یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

حکایت «علیرضا برازنده» از فیلمبرداری ۵ فیلم سینمایی حاضر در جشنواره فیلم فجر دوره سی و سوم

علیرضا برازنده*

سینماپرس: فیلمنامه برای من از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به صورت اعجاب آوری تمامی فیلمنامه هایی که طی یک سال گذشته به من پیشنهاد شد از اتمسفر و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار بودند و به همین جهت حضور در آن ها را با طیب خاطر پذیرفتم.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ضمن اعلام این مطلب افزود: امسال با ۵ فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر حضور دارم که ۴ فیلم «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان، «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی، «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و «تگرگ و آفتاب» به کارگردانی رضا کریمی در بخش سودای سیمرغ حضور دارند و فیلم «مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می آید.

وی سپس در مورد فیلم «مبارک» اظهار داشت: این فیلم اولین رئال انیمیشن در سینمای ایران است و از لحاظ تکنیکال و داستانی کاری نو در سینمای ایران محسوب می شود و مطمئن هستم مخاطبان را با خود همراه خواهد ساخت.

برازنده ادامه داد: کار در این پروژه به شدت سخت و طاقت فرسا بود و نیاز به بیش از ۲ ماه تحقیق اولیه داشت که من شخصاً به عنوان مدیر فیلمبرداری آن مجبور شدم فیلم های مشابه زیادی را برای تولید این فیلم تماشا کنم؛ اکثر تصاویر در این فیلم می بایست انیمیت می شد و ما باید در تمامی حرکات دوربین و نورپردازی به این مسئله مهم دقت می کردیم و تابع قواعد سینمای انیمیشن می بودیم که کار را به شدت دشوار می ساخت.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «جیب بر خیابان جنوبی» خاطرنشان کرد: اما با تمامی این تفاسیر گویا هیأت انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر برایشان سخت بود که این فیلم را در بخش مسابقه به نمایش درآوردند و گفتند می بایست این فیلم با سایر فیلم های مشابه خودش مورد ارزیابی قرار بگیرد، این در حالی است که این تنها فیلم رئال انیمیشن ایران است و دیگر هیچگونه فرصت رقابتی برای آن فراهم نیست.

این فیلمبردار جوان سینمای ایران سپس در مورد جدیدترین اثر سینمایی علیرضا رئیسیان اظهار داشت: فیلمبرداری این فیلم سینمایی بسیار خاص بود، من همراه با آقای رئیسیان به یک نوع فیلمبرداری سیال و خاص برای این فیلم رسیدیم که شبیه به دوربین روی دست بود اما حتی یک پلان از آن به صورت دوربین روی دست فیلمبرداری نشد و همین مقوله «دوران عاشقی» را فیلمی نو به حساب می آورد.

وی افزود: علیرضا رئیسیان کارگردانی است که اطلاعات و منابع خوبی به فیلمبردار می دهد و مدت ها قبل از آغاز به کار این فیلم نقاشی های زیادی را به من نشان داد و با هم به کشف و شهود زیادی برای فیلمبرداری این فیلم دست پیدا می کردیم که خوشبختانه باعث شد نتیجه قابل قبولی از این تعاملات با یکدیگر بگیریم.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی«آرایش غلیظ» در مورد جدیدترین اثر نیکی کریمی گفت: بر خلاف فیلم «دوران عاشقی» فیلمبرداری «شیفت شب» به کارگردانی خانم کریمی کاملاً دوربین روی دست انجام شد و در تمامی پلان های فیلم به پیشنهاد و خواست کارگردان ما از لنز تله استفاده کردیم که این امر برای من و دستیارم کاری بسیار سخت محسوب می شد و قطعاً این فیلم سبکی نو از فیلمبرداری را به سینمای ایران معرفی خواهد نمود.

 وی در ادامه این گفتگو در مورد جدیدترین ساخته کاوه سجادی حسینی اظهار داشت: «بوفالو» را شاید بتوان آخرین فیلم از نسل فیلم های نگاتیو سینمای ایران برشمرد؛ آقای سجادی حسینی با اصرار فراوان و درست در زمانه ای که سینمای دیجیتال به شدت باب شده است این فیلم را با نگاتیو گرفتند که این روزها دیگر کسی حاضر به کار کردن با آن نیست.

برازنده در همین رابطه افزود: البته داستان فیلم ایشان فضای به شدت متفاوتی را دارد و مطمئناً یکی از بهترین فیلم های این دوره از جشنواره خواهد بود که البته فیلمبرداری آن سال گذشته انجام شد.

این فیلمبردار جوان سینمای ایران در مورد جدیدترین فیلمش گفت: این روزها همچنان درگیر فیلمبرداری «تگرگ و آفتاب» هستیم که احتمالاً فیلمبرداری این اثر سینمایی تا دو روز دیگر به پایان خواهد رسید و بلافاصله باید به مرحله تصحیح رنگ و... برویم تا در موعد مقرر فیلم را به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال کنیم.

وی ادامه داد: «تگرگ و آفتاب» فیلمی دفاع مقدسی است که داستان آن در دهه ۶۰ روایت می شود و کلاً رنگ و لعاب خاصی دارد و من سعی کرده ام نوع فیلمبرداری ام شبیه به سایر آثار دفاع مقدسی نشود و بتوانم این فیلم را که جنگ را در حاشیه خود روایت می کند به سبک و شیوه خاص فیلمبرداری نمایم.

برازنده در خاتمه این گفتگو در مورد پیش بینی اش برای به دست آوردن سیمرغ بلورین گفت: به زعم من هیچکس از جایزه بدش نمی آید اما مهمترین نکته برای من این است که تمامی کسانی که فیلم های مرا در جشنواره تماشا می کنند از دیدن آن ها لذت ببرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.