکاران با ذکر عناوین غیر، آنها را بسته بندی و بدون رعایت ضوابط و مقررات صنفی روانه بازار کرده اند و  و یا در نهایت در برخی از سینماها به اکران درآورده اند و مخاطبان می توانند با خریدن بلیت از این آثار دیدن نمایند که در همه حالت این کارها کاملاً غیر قانونی است

این عضو اتحادیه موسسات ویدیو رسانه با تاکید بر اینکه برخی افراد در سازمان سینمایی دولت یازدهم تنها به فکر ژست های غربی و پرستیژ خود هستند و به مصالح و منافع نظام نمی اندیشند خاطرنشان کرد: ما طبق قانون مصوبه دفاع از حقوق مولفان و مصنفان سال ۱۳۴۹ هیچ گونه الزامی برای خریداری کپی رایت آثار از کشورهای خارجی نداریم اما برخی از آقایان در سازمان سینمایی دولت یازدهم می خواهند وجهه ای در سطح بین الملل به دست بیاورند و از همین رو واگذاری «میجر» در ایران را متوقف کردند. بعبارتی حال که در کشور با شرایط موجود اقتصادی و تحریم ها، مکانیزمی برای ساماندهی و توزیع و پخش آثار روز خارجی فراهم شده، متأسفانه برخی مدیران جدید در اداره کل نمایش خانگی به بهانه بررسی،این فضا را برهم زده و برنامه جدیدی نیز ارائه نمی دهند.

وی ادامه داد: ما عضو کنوانسیون بین المللی کپی رایت (برن) نیستیم و اساسأ نمی بایست واگذاری «میجر» در سینمای ایران حداقل به این بهانه متوقف گردد. مهم ترین نکته در این زمینه نیز استفتائاتی است که در زمان تصدی آقای میرسلیم در تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین آقای جنتی در این زمان از مقام معظم رهبری در این رابطه شده است که ایشان در پاسخ پاسخ های روشن و صریحی را فرموده اند که چنین  امری را مفید و به مصلحت نمی دانم بلکه به ضرر و بر خلاف مصلحت می دانم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در استفتای دیگری در زمان تصدی آقای علی جنتی بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه فرموده اند: «این کار بستگی به تفاهم نامه های فرهنگی میان دو کشور دارد»

عضو اتحادیه موسسات ویدیو رسانه خاطرنشان کرد: پاسخ های مقام معظم رهبری همه نشان از آن دارد که هیچ گونه کار غیر قانونی برای فیلم ها صورت نمی گرفته و ما اجباری به خرید رایت آثار خارجی از لحاظ قانونی و شرعی نداشته و نداریم و نمی بایست به دلیل یک دستور العمل داخلی سازمان سینمایی واگذاری «میجر» به موسسات داخلی متوقف شود؛ آن هم در حالی که دشمنی کشورهای غربی چون آمریکا با ما محرز است و پول های ما را بلوکه کرده است.

خبرنگار سینماپرس برای روشن شدن اذهان عمومی از سید صادق موسوی مدیر کل نمایش خانگی سازمان سینمایی در رابطه با موضوعات مطرح شده توسط یکی از اعضای اتحادیه ویدیو رسانه سوالاتی را مطرح کرد که وی در پاسخی کوتاه اظهار داشت: ۱۵۰ عنوان فیلمی که اتحادیه موسسات ویدیو رسانه آن را مصوب شده دولت دهم می داند، تنها در حد شناسایی آثار بوده اند که در نهایت نزدیک به ۳۰ اثر از آن ۱۵۰ عنوان، اصلاً ویژگی های یک «میجر» را نداشته و به همین دلیل از آن لیست حذف شدند.

موسوی در ادامه افزود: از سوی دیگر بخش عمده ای از ۱۲۰ عنوان باقی مانده، قبل از آن توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خریداری شده بودند و به همین دلیل تنها تعداد معدودی از فیلم ها باقی مانده اند.

مدیر کل نمایش خانگی سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا اکران برخی از این آثار در سینماهای کشور قانونی است یا خیر اظهار داشت: پاسخ به این سوال در حیطه وظایف و اختیارات من نیست و شما می بایست پاسخ های خود را از مجاری دیگر قانونی مطالبه نمایید.

