جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۶

جواد اردکانی در گفتگو با سینماپرس:

فیلم‌های جشنواره عمار امسال بسیار امیدوارکننده بود/ برای معرفی فیلمسازان ارزشی راه درازی در پیش داریم

جواد اردکانی*

سینماپرس: جواد اردکانی کارگردان سینمای ایران که در سال جاری به عنوان یکی از داوران آثار مستند بخش های جنگ نرم و حرکت های خودجوش مردمی جشنواره عمار حضور دارد در گفتگو با سینماپرس از پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار سخن گفت و اظهار داشت: فیلم های این دوره از جشنواره بسیار امیدوار کننده بود.

اردکانی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: آثاری که در پنجمین جشنواره فیلم عمار شاهد بودیم از چند ویژگی برخوردار بود. آثار این جشنواره بسیار امیدوار کننده بود و آنها را می توان از لحاظ نگاه و سوژه یابی دارای تنوع بسیاری دانست. فیلمسازان بسیاری در این جشنواره حضور داشتند که فیلم های شان را در اقصی نقاط ایران ساخته بودند.

این کارگردان در ادامه این بحث افزود: نکته بعدی به رویکرد مسئولان جشنواره برمی گردد. مسئولان نگاه کیفی خود را به آثار افزایش داده بودند.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» درباره چرایی عدم ساخت فیلم های سیاسی از سوی برخی فیلمسازان اظهار داشت: اعتقاد دارم که مشکل اول ما ساختارهای فرهنگی است. ما در این بخش ساختاری نداریم که به ما قدرت عمل و همچنین عکس العمل به موقع دهد.

وی در ادامه افزود: سینمای ما معمولاً از مباحث روز دنیا عقب است و در بسیاری مواقع یا به سراغ مباحث روز دنیا نمی رود و یا خیلی دیر دست به کار می شود. ما در دوره ای زندگی می کنیم که موضوعات مختلفی وجود دارند و باید هر روز در حال پیشرفت باشیم.

اردکانی در ادامه این بحث اظهار داشت: من مطمئنم بسیاری از فیلمسازان ما علاقه زیادی برای پرداختن به این موضوعات دارند ولی متأسفانه ساختار فرهنگی ما اجازه واکنش سریع به آنها را نمی دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «به کبودی یاس» درباره مردمی بودن جشنواره فیلم عمار افزود: هر کسی که علاقه مند به فیلمسازی است در هر جای ایران فرصتی برای دیده شدن دارد و می تواند برای ساخت و ارسال فیلم به جشنواره عمار دست به کار شود. نکته دیگر این است که در این جشنواره فیلم هایی که مردم ساخته اند را خودشان به نمایش می گذارند و این امکانی جدید در فضای نمایشی کشور ایجاد می کند و به فیلمسازان جوان امکان دیده شدن در بین مردم را می دهد.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جشنواره مردمی عمار هدفمند و متداوم باشد می تواند گروه جدیدی از جوانان کشور را به جمع فیلمسازان اضافه کند. از نظر من کسانی که دردمند هستند خود به خود به سمت ساخت فیلم های ارزشی می روند.

اردکانی در پایان اظهار داشت: گروهی از مردم ذائقه هایی دارند که در این سینما از دست رفته است و با ساخت فیلم های ارزشی می توان آن ها را به سینماها کشاند و ساخته شدن این انگیزه می تواند یک پشتوانه اقتصادی برای فیلم های ارزشی باشد. ما برای تغییر ذائقه مردم و معرفی فیلمسازان ارزشی راه درازی را در پیش داریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.