سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰

پای صحبت های یک بازیگر پیشکسوت

هوشنگ توکلی: نسل سوم بازیگران بعد از انقلاب را نباید رها کرد/ باید چهره های مستعد و تازه نفس پرورش دهیم

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر ایران گفت: هنر بازیگری مقوله ای بسیار پیچیده است که در کشور ما با توجه به شرایط تاریخی و اجتماعی با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده؛ اما خوشبختانه هم اینک با ورود نسل سوم بازیگران پس از انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی این هنر در کشورمان هستیم هر چند که نباید آنها را رها کرد.

بازیگر سریال تلویزیونی «زیر تیغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ریشه رشد فعالیت های هنری به ویژه هنر بازیگری در ایران دست کم به ۱۰ -۱۵ سال قبل از سقوط نظام شاهنشاهی باز می گردد. در زمان پیش از آن هنر بازیگری یکی از هنرهای در محاق مانده بود و کمتر کسی از آن سخنی به میان می آورد چرا که هیچ گونه فرصت تبلیغاتی و بستر سازی مناسب فرهنگی برای آن فراهم نبود و جریان حزب توده روی فرهنگ و هنر ما چمبره زده بود و اجازه نمی داد کسی به دستاوردهای آن توجهی نشان دهد.

توکلی در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه موج جدیدی از هنرمندان در سال های آخر حکومت پهلوی دوم در ایران به وجود آمدند که به هیچ عنوان معتقد به فعالیت های گروه ابتدایی نبودند و بر اساس تجربیات شخصی و دیدگاه های جدید خود می خواستند نسلی جدید را به هنر ایران معرفی کنند اظهار داشت: این گروه رویکردهای بسیار متفاوتی نسبت به توده ای ها داشتند که البته با مقاومت و خصم آن ها روبرو می شدند و با نزدیک شدن بهار انقلاب اسلامی آن ها وارد چالش جدیدی شدند. گروه حزب توده در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری همواره دارای قدرت مانور سیاسی و اجتماعی بودند و می خواستند بر همه ارکان هنر سیطره پیدا کنند اما موج نوی سینمای ایران این اجازه را به آن ها نداد.

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» در همین رابطه ادامه داد: نسل من از همان گروه موج نوی سینما بودند که علیه توده ای ها قیام کرده بودند و بعد از انقلاب اسلامی تلاش کردند تا دستاوردها و تجربیات خود را در اختیار نسل بعد قرار دهند. از همین رو یکی دو سال پس از انقلاب اسلامی ما در تئاتر شهر و انجمن حکمت و  فلسفه کلاس هایی را بر قرار کردیم و نسلی را تربیت و به هنر بازیگری ایران معرفی کردیم که تا دو دهه در سینمای ایران دوام آوردند و افتخار آفرینی های زیادی را به همراه داشتند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در اواسط دهه ۷۰ به دلیل تغییر شرایط تاریخی و اجتماعی ارتباطات ما با آن ها قطع شد و نسل دوم بازیگران پس از انقلاب ناچار شدند تا روی پای خودشان بایستند. این امر برای آن ها به شدت سخت و مشکل بود چرا که آن ها مجبور بودند مجدداً تلاش نمایند و از صفر شروع کرده و دست به جستجو بزنند.

بازیگر سریال تلویزیونی «روزگار قریب» ادامه داد: در شرایط فعلی نیز هنرمندان سخت کار می کنند و نیاز است تا تمامی دستاوردها و رویکردهای اصلی فرهنگی و هنری مورد بازبینی اساسی و جدی قرار بگیرد تا در حالی که شاهد رشد و شکوفایی هنر بازیگری در ایران هستیم به سمتی نرویم که خدای ناکرده از مسیر اصلی خود منحرف شده و مانند سال های قبل از انقلاب اسلامی دچار انحطاط گردیم.

توکلی افزود: به همین منظور بنده مدتی است تصمیم به تاسیس یک مدرسه عالی بازیگری گرفته ام که مجوز آن مدتی است صادر شده و قرار است این مدرسه با نام «پرنده آبی هنر» که مدیریت آن را شخصاً بر عهده دارم به زودی برای تربیت نیروهای تازه نفس، علاقمند و مستعد بازیگری آغاز به کار نماید.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران تصریح کرد: متاسفانه آموزشگاه های متعدد بازیگری در ایران وجود دارند که تنها در دنیای بازیگری هرج و مرج به وجود آورده اند و هیچ نکته مثبتی در کارنامه کاری آن ها دیده نمی شود. اما ما سعی داریم در مدرسه مان تا رسیدن به هدف و نتیجه نهایی شاگردان مان را رها نکنیم؛ منظور ما از تاسیس این مدرسه کسب درآمد نیست و می خواهیم رسالت خود را که آموزش صحیح و اصولی هنر بازیگری به جوانان است را به درستی به سرانجام برسانیم.

بازیگر فیلم سینمایی «خانه ابری» سپس در مورد فعالیت های جدیدش در حوزه بازیگری اظهار داشت: این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی «آرام می گیریم» به کارگردانی آقای روح الله سهرابی هستم که فضای دراماتیک بسیار خاصی دارد و مطمئن هستم این سریال با استقبال بسیار گسترده مخاطبان روبرو خواهد شد و طی سال های آتی جزو کارهای با ارزش محسوب می شود.

وی افزود: من در این سریال نقش پدر خانواده ای را بازی می کنم که چندین فرزند دارد که هر کدام از آن ها در جامعه نقشی دارند و تعدادی از آن ها موفق و تعداد دیگرشان ناموفق شده اند. این مرد نیز مایل است تجربیات گذشته خود را برای رسیدن به یک راه راست و درست در اختیار فرزندانش قرار دهد که این امر منجر به پیش آمد وقایعی در طول داستان این سریال می گردد.

توکلی در خاتمه این گفتگو از حضورش در فیلم «سایه های موازی» به کارگردانی اصغر نعیمی خبر داد و گفت: ابوالفضل پورعرب درست مانند فرزند من است و از همان سال های پس از انقلاب اسلامی مدت ها نزد من آموزش می دید. این بازیگر توانمند بعد از مدت ها بیماری برای بازی در این فیلم سینمایی قرارداد امضا کرده بود و از من خواهش کرد تا در این فیلم حضوری افتخاری در نقش پدرش داشته باشم که من هم به خاطر پورعرب این پیشنهاد را پذیرفتم و خیلی کوتاه در این فیلم سینمایی ایفای نقش کردم تا برای پورعرب یادگاری بماند. این فیلم برای من تنها یک کار عاطفی است و اگر پورعرب نبود مسلماً در آن بازی نمی کردم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.