شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴

خزاعی:برای جشنواره فیلم مقاومت بودجه مستقلی درخواست شده است/ خبر ۲۰ درصد کاهش بودجه سینمایی کشور صحت ندارد

خزاعی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: در پی انتشار برخی اخبار پیرامون موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با کاهش ۲۰ درصدی بودجه سینمای کشور و اختصاص آن به جشنواره فیلم مقاومت، محمد خزاعی دبیر این جشنواره ضمن تکذیب این خبر اظهار داشت: قرار است برای برگزاری جشنواره فیلم مقاومت بودجه مستقلی درنظر گرفته شود.

محمد خزاعی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم مقاومت یکی از مهم ترین و منحصر به فرد ترین جشنواره ها از لحاظ مضمون و محتوا است که می تواند در راستای اهداف استراتژیک نظام نقشی موثر و کلیدی داشته باشد از این رو ما سال ها قبل از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخواست کرده بودیم ردیف بودجه مستقلی را برای برگزاری این جشنواره در نظر بگیرند تا کسانی که در سال های آتی می خواهند این جشنواره مهم را برگزار نمایند دغدغه ای برای حل مشکلات مالی نداشته باشند و بدانند که بودجه ای اختصاصی برای برگزاری جشنواره فیلم مقاومت مصوب شده و آن ها به راحتی می توانند این جشنواره استراتژیک را برگزار نمایند.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای برگزاری چنین جشنواره مهمی نباید به صورت مقطعی باشد اظهار داشت: جشنواره فیلم مقاومت در آخرین دوره برگزاری خود بیش از ۲۰۰ شهرستان را وارد این جریان نمود و ما قصد داشتیم این جشنواره مهم را به صورت همزمان در بسیاری از کشورهای جهان برگزار نماییم که کمبودهای مالی مانع از اجرای چنین اهداف مهمی شدند. این در حالی است که ما باید برای رسیدن به اهداف والا و استراتژیک خود تمامی کشورهایی که از این نظر با ما همگرایی دارند و حول این محور مهم فعالیت می کنند را زیر چتر جشنواره فیلم مقاومت گرد هم آوریم و آن ها را مدیریت نماییم.

وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: ما اهداف ارزشمند زیادی در مورد جشنواره داشتیم و در مقطعی حتی به این امر مهم نیز رسیدیم که صندوق اعتباری هنرمندان مقاومت را تاسیس نماییم که همیشه مشکل بودجه مانع از دستیابی به این اهداف شد. من معتقدم که متولیان فرهنگی هنری کشور باید زیر ساخت های لازم را برای این جریان مستمر و مداوم فرهنگی آماده نمایند وخوشبختانه بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی اعضای کمیسیون فرهنگی این دوره مجلس شورای اسلامی با اهتمام ارزشمند و والای خود به این امر مهم دست یافته اند تا بودجه مستقلی را برای برگزاری این جشنواره در نظر بگیرند.

خزاعی با تاکید بر اینکه اشتباه یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتشار یک خبر باعث شد بازخورد های متفاوتی از سوی اهالی سینمای ایران در رابطه با تصمیم کمیسیون فرهنگی ایجاد شود گفت: همه ما جزو خانواده سینمای ایران هستیم و معتقدیم که نه تنها باید از بودجه سینمای کشور کاسته نشود بلکه باید به آن نیز افزوده گردد. قرار نیست در صورت اجرای چنین تصمیمی از ظرفیت های سینمای ایران کاسته و به ظرفیت های جشنواره فیلم مقاومت افزوده شود و امیدواریم که شانتاژهای رسانه ای باعث نشود تا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از تصمیم اصلی خود منصرف گردند.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: بودجه ۱۰۰ میلیاردی سینمای ایران اصلاً پاسخگوی نیازهای سالانه ما نیست چه برسد به آنکه ۲۰ درصد از این بودجه نیز کاسته شود. ما نباید این مهم را از یاد ببریم که سینمای ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه سینما است و از همین رو انتظار دنیا از سینمای ایران این است که این سینما با رشد و جهش مهمی مواجه شود. اما متاسفانه بودجه ۱۰۰ میلیاردی که برای این بخش مهم در نظر گرفته شده است حتی اندازه تولید یک فیلم استراتژیک در سینمای جهان هم نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بحث ما بحث حمایت از سینمای ایران است که بخشی از این حمایت ها به بودجه و بخش دیگری از آن به مدیریت فرهنگی کشور باز می گردد. ما باید تصمیم بگیریم در سال سینمای ایران بنا به نیازهای جامعه تعداد مشخصی فیلم کودک، کمدی، اجتماعی، دفاع مقدس و... ساخته شود و یک نظام نامه برای سینمای ما تعریف شود و بر اساس این نظام نامه سینمایی ما می توانیم بودجه های تعریف شده ای را برای تمامی ژانرها در نظر گرفته و از سینمای ارزشی و استراتژیک غافل نشویم.

خزاعی ادامه داد: اصل برگزاری جشنواره فیلم مقاومت منوط به تولید فیلم هایی در این حوزه است. همین حالا نزدیک به ۲۰ فیلمنامه آماده که بسیاری از آن ها پتانسیل تبدیل شدن به یک فیلم ارزشی را دارا هستند آماده تولید است که نبود بودجه مانع از ساخت آن ها شده است. از این رو اگر در سازمان سینمایی بودجه ای اختصاصی برای تولید فیلم های دفاع مقدس و انقلاب در نظر گرفته شود خیال ما می تواند از نظر برگزاری سالانه جشنواره فیلم مقاومت و تولیدات شاخص در این زمینه راحت باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.