خبرنگار سینماپرس در پی پاسخ های ابهام آمیز موسوی که پاسخ شفافی به سوالات نداد در  همین خصوص طی تماس مجدد با همان عضو اصلی اتحادیه موسسات ویدیو رسانه نظرات آن ها را در باب پاسخ های مدیر کل شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی جویا شد که وی گفت: از میان تمامی ۱۵۰عنوان مصوب شده «میجر» شاید تنها ۳ یا ۴ عنوان بوده اند که تلویزیون پیش از این آن ها را خریداری کرده است و آقای موسوی باید بدانند که یکی از اعضای اتحادیه موسسات ویدیو رسانه عضو شورای کپی رایت سازمان صدا و سیما است و ما از تمامی خریدهای صورت گرفته سازمان صدا و سیما اطلاعات مکفی داریم.

وی تصریح کرد: این آقایان تنها برای آنکه در سطح بین الملل و نزد غربی هایی که رسماً با حکومت ما دشمنی و عناد دارند وجهه ای ارائه دهند می خواهند فیلم ها از آن ها به صورت قانونی کپی رایت خریداری نمایند که این کار از بنیان و اساس غلط و مردود است.

اما فارغ از مباحث مطروحه در بلاتکلیفی آثار «میجر» و موسسات ویدئویی، نکته حایز اهمیت نمایش برخی از این فیلمها در چند مرکز سینمایی تهران است که در قالب نمایش عمومی و خصوصی(سینماتک) صورت گرفته و مشخص نیست آیا اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بر اکران این فیلمها حتی در یک نوبت نظارت کافی داشته و مبادرت به صدور مجوز برای فیلم مورد نظر نموده است یا خیر؟

خبرنگار سینماپرس برای پیگری مجوز نمایش فیلم های اکران شده در برخی از سالن های سینمایی از جمله: پردیس سینمایی قلهک، پردیس سینمایی کوروش و همچنین فرهنگسرای نیاوران گفتگویی با امید خاکباز معاون اجرایی فرهنگسرای نیاوران داشت که وی در این خصوص اظهار داشت: فیلم های خارجی که در این سالن به نمایش در می آیند اغلب فیلم های انیمیشنی هستند که توسط موسسه فیلمیران برای یک بار نمایش در سالن های سینمایی مجوز دارند و ما بر اساس این مجوز ها اقدام به نمایش این فیلم ها می کنیم و اطلاع چندانی از اختلاف میان مدیران وزارت ارشاد با اتحادیه موسسات ویدیو رسانه نداریم.

البته در میان تلاش خبرنگار ما برای برقراری ارتباط با علی سرتیپی مدیر عامل فیلمیران و سید جمال ساداتیان مدیر پردیس سینمایی قلهک میسر نگردید، اما با همه این تواصیف نکات زیر همچنان مورد ابهام است و امید است مسئولان مربوطه پاسخ قانع کننده ای در این زمینه داشته باشند:

با توقف واگذاری «میجر» به موسسات ویدئویی، سازمان سینمایی و بطور خاص اداره کل نمایش خانگی چه برنامه ای برای توزیع و نمایش ویدئویی فیلمهای خارجی روز در شبکه نمایش خانگی دارد و این بررسی تا چه زمانی بطول خواهد انجامید؟

با توجه به نظر صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر به مصلحت ندانستن خرید آثار از کمپانی های غربی با توجه به برخی تحریم ها و رفتارهای خصمانه آنان با مواضع نظام جمهوری اسلامی، با چه دلیلی اصرار بر این کار در بدنه مدیریتی سازمان سینمایی وجود دارد؟

مرجع مقابله کننده با برخی موسسات ویدئویی که با عناوین غیر و بدون رعایت ضوابط صنفی اقدام به تکثیر آثار میجر نموده و در بازار بی رقیب در صدد درآمدزایی از طریق غیرقانونی است کدام است و نقش سازمان سینمایی در این میان چیست؟

اگر برای نمایش فیلمهای خارجی روز از جمله برخی آثار مبجر مورد اشاره اتحادیه ویدئو رسانه در چند سینمای تهران مجوز لازم صادر شده است، چرا این اتفاق برای سایر سینماهای کشور طراحی و برنامه ریزی نمیشود و اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت نمی‌گیرد؟

 

نظرات

  • امیر ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۱۳:۴۳
    1 0
    صدور مجوز توزیع صدها انیمیشن خارجی توسط مرکز رسانه های دیجیتال ارشاد بدون خرید رایت، حکایت یک بام و دو هوا در ارشاد و زیر مجموعه های آن است. سینما تک ها طبق مقررات جهانی زیر نظر فیلمخانه های ملی کشورها فعالیت می کنند، سینما تک های نوظهور در تهران که بیش از یکبار فیلم ها را با فروش بلیط پخش می کنند! هیچ ارتباطی با فیلمخانه ملی ندارند. مضافا که انیمیشن های روز دنیا مدتهاست که با دوبله همزمان هم در پردیس ها(طی روزهای متوالی) به نمایش گذاشته شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.