دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

سینماپرس و طراحی جوان اما پرکار؛

«آرش آقابیک»؛ سینماگری که با ۱۴ فیلم در پی سیمرغ جشنواره فجر است/ آقایان! لطفأ تجهیزات جلوه های ویژه را دریابید

آرش آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه جوان سینمای ایران گفت: ما از نظر نیروی انسانی و متخصص در طراحی جلوه های ویژه نه تنها از سینمای غرب کم نیاورده ایم بلکه با آن ها برابری می کنیم تنها نقطه ضعف ما در تجهیزات است که متاسفانه مدیر دلسوزی برای رفع این مشکل پیدا نمی شود.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «اشباح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ایده، طراحی و خلاقیت و نوآوری طراحان جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران زبانزند خاص و عام است اما به دلیل آنکه کار ما همیشه زیر ذره بین عده ای از افراد قرار دارد می خواهند ما را مرتباً با سینمای هالیوود و بالیوود مورد قیاس قرار دهند که این کاری بسیار غلط و اشتباه است چرا که سینمای ما از نظر بودجه و هزینه نمی تواند با سینمای غرب برابری کند و به همین دلیل این قیاس مع الفارق است و مادامی می توان سینمای ایران با غرب را مورد قیاس قرار داد که ما هم از بودجه ها و تجهیزات آنچنانی آن ها بهره ببریم.

آقابیک ضمن تاکید بر اینکه برخی مدیران سینمایی به جای حمایت از طراحان جلوه های ویژه گاهی جلوی پای آن ها سنگ اندازی می کنند اظهار داشت: من شخصاً به دلیل هزینه های کلان دستگاه های مورد نیازمان که می بایست از خارج از کشور تهیه کنیم و کسی برای آن بودجه ای در اختیارمان قرار نمی دهد بسیاری از تجهیزات از جمله دستگاه برف سازی را که هزینه خرید آن بالای ۳۰۰۰۰ دلار است را ایرانیزه کرده ام و از این دستگاه در فیلم های ایرانی بهره می برم.

وی افزود: همچنان که تجهیزات فیلمبرداری و صدابرداری وارد سینما می شود، باید تدبیری اندیشید تا تجهیزات مدرن و به روز جلوه های ویژه میدانی نیز وارد کشور شود تا ما بتوانیم از آن ها جهت رشد کیفی فیلم ها بهره ببریم و سینما را به یک رشد و اعتلا برسانیم. رسیدن به این امر مهم کاری دست نیافتنی نیست و به عنوان مثال مدیران باید یک سوله بزرگ را در نظر بگیرند و از ما کمبودها را سوال کنند و اقدام به ورود تجهیزات و دپوی آن در آن سوله نمایند تا همه طراحان جلوه های ویژه بتوانند از آن بهره مند شوند.

این سینماگر ۳۱ ساله در مورد سایر مشکلات اعضای این صنف در سینما گفت: متاسفانه مشکلات ما تنها به مدیران مربوط نمی شود و در همین بدنه سینما ما با مشکلات زیادی مشغول دست و پنجه نرم کردن هستیم از جمله آنکه هیچ برنامه ریزی دقیقی برای گرفتن صحنه های یک فیلم وجود ندارد و بارها شده که چند ساعت قبل از برداشت یک صحنه با ما تماس گرفته اند و خوسته اند که برای طراحی به آنجا برویم که این مورد می تواند ضربات جبران ناپذیری را به فیلم وارد نماید. از سوی دیگر بسیاری از فیلمسازان ما اصلاً به دکوپاژ فیلم اعتقادی ندارند و از سر احساس اقدام به ساخت فیلم می نمایند که این امر باعث عدم ارتباط و تعامل میان ما و آن ها می گردد.

آقابیک در مورد حضورش با ۱۴ فیلم در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: من سال بسیار پرکاری را پشت سر گذاشتم. امسال از ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ طراحی جلوه های ویژه ۱۱ فیلم بر عهده من بوده است و همچنین در بخش نگاه نو نیز با ۳ فیلم حضور دارم که در مجموع باعث شده امسال ۱۴ فیلم در جشنواره فیلم فجر داشته باشم که خود به خود رقمی حیرت انگیز محسوب می شود.

وی از فیلم های «ارغوان»، «بهمن»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «تا آمدن احمد»، «رخ دیوانه»، «خداحافظی طولانی»، «دو»، «شکاف»، «احتمال باران اسیدی»، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «مرگ ماهی»، «کوچه بی نام»، «عصر یخبندان» و... به عنوان فیلم هایش در جشنواره سی و سوم نام برد و گفت: حجم کاری ما در برخی از این فیلم ها بسیار سنگین بود به عنوان مثال فیلم «بهمن» که سال گذشته و در فصل زمستان فیلمبرداری شد نیاز به هوای برفی داشت و با آنکه لوکیشن فیلم در محلی بود که اصولاً بایستی در آن برف ببارد حتی یک روز هم برف نبارید و ما بیش از ۶۰ جلسه مجبور شدیم ریزش برف را اجرا نماییم که به خودی خود این امر در سینمای ایران تاکنون سابقه نداشته و خوشبختانه نتیجه اثر آنچنان طبیعی و باورپذیر از کار درآمده که هیچ شخصی متوجه مصنوعی بودن برف ها نشده است!

این طراح جلوه های ویژه در خاتمه این گفتگو افزود: البته در برخی از فیلم های دیگر برخلاف فیلم «بهمن» حجم کاری ما زیاد نبود و بعضاً امکان داشت که ما کمتر از یک هفته در سر پروژه حضور داشتیم. البته من در تمامی پروژه ها طراحی و مدیریت اجرایی را همزمان بر عهده داشتم و اگر برخی از آن ها با هم تداخل زمانی پیدا می کردند نیروهایم را به لوکیشن ها می فرستادم و مرتباً به آن ها سرکشی می کردم.

گفتنی است؛ آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون است. وی تحصیلات خویش را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات شاخه شبکه در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۳۸۹ به پایان رساند.  آقابیک فعالیت های هنری خویش را بطور نا پیوسته از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوه های ویژه نزد آقای عباس شوقی اغاز نمود و از سال ۱۳۸۲ بطور پیوسته و حرفه ایی در این حرفه فعالیت خویش را ادامه داد. آقابیک با عنوان دستیار جلوه های ویژه بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کرده است.  در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر جلوه های ویژه و بطور مستقل مشغول به کار شد. سپس در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر (سی و دومین دوره) کاندید بهترین جلوه های ویژه میدانی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. وی از آن دوره تا کنون به عنوان پر کارترین طراح جلوه ویژه مشغول به کار می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.