شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰

یک کارگردان فیلم کوتاه در گفتگو با ما مطرح کرد

بودجه؛ اصلی ترین دلیل دوری فیلمسازان از ساخت آثار دفاع مقدس/ تغییر سیاستهای سینمایی موجب بلاتکلیفی ما شده است

محمد اسماعیلی*

سینماپرس: اسماعیلی کارگردان فیلم کوتاه در گفتگو با سینماپرس با اشاره به کمتر شدن فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس اظهار داشت: اولین دلیل دوری فیلمسازان از این حیطه بودجه است. متأسفانه در بحث بودجه که به فیلم ها اختصاص می یابد یک بوروکراسی طاقت فرسا وجود دارد.

این کارگردان در ادامه افزود: طرح یک فیلم ۲۵ دقیقه ای را با موضوع دفاع مقدس به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه دادم، ۲ ماه در نوبت بودم و ۱ ماه بعد از من درخواست فیلمنامه کامل شد و من فیلمنامه را به طور کامل ارائه دادم؛ اما  به یکباره سیاست این مرکز تغییر کرد و اعلام شد که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فقط از ساخت فیلم های مستند حمایت می کند و معلوم نیست تکلیف این مدت پیگیری های بی نتیجه ما چه شد.

وی در رابطه با وضعیت حمایت از ساخت فیلم های ارزشی اظهار داشت: حمایت از این فیلم ها به شکلی نسبی صورت می گیرد. به عنوان مثال مسئولان بدون در نظر گرفتن پروداکشن فیلم ها همه چیز را نسبت به زمان آن در نظر می گیرند و فیلم های ۲ دقیقه ای را ۲ میلیون تومان در نظر می گیرند و همینطور کمک هزینه ها با بالارفتن رمان فیلمها بالا می رود تا به ۷ میلیون تومان می رسد. مسئله حمایت از ساخت اینگونه فیلم ها کاملاً منتفی است و من یک سال است که برای ورود به این عرصه در تلاشم و هیچ اتفاق مهمی رخ نداده است.

اسماعیلی تصریح کرد: دفاع مقدس تنها ژانری است که در ظاهر از ساخت فیلم در آن حمایت می شود اما در واقع حمایتی پشت آن وجود ندارد.

کارگردان فیلم «ارتش پنهان» خاطرنشان کرد: برای ساخت یک فیلم بلند و یک فیلم کوتاه که مربوط به مسائل دفاع مقدس است اقدام کرده ام و هنوز هیچ کدام از آنها قطعی نشده است.

این کارگردان در ادامه در بخشی دیگر از این گفتگو خاطرنشان ساخت:  چندان با اکران فیلم های کوتاه در سینماها موافق نیستم. این دسته فیلم ها مخاطب خاص دارد و نمی شود یک فیلم ده دقیقه ای را در سینما به تنهایی اکران کرد، به همین دلیل مسئولان مجبورند یک بسته از این فیلم ها را یکجا اکران کنند که این خود معضل بزرگی است؛ چون فیلم های کوتاه با فضاها و ژانرهای مختلف در یک سانس اکران می شوند و مخاطب نمی تواند با هیچ کدام از آنها آنطور که لازم است ارتباط برقرار کند.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: در گذشته فیلم های کوتاه قبل از اکران یک فیلم بلند در یک سانس اکران می شدند اما این رسم برداشته شد و به نظر من بهترین حالت برای اکران فیلم کوتاه در یک سانس اکران مجموعه فیلم های یک کارگردان است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا فیلم کوتاه برای اکران عمومی ساخته نمی شود و کاربردهای دیگری دارد. از نظر من نمایش فیلم های کوتاه در تلویزیون خیلی اتفاق بهتری است. در گذشته شبکه ۲ در برنامه ای تلویزیونی برخی از فیلم های کوتاه را نمایش می داد که اکثر این فیلم ها متعلق به انجمن سینمای جوان بودند.

این کارگردان در ادامه افزود: ساخت فیلم های جنگی به هیچ وجه سخت نیست. به نظر من می شود فیلم های جنگی در حد «نجات سرباز رایان» را ساخت ولی مشکل اصلی ما حمایت مالی و عدم اعتماد مسئولان است. مسئولانی که برای ساخت یک فیلم بلند ضعیف ۲ میلیارد تومان هزینه می کنند می توانند به جای آن ۵ فیلمساز فیلم اولی را حمایت کنند که با مبالغ بسیار کمتر فیلمهای بهتری بسازند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.