چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲

در اختتامیه گردهمایی سینمای مستند و باستان‌شناسی

ایوبی: از طرف فرزندان آدم (ع) موظفیم میراث کهن خود را برای جهانیان پاس بداریم

حجت اله ایوبی در مراسم رونمایی از مجموعه مستند آیین هم آوایی

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه نخستین گردهمایی سینمای مستند و باستان ‌شناسی سخن گفت و اظهار داشت: ‌ ما از طرف فرزندان آدم (ع) موظف هستیم میراث کهن خود را نه تنها برای خود که برای جهانیان پاس بداریم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، ایوبی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که مستندسازان ما فرصت پیدا کردند آثار برجسته مستند یک ملت بزرگ و تاریخ باشکوه کشورمان را ببینند و برگزاری این گردهمایی‌ها راهی است برای بازگشت به خویشتن، ما این شانس را داریم که از این میراث بهره‌ مندیم.

وی ادامه داد: من از موزه ملی سپاسگذارم که به معرفی آثار باستانی کشورمان پرداختند چرا که از طرف سازمان سینمایی هیچ دیوان ‌سالاری برای برگزاری چنین برنامه‌هایی وجود ندارد و ما می‌خواهیم بدون کاغذ بازی و تفاهم‌نامه این کار را با شما مستندسازان انجام دهیم.

رییس سازمان سینمایی افزود: کسانی که فکر می‌کنند بازگشت به تاریخ حفظ گذشته‌ها است حتماً در اشتباه هستند چون کشورهایی وجود دارند که برای خود تاریخ می‌خرند ولی ما خودمان تاریخ داریم اما به آن بی‌توجه هستیم.

حجت الله ایوبی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم فرزندان امروز ما امیدوار به خویشتن خویش باشند راهی جز معرفی آثار باستانی به آن‌ها نداریم و کسانی که از غرفه‌های جهانی آثار باستانی بازدید کرده‌اند با حضور در غرفه‌های ایرانی می‌توانند سر خود را بالا بگیرند و به خود ببالند.

ایوبی در پایان ابراز امیدواری کرد: بهترین راه حفظ میراث کهن این است که مردم بخواهند آن را حفظ کنند و اگر مردمی اراده کنند از میراثی که می‌شناسند پاسداری کنند قطعاً‌ آن میراث ماندگار خواهد شد.

همچنین محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌ سینمای مستند و باستان‌شناسی دو یار دیرین و قدیمی‌اند که به غفلت روزگار از هم دور افتاده‌اند اگر از لحظه‌ای که در ذهن باستان‌شناس ایده یک کاوش باستان‌شناسنانه شکل می‌گیرید دقت کنیم در این میان یک جست‌وجوی خیالی رخ می‌دهد که این جست‌وجو از پایه‌های اصلی سنیما است.

وی افزود:‌ فیلم مستند باید آینه‌دار واقعیت باشد و به گمان من مؤانست مستندساز و باستان‌شناس و مجارت این یک کاوش باستان‌شناس این با یک کاوش باستانی بهتر از هر چیزی می‌تواند مستند را روایت کند و من خوشحالم از این که این همدلی به درستی اتفاق افتاده است.

پژمان مظاهری پور نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: ویترین سرزمین ما باستان شناسی آن است و این گنج سرمایه کشور ما است. کشورهای همسایه که جزوی از ما بودند و الآن جدا شده اند اقتصادشان را از راه آثار باستانی و توریسم تامین می نمایند. من امیدوارم کسانی در ایران ادامه دار بودن این راه را در دست گیرند.

بنابراین گزارش در پایان مراسم از محمدرضا اصلانی، وحید باقرزاده، مریم بیانی، حمید سهیلی‌مظفر، محسن عبدالوهاب، ارد عطاپور، پژمان مظاهری‌پور، مسعود ولدبیگی، مسیح موسوی‌زادگان، باربارا هلوینگ در بخش های پژوهش و مستند تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.