دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

در نشست سینماروایت مطرح شد

رژیم صهیونیستی؛ فعال در عرصه فرهنگی/ پیشنهاد «شفیع آقامحمدیان» برای برگزاری همایش شناخت و بررسی «سینمای اسرائیل»

شفیع آقامحمدیان در جلسه نقد و بررسی فیلم مستند«پنج دوربین شکسته»

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان در جلسه نقد و بررسی فیلم «پنج دوربین شکسته» در تالار اسوه گفت: در کشورمان نیاز داریم به برگزاری همایشی برای شناخت فیلمهای صهیونیستی؛ شناخت فیلمهایی که سعی دارند اذهان مردم جهان را نسبت به ظلم‌های صهیونیست‌ها بازگردانند. این فیلمها باید شناخته شوند و درباره آنها روشنگری صورت گیرد.

به گزارش سینماپرس، بیست و هشتمین نشست سینما روایت با نمایش مستند "پنج دوربین شکسته" برگزار شد. این مستند که توسط یک فلسطینی به نام عماد برنادت ساخته شده است گزارشی تصویری ارائه می دهد از وقایع مربوط به یک بازه زمانی پنج ساله در فلسطین اشغالی و در کرانه باختری رود اردن. عماد برنادت کشاورزی فلسطینی است که با استفاده از دوربینهای شخصی اش به ضبط یک سری تصاویر از درگیریهای کرانه باختری پرداخته و سپس این تصاویر را با یک تدوین حرفه ای به اثری مستند بدل کرده است.

رونمایی از مستندی با محتوای سبک زندگی ایرانی-اسلامی

در نشست گپ و گفت این مستند علاوه بر رسول شادمانی مجری نشست، عباس کریمی منتقد و شفیع آقامحمدیان سینماگر هم حضور داشتند. در ابتدای نشست شادمانی قبل از هر چیز درباره مراسم رونمایی از انیمیشنی به نام "فرزندان آفتاب" خبر داد که سه شنبه همین هفته برگزار خواهد شد. این مستند ۱۱۴ قسمتی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس ساخته شده و در محتوای خود ترویج گر سبک زندگی ایرانی-اسلامی است. شادمانی بعد از این اعلام خبر به ذکر توضیحاتی درباره مستند "پنج دوربین شکسته" پرداخت و سپس از شفیع آقامحمدیان خواست درباره وجهه های جوششی تولید این مستند حرف بزند.

 

چطور یک فلسطینی می تواند درون خاک اسرائیل و در حضور سربازان اسرائیلی مستند بسازد؟

آقامحمدیان با بیان اینکه کارهایی که برآمده از دل هستند بر دل هم می نشینند گفت: مستندهایی که تولید آنها زمینه جوششی دارد طبیعی است که خیلی سریع مورد توجه مخاطبان قرار گیرند. صداوسیمای ما بارها و بارها مستندهایی را درباره اوضاع مردمان فلسطین پخش کرده است اما در میان این همه مستند کاری که واقعا برآمده از دل مستندساز باشد کم است. در مورد آثاری که دلی ساخته شده اند هم تراز با تولید، دیده شدن است که اثر دارد.

وی ادامه داد: واقعا چند درصد مسلمانان جهان همین فیلم "پنج دوربین..." را می توانند ببینند؟ این یک واقعیت است که در کل جهان فقط این جمهوری اسلامی است که پای این فیلمها ایستاده و باعث دیده شدن آنها میشود.

آقامحمدیان سپس به طرح سوالی درباره این مستند پرداخته و گفت: در کنار دیدن این مستند باید به این سوال هم پاسخ دهیم که چطور یک فلسطینی می تواند درون خاک اسرائیل و در حضور سربازان اسرائیلی مستند بسازد؟ دلیل آشکار است. صهیونیستها می خواهند این طور تداعی کنند که طرفدار دموکراسی هستند و برای همین تولید چنین مستندهایی را تحمل می کنند. از آن طرفی آنها بدشان نمی آید که حین ساخت این مستندها شرایطی فراهم شود برای ضبط تصاویری از خشونت فلسطینیها که نمایش آن میتواند به نفع اسرائیلیها باشد.

