سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

نقد شفاهی فیلم تازه آزیتا موگویی

آذین: «تراژدی» برای یک فیلمساز آغاز خوبی است

تراژدی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در بررسی فیلم سینمایی «تراژدی» گفت: این فیلم برای شروع کار فیلمسازی آزیتا موگویی طلیعه خوبی است.

وی  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مود فیلم سینمایی «تراژدی» ساخته آزیتا موگویی اظهار داشت: نخستین فیلم سینمایی آزیتا موگویی در مقام کارگردان یک تراژدی از زندگی نابسامان قاسم سبزی کار در قالب داستانی بر مبنای مثلث عشقی در بستر گرفتاری های اقتصادی و فکری او است.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه بیان داشت: قاسم و موسی که رقبای عشقی هستند پیشتر دوئلی را برای تصاحب زینت آغاز کرده اند که آتش آن حتی پس از تشکیل خانواده دادن قاسم در وجود موسی شعله می کشد. قاسم که در ساختن یک زندگی خانوادگی موفق، کم آورده در نهایت استیصال فکری و مالی تصمیم می گیرد در یک تصادف خود را به گشتن دهد و ...

آذین تصریح کرد: تراژدی قاسم سبزی کار بخشی از روایت روان و قصه تلخش را وامدار پرداخت به نسبت مقبول فیلمنامه رضا کریمی است که کوشیده برگی از مشکلات ، ضعف های شخصیتی ، زندگی قاسم ، موسی و خانواده قاسم را از کتاب پر پیچ و خم و پر چالش جامعه امروز بازنویسی کند که آزیتا موگویی با یاری عوامل هنری و فنی فیلم به ویژه بازیگرانی چون مهدی هاشمی، رویا نونهالی و حسین یاری سعی کرده به نوشته رضا کریمی با تصاویر سینمایی جان بخشد.

این مدرس سینما یادآور شد: گر چه اولین تجربه سینمایی آزیتا موگویی از منظر ساختار سینمایی از سطح متوسط فراتر نمی رود ولی نبود پایان خوش کلیشه ای و سطحی نگری آن را از فیلم فارسی های قدیم و جدید متمایز کرده است.

وی گفت: «تراژدی» به عنوان اثری خانوادگی- اجتماعی حاوی امتیازهایی چون نیم نگاه تحلیلی به شخصیت های اصلی به ویژه قاسم و کمتر به موسی و زینت، ارائه نقش ناتوانی، پذیرش شکست و تسلیم انسان ها در مقابله با تهاجم ، فشارهای اقتصادی ، اجتماعی و بازی های نزدیک به خصوصیات شخصیت های اصلی بازیگران ، هدایت جمع و جور کارگردان است که باعث باورپذیر شدن آن شده است.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: «تراژدی» برای شروع کار فیلمسازی آزیتا موگویی طلیعه خوبی است که اگر او از کنار دره های فیلمفارسی، بازاری سازی به سلامت عبور کند و همچنان به مضامین اجتماعی وفادار بماند و در ارتقای قابلیتهایش بکوشد، می شود شاهد ایستادن او در کنار فیلمسازان کشور بود.

«تراژدی» در کل در نمایش زندگی تراژیک قاسم های جامعه ما موفق است.      

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.