سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵

عدم حضور یک فیلم ضد داعشی و ادامه اعتراضات

شریفی: جشنواره فیلم فجر باید به آثار استراتژیک بیشتر نگاه مضمونی داشته باشد/ ایوبی و رضاداد پاسخ ما را ندادند

امیرحسین شریفی*

سینماپرس: امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر با بی درایتی یک فیلم ارزشی و ضد داعشی را از گردونه نمایش در جشنواره خارج کرد این در حالی است که آن ها می بایست به فیلم های ارزشی و استراتژیک بیشتر نگاه مضمونی و محتوایی داشته باشند نه ساختاری محض.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب دهم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر به فیلم های سیاسی و استراتژیک هیچ توجهی ندارند این در حالی است که جشنواره فیلم فجر جشن انقلاب اسلامی است و چنین فیلم هایی باید به عنوان ویترین در این جشنواره به نمایش گذاشته شوند. سوأل ما این است که چرا مسئولان سینمایی دولت یازدهم به فیلم های ارزشی و مقاومتی توجه ندارند؟

وی افزود: در حالیکه هیچ فیلم ضد داعشی در طول مدت فعالیت این گروه در منطقه توسط دولت ساخته نمیشود؛ حمایت از یک فیلم در این زمینه از جمله وظایف بدیهی مدیران سینمایی کشور است.

شریفی با تاکید بر اینکه دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی هیچ‌یک راضی نشدند که درباره این فیلم با ما صحبتی داشته باشند اظهار داشت: حجت الله ایوبی به درخواست ملاقات ما هیچ پاسخی نداد و علیرضا رضاداد هم علیرغم نامه نگاری ها و تماس های تلفنی مکرر به هیچ وجه راضی به گفتگو با ما نشد. تمامی این مسائل نشان از آن دارد که رویکرد مسئولان سینمایی دولت یازدهم با منویات مقام معظم رهبری منافات بسیاری دارد که این امر برای من به عنوان یک تهیه کننده فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی نگرانی های زیادی را به وجود می آورد که چرا مدیران به چنین فیلم هایی ارزش نمی دهند.

این تهیه کننده با سابقه سینما خاطرنشان کرد: از آنجایی که یکی از منویات رهبری این بود که فیلمساز می بایست به روز باشد ما دست به ساخت این فیلم زدیم. این در حالی است فیلمسازان کمتری حاضر می شوند چنین خطراتی را به جان بخرند و در کشور لبنان که از لحاظ امنیتی خطرات زیادی را برای تمامی عوامل می تواند در پی داشته باشد فیلم تولید نمایند. «آوازهای سرزمین من» فیلمی عقیدتی است که در ارتباط با مسائل ظلم و ستم کسانی که به نام اسلام در منطقه خاورمیانه دست به کشتار وسیع مسلمانان اعم از شیعه و سنی و مردمی که به سایر ادیان الهی اعتقاد دارند می زنند ساخته شده است و می تواند مردم را نسبت به افکار کثیف و پلید این گروهک تکفیری آگاه نماید.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب سرخ حوا» افزود: درست است که مسئولین جشنواره این فیلم را حتی به هیچ‌یک از بخش های جنبی جشنواره راه نداده اند اما «آوازهای سرزمین من» بزودی اکران خواهد شد و بعد از تماشای آن توسط مخاطبان و استقبال گسترده عمومی که برایش پیش بینی می شود روسیاهی را برای کسانی در پی خواهد داشت که مانع از نمایش آن در جشنواره انقلاب شدند.

وی تاکید کرد: من نسخه ای از این فیلم را آماده کرده ام که برای دفتر مقام معظم رهبری، کمیسیون فرهنگی مجلس و شخص وزیر ارشاد طی دو روز آینده ارسال خواهم نمود تا شاید این نهادها و اشخاص مهم از فیلم ما احقاق حقوق نمایند.

شریفی در ادامه این گفتگو گفت: برخی از افراد در هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به دلیل آنکه احساس می کردند برای این فیلم بودجه های سنگین میلیاردی هزینه شده است بنا به حسادت ها و شاید نگاه های تنگ نظرانه خود مانع از حضورش در جشنواره شدند. آقای صدرعاملی در همین رابطه به کارگردان فیلم گفته بود «شما ۴ میلیارد تومان هزینه کردید و این فیلم را ساختید؟» در اینجا من باید به آقای صدرعاملی گوشزد بکنم که گذشته خودتان را فراموش نفرمایید که در فیلم «قربانی» که به مدت ۸ ماه در بندر انزلی آن را می ساختید چه بودجه کلانی از بیت المال را صرف نمودید!

وی در همین رابطه ادامه داد: این تفکرات ناشایست برخی افراد در حالی است که کل برآورد بودجه این فیلم که با مشارکت امور بین الملل سازمان صدا و سیما ساخته شده است تنها مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون تومان است که برای ساخت فیلم در کشور لبنان که هزینه ها در آن بسیار گزاف است اصلاً رقمی به حساب نمی آید. من در اینجا لازم است که از مدیران سازمان صدا و سیما به ویژه دکتر حسینی و دکتر رزمجو قدردانی نمایم که راضی به ساخت این فیلم شدند و ما را بسیار حمایت کردند تا این فیلم ضد داعشی را به مرحله تولید برسانیم.

تهیه کننده «آخرین پرواز» افزود: اعضای هیأت انتخاب از سوی دیگر فیلم ما را در مرحله تدوین اولیه تماشا کردند و بعد هم راضی نشدند که نسخه نهایی و زیر نویس شده آن را یک بار دیگر ببینند. ما حتی حاضر شده ایم که این فیلم در بخش های جنبی جشنواره از جمله بخش «خارج از مسابقه» به نمایش در بیاید و فقط می خواهیم مردم مسلمان ایران این فیلم را در شرایطی مناسب به تماشا بنشینند.

گفتنی است؛ این فیلم ضد داعشی به تهیه کنندگی امیر حسین شریفی و به سفارش مرکز بین الملل رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و به زبان عربی و با بازیگران لبنانی، سوری و مصری ساخته شده است.

داستان فیلم ماجرای یک پسر مسلمان و دختر مسیحی را روایت می‌کند که خشونت‌ های پیکارجویان داعش بر روابط عاشقانه آنها سایه می‌اندازد و اصل آن از یک داستان واقعی گرفته شده که در روستای ریله در کشور سوریه اتفاق افتاده است.

نظرات

  • یاسر صفی پور ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ - ۱۳:۰۸
    0 0
    این قضاوت وتصمیم بسیار مغرضانه و از انصاف به دور است و رهبری پدرانه جناب شریفی و زحمات جناب رافعی و بقیه عوامل رو نادیده گرفتنن است که باعث دلسرد شدن این عزیزان میشه.امیدوارم داد اقای شریفی به جایی برسه..........

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.