 

سران کشورهای اسلامی در خواب خرگوشی فرورفته اند

شفیع آقامحمدیان سپس به کم کاری دول کشورهای مسلمان اشاره کرده و گفت: سران کشورهای اسلامی چنان در خواب خرگوشی فرورفته اند که حتی در کشورهای خود زمینه دیدن چنین فیلمهایی را فراهم نمی کنند و کار به جایی رسیده که کشته شدن روزانه فلسطینیها توسط اسرائیل حتی برای شیوخ عرب هم به امری عادی بدل شده است.

وی ادامه داد: باید برای نمایش چنین آثاری بستر لازم در کشورهای اسلامی فراهم شود تا در دنیای اسلام به تشریک دیدگاه درباره اوضاع فلسطین برسیم.

رسول شادمانی نیز با تایید سخنان آقامحمدیان بیان داشت: عدم اتحاد میان کشورهای اسلامی سبب ساز این شده است که اتفاقاتی ددمنشانه مرتب در منطقه رخ دهد. وظیفه سینما این است که در این زمینه روشنگری کند. اوضاع آن قدر عجیب و غریب شده است که "پنج دوربین شکسته" را خود اسرائیلیها برای اسکار می فرستند تا ژست دموکراسی بگیرند!

این مجری ادامه داد: سکانسهای همین فیلم را هم که مرور میکنید به کم کاری سران کشورهای اسلامی در فرهنگ سازی مقاومت پی می برید. در جاهایی از فیلم یک انقلابی فلسطینی را در حالی می بینیم که تی شرتی با تصویر چه گوارا به تنش است! واقعا چرا؟ چرا نباید یک انقلابی فلسطینی به جای پیراهنی منقش به تصویر چه گوارا پیراهنی منقش به تصویر امام خمینی(ره) تنش باشد؟ یعنی حتی نمی توانیم از چهره های ارزشمند خودمان برای منقش کردن پیراهنهایمان استفاده کنیم؟

 

نیاز داریم به همایشی برای شناخت فیلمهای صهیونیستی

آقامحمدیان در ادامه بحث با اشاره به آثاری که اسرائیلی ها برای طبیعی جلوه دادن اوضاع در فلسطین آنها را تولید کرده اند بیان داشت: فیلمهایی که اسرائیلی ها می سازند مرتبا بر این تاکید دارند که درگیریهای میان فلسطین و اسرائیل کاملا طبیعی است و فلسطینیها در این درگیری محق نیستند. این فیلمهابه بررسی همه جانبه در کشورهای اسلامی نیاز دارد.

وی افزود: در کشورمان نیاز داریم به برگزاری همایشی برای شناخت فیلمهای صهیونیستی؛ شناخت فیلمهایی که سعی دارند اذهان مردم جهان را نسبت به ظلمهای صهیونیستها بازگردانند. این فیلمها باید شناخته شوند و درباره آنها روشنگری صورت گیرد.

 

چرا اسرائیل فیلم را به اسکار فرستاده؟

عباس کریمی منتقد سینما در ادامه نشست اظهار داشت: مستند موردنظر تصاویری دلی از خانواده ای را نشان میدهد که خود و اطرافیانش به طور کاملا مستقیم درگیر نسل کشی در کرانه باختری شده اند. البته نباید نقش تدوینگر کار را در تولید این کار فراموش کرد. این تدوینگر کاملا حرفه ای نشان داده و هوشمندانه فیلم را براساس مقاطع زمانی مرتبط با شکسته شدن دوربینهای فیلمبرداری شکل داده است.

وی ادامه داد: هرچه فیلم پیش می رود بازه زمانی مربوط به فیلمبرداری کمتر میشود و این نشاندهنده آن است که دوربین در مدتی زمانی کمتر توسط صهیونیستها از بین رفته است و به بیان بهتر شدت خشونتها افزایش یافته است.

