چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

در گفتگو با خبرنگار سینماپرس مطرح شد

توصیه های یک فیلمساز پیشکسوت به مدیران رسانه ملی/ ورهرام: مستند این روزها وضعیت خوبی ندارد؛ کمکش کنید!

فرهاد ورهرام*

سینماپرس: فرهاد ورهرام مستندساز مطرح کشورمان اظهار داشت: مستند این روزها در وضعیت خوبی قرار ندارد و تا زمانی که تکلیف تلویزیون روشن نشود فیلمسازان ما بیکار خواهند بود؛ در این میان حمایت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم به هیچ وجه کافی نیست.

کارگردان فیلم «از آلپ تا دماوند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: تلویزیون همچنان به خیلی از مستندسازان بدهکار است و امیدوارم به این مسأله توجه داشته باشد. در حال حاضر خبری از بودجه ای که از طرف صدا و سیما به فیلمسازان برسد نیست و تنها افراد خاص هستند که می توانند از بودجه های رسانه ملی بهره مند شوند و دیگر سازمان ها نیز با کمترین مبلغ انتظار دارند که مستندسازان با سفارشات آنها فیلم بسازند.

ورهرام در ادامه این بحث افزود: از سوی دیگر امیدوارم شبکه مستند سیاست های سابق خود را کنار گذاشته و به سیاست های بهتری روی آورد. مستند در ایران واقعاً حال و روز خوشی ندارد و امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز همتی در حل  این مشکلات انجام دهد.

این کارگردان در ادامه افزود: راه حل این مشکلات در دست مدیران است. آنها باید تصمیم گیری جدی کنند و بدانند که از مستند سازان چه می خواهند و مستند به عنوان یک رسانه چه کاری قرار است برای آنها انجام دهد. قراردادهایی که مسئولان با فیلمسازان منعقد می کنند شکل بدی دارند و در اکثر آنها بودجه ای برای تحقیق و پژوهش در نظر گرفته نمی شود.

کارگردان فیلم «آبگینه» خاطرنشان کرد: اکثر مستندسازانی که این روزها مشغول کار هستند شرافتمندانه کار می کنند و فیلم هایی را که به تلویزیون تحویل می دهند در پخش دچار مشکلات فراوانی می شود. مدیران تلویزیون کل زمان فیلم را بر هم می زنند و به راحتی بخش هایی از فیلم را حذف می کنند.

وی با اشاره به انتصاب مدیریت جدید سازمان صدا و سیما اظهار داشت: هنگامی که آقای سرافراز در شبکه های برون مرزی فعالیت داشتند خوشبختانه اتفاق های خوبی رخ داد و آخرین فیلم مستند نگاتیو در تاریخ مستند ایران در این زمان ساخته شد؛ لذا امیدوارم ایشان حسن نیت خود را نشان دهند و برای وضعیت مستند تدبیری کنند.

ورهرام در ادامه افزود: مسئولان در فیلم های مستند حساسیت بسیار بالایی دارند اما من چیزهایی در اخبار ۲۰:۳۰ می بینم که مستندسازان به هیچ وجه جرأت نمی کنند به طرف آن بروند. با این حال دلیل سختگیری هایی که برای مستندسازان در نظر می گیرند را نمی فهمم.

این کارگردان با اشاره به وضعیت تولید در سینمای مستند ایران افزود: اگر فیلمی در تحقیق و پژوهش دچار اشکال است مسئولان باید همان ابتدا جلوی ساختش را بگیرند ولی هنگامی که فیلم ساخته می شود و کلیت آن با تحقیق ارائه و تأیید شده، هماهنگ است رد کردن فیلم بی معنا است؛بی تردید تنها در صورتی رد کردن فیلم ها منطقی است که محصول پایانی با تحقیق و پژوهش ارائه شده به تلویزیون تفاوت داشته باشد.

وی در ادامه افزود: تلویزیون باید به سراغ افراد حرفه ای برود و در اتاق فکرهایش به جای استفاده از مدیرانی که ربطی به سینمای مستند ندارند از مستندسازان و کسانی که دغدغه سینمای مستند دارند استفاده کند. مدیران رسانه ملی عزم خود را جزم کنند و به کمک سینمای مستند بیایند.

ورهرام در پایان از ساخت فیلمی جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر مشغول ساخت فیلمی با موضوع افراد بدون شناسنامه در نقاط دور دست هستم که برای کارهایی چون گرفتن یارانه و غیره دچار مشکل شده اند. ساخت این فیلم هنوز در مرحله ابتدایی است.

گفتنی است فرهاد ورهرام کارگردان سینمای مستند ایران ساخت فیلم های متعددی از جمله «سیاهان جنوب»، «عروسی مقدس»، «تاراز» و «بازار در اردهال» را در کارنامه خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.