یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۴

پاره نگاتیوهای «آپاراتچی»

اندر حکایت نقش«قبلی ها» در استیصال تدبیر و امیدی‌ها/ «علی آقا»؛ خسته و درمانده از گل و بلبل و سیمرغ!؟

علی جنتی

سینماپرس: من بودم حق «قبلی ها» رو میگذاشتم کف دستشون تا رئیس روسای امروز حوزه فرهنگ و هنر و سینما را اینجور مستأصل نکنند که با همه تدبیر و امیدشون، برای ادامه حیاتشون ندونن دست به دامن کی و چی بشن!!...

اون اوایل که آقایون تازه اومده بودن سر کار و همه چیز رو می‌انداختند گردن «قبلی ها»، خب ما هم از انصاف به دور نباشه، می‌گفتیم شاید حق با ایناست؛ «قبلی ها» اینقدر خرابکاری داشتند که بندگان خدا هر چی هم زور بزنند نمی‌تونند این آوار سینما را درستش کنند...

به همین منوال چند ماهی رفتیم جلوتر؛ خدا میدونه هی کار خرابتر می‌شد و تا می‌ اومدیم حرف بزنیم، یه لبخند خوشگل و با نمک تحویل ما می‌دادند و می‌گفتند: «هیس، یه آپاراتچی پیر و مفلوک که اینقدر غرغر نمیکنه!»...ما هم پیش خودمون می‌گفتیم راست میگن، به ما چه؛ یه بیمه هنرمندا با کف حقوق واسه من و دوازده سر عائله در نظر گرفتن، زیاد حرف بزنم همین هم قطع میکنن پولشو میذارن «بانک» سودشو می‌گیرن خرج می‌کنند، حالا بیا و بساز!

شد یک سال و چند ماه، هنوز هم هر چی در گوششون زمزمه می‌کنیم که ‌بابا وضع خرابه، به داد سینما برسید، باز ناله آقایون گوش دنیا رو کرمیکنه که نمیشه چیزی رو درست کرد،«قبلی ها» یه جای صحیح و سالم نذاشتن تو این سینمای فلک زده...حرف اضافی موقوف!؟

اومدیم نشستیم تو این آپارتخونه، چرتکه زدیم دیدیم ای بابا چه کرده این شمقدری و دار و دسته اش که علی آقا و دور و بری هاش هر چی در توان دارن بکار میگیرن، اما خبری از حل مشکلات نیست که نیست...آخه عزیز دل برادر، اون موقع که معاون وزیر بودی، مشاور پرزیدنت بودی، اینور و اونور رئیس بودی، فکر نکردی بعد از تو باید تو این مملکت یه عده «دیپلمات سیاسی»  ببخشید، یه عده آدم با فرهنگ و کاردرست، بتونن جای شما کار کنند وچرخ فرهنگ و هنر رو بچرخونن؟

اینه رسم روزگار آقا جواد؟ نگفتی این بنده خدا که بعد از شما رئیس میشه، وزیر میشه، محض دلخوشی چهارتا آدم متوقع عین من، باید بتونه دو تا بیلان کار از خودش ارائه بده، اون دنیا یقه سفیدش رو نگیرن بگن با پول بیت المال چه کردی؟...بنده خدا علی آقا و حجت الله خان دیگه روشون نمیشه هر خبرنگاری از اوضاع و احوال سینما میپرسه، بندازن رو دوش«قبلی ها»!

موندم شوخی شوخی اگه تا پای استیضاح رفت جلوی وکلای مردم چی میخواد بگه؟؟...از حمایت از فیلم شاهزاده قجری بگه که یه روز با دبدبه و کبکبه رفتن سراغش و التماسش کردن بیا فیلم بساز و الان جرات ندارن بیارن تو بخش مسابقه جشنواره نمایشش بدن؟! یا از اون خانومی که «مادر نزاییده بود کسی جلوی فیلمسازیش رو بگیره» و آقایون با افتخار بهش مجوز سینمایی دادند و حالا نمیتونن جلوشو بگیرن که هی نره اینور و اونور، بهش جایزه سیاسی اهدا کنند علیه این مملکت!؟

همش تقصیر «قبلی ها»ست؛ اگه این همه خرابکاری نمیکردن، الان علی آقا دستش باز بود دستور می داد بجای این فیلمهای خسته کننده به اصطلاح«اجتماعی، خانوادگی» چنان فیلمهایی بسازند که تو سالن، خمیازه که نمیکشی هیچ، تازه به رقص و هیجان و آواز هم بیافتی، خدایی آدم چه میدونه فیلمساز قجری چی«دلش میخواد»؟

من بودم حق «قبلی ها» رو میگذاشتم کف دستشون تا رئیس روسای امروز حوزه فرهنگ و هنر و سینما را اینجور مستأصل نکنند که با همه تدبیر و امیدشون، برای ادامه حیاتشون ندونن دست به دامن کی و چی بشن!!...دلم برای علی آقا میسوزه، چون از قدیم میشناسمش، بقول مهران مدیری از اول هم اشتباهی اومد تو این میدون، همه رفتن تو صنعت و تجارت و صادرات و واردات، این بنده خدا سهمش شد گل و بلبل و هوای بارونی و یه جماعتی که تا آخر قیامت هم ولش نمی‌کنند!

خدا وکیلی شاید هم حق داشته باشه که اینجور تو کار وزارت درمونده شده ...از یه طرف  یکی با پول میلیاردی غیروطنی که سرآدم سود میکشه از رقمش،  فیلم  پر از حرف و حدیث از عاشورای امام حسین(ع) قربونش برم میسازه و میاد منت میذاره که من اگه نیومدم جشنواره، فقط بخاطر دشمنی و خصومت با « قبلی ها» بود؛خب این بنده خدا هم قبول میکنه، چه میدونه تو سینما پول اگه از جیب شخصی نباشه، تا دهها سال هم میشه یه فیلم تاریخی رو بین زمین و آسمون نیگه داشت و مقرری ماهانه آدم تا زمان تموم شدن واقعی فیلم محفوظه!

از یه طرف دیگه هم یه جماعتی همزمان با شعارهای شیک و قشنگ انتخاباتی بعضی ها، میان وسط خیابون و مثل دوره گردهای قدیم با میل گرد و نبشی آهن زور میزنن پلمپ خانه سینما بشکونن، خب خدایی منم باشم وقتی با هزار تا دایره و دمبک در این خونه رو باز کنم احساس اسطورگی بهم دست میده  تو جمع سینمایی ها، غافل از اینکه همه این داستان بازار زرگری بود برای چهار تا سفر اروپایی و آمریکایی برای از ما بهترون و بعد از ۱۶ ماه آب از آب برای این سینمایی های بیچاره تکون نخورده که نخورده!

بماند که این وسط یکی صبح از خواب بلند میشه و هول زده با بلیط رایگان و طرح«سینما سلام»، همه کاسه کوزه های سینمادارها رو در یه روز شلوغ و پر جمعیت  به هم میریزه و میاد به علی آقا گزارش میده که «هیچکی مثل من نمیتونه سینماها رو رونق بده»...دروغ که شاخ و دم نداره!

شما جای ایشون بودین راهی غیر از انداختن تقصیر گردن«قبلی ها» داشتید؟

«آپاراتچی»

نظرات

  • ۱۳۹۳/۱۱/۰۲ - ۱۲:۳۰
    1 0
    میخواستم بدونم شما رو کدوم جناح پشتیبانی میکنه؟!!!!!!
  • یاشار ۱۳۹۳/۱۱/۰۲ - ۱۴:۴۱
    0 1
    جالب بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.