کریمی افزود: اینکه اسرائیل فیلم را برای اسکار می فرستد در این جهت است که به مخاطب آن طرف این طور القا کند که کودک درون فیلم با آموزه هایی بزرگ میشود که او را به یک نیروی نظامی بدل می کند. ضمن اینکه فیلم طوری فیلمبرداری شده که همواره این طور القا میکند که این فلسطینیها هستند که آغازگر درگیریهایند.

 

فیلمی مانند "ملک سلیمان" را در تونس هم نتوانستیم نشان دهیم

در این هنگام یکی از مخاطبان نشست از این گفت که یکی از دلایل اینکه اسرائیل فیلم را برای اسکار فرستاده می تواند این باشد که درگیریهای فلسطینیها را عادی نشان دهد تا با عادی نشان دادن این مساله شرایط را برای تبلیغ فیلمهای خودشان فراهم شود. آقامحمدیان در پاسخ به این مخاطب گفت: اگر بخواهم قدری صریحتر صحبت کنم می توانم بگویم که این فیلم آنقدرها هم به نفع فلسطینیها نیست اما اگر در جاهایی پخش شود که کسی چیزی از فلسطین نمیداند قطعا میتواند مثمرثمر باشد.

وی ادامه داد: چه بخواهیم چه نخواهیم دنیای غرب طرفدار صهیونیستهاست و کافی است فیلمهای تاریخی که درباره تاریخ اعراب ساخته شده را مرور کنید تا دریابید اوضاع از چه قرار است. آثاری مانند "شیر صحرا" یا "لورنس عربستان" در کنار مزایایی که دارند اغلب سعی دارند مسلمانان را بدوی نشان دهند.

آقامحمدیان افزود: یادم می آید که در زمان حضورم در مرکز گسترش سفارش فیلمی ضدصهیونیستی را به یک فرانسوی دادیم و محصول کار هم قابل قبول بود اما حتی به ما اجازه عرضه فیلم در بازار فیلم جشنواره کن داده نشد!

در این هنگام مخاطبی از آقامحمدیان پرسید: چرا باید جشنواره ای مانند کن که سیاستهای دول غرب را تئوریزه میکند فیلمی از محصولات شما را نمایش دهد؟ چرا در همان زمان تولید فیلم به فکر پیدا کردن مجالی برای عرضه آن نبودید و بی گدار به آب زدید؟

آقامحمدیان در پاسخ به این مخاطب گفت: البته که ما نیز با دعوت از کارگردان اثر و برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی در پاریس و پخش زنده این کنفرانس از شبکه های اینترنتی شرایطی را فراهم کردیم برای کمک به اثر.

این مدیر سابق افزود: یادم می آید در آن دوران حتی فیلمی مانند "ملک سلیمان" را در تونس هم نتوانستیم نشان دهیم چراکه به هر حال آنها سالها مستعمره فرانسه بوده اند و اعتقاد داشتند که بخشهایی از فیلم ضدصهیونیست است. در این شرایط بهترین راه این است که بجای هماهنگی با دولتها به سراغ ان.جی.اُ هایی برویم که شرایط تماشای آثار را در بدنه احتماع فراهم می کنند.

 

نیاز داریم به یک تعریف واحد اسلامی از مقاومت

شادمانی در انتهای نشست درباره راههای کمک به وجهه بین المللی جشنواره مقاومت پرسید. آقامحمدیان در این باره بیان داشت: برای اینکه بتوانیم فرهنگ مقاومت را همه گیر کنیم باید از مقاومت به یک تعریف واحد اسلامی برسیم. فیلمهایی مانند "پادشاهای شنها" را تحلیلگرانه ببینیم تا ریشه های افراطی گری را به درستی دریابیم. از آن طرف حتی تماشای آثاری مانند "دشمن پشت دروازه ها" نیز که سراپا نمایش مقاومت هستند می تواند به ما کمک کند.

کریمی با تایید حرفهای آقامحمدیان بیان کرد: در کنار ارائه تعریف واحد از مفهوم مقاومت باید این تعریف را در گستره بین المللی دید تا آثار آن در جشنواره مقاومت هم محسوس باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.