دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/ ۸

بهمنی: جشنواره فیلم فجر باید آینه‌ای تمام نما از سینمای انقلاب باشد/ جلب رضایت جریان‌های غیر انقلابی در سینما؛ چرا؟

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی نویسنده و کارگردان سینمای ایران گفت: جشنواره فیلم فجر می بایست به مثابه آینه ای تمام نما از سینمای انقلاب باشد و تفکرات و نگاههای ارزشی در سینما را بازتاب دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما رویدادهای تاریخی خاصی را درجریان پیروزی انقلاب اسلامی داریم و مقاطع گوناگون تاریخی مانند دوران هشت سال دفاع مقدس نیز به عنوان فرازهای اصلی این جریان ارزشی محسوب می شوند و طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ارزش هایی در جامعه ما به طور عام و یا خاص شکل گرفته که از آن ها به عنوان آرمان های انقلاب اسلامی نام برده می شود؛ به همین جهت جشنواره فیلم فجر که در ایام الله دهه مبارکه فجر برگزار می شود این توقع را برای عموم ملت ایجاد می کند که فیلم هایی ارزشی و در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در آن به نمایش گذاشته شوند.

این کارگردان سینمای ایران با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد تولیدات معمول سینما در جشنواره فیلم فجر انتخاب شده و به نمایش گذاشته شوند این جشنواره هیچ تفاوتی با جشنواره های موضوعی و یا عام دیگر مانند: کودک، مقاومت، عمار، فیلم های ویدیویی، فیلم کوتاه و یا جشن خانه سینما نخواهد داشت اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر بایستی با توجه به نگاه اولیه بنیان گذارانش ارتباط سینما با جریان انقلاب اسلامی را دنبال کند و اصلاً دلیل برگزاری این جشنواره در ایام پیروزی انقلاب هم همین امر مهم بوده است اما متاسفانه طی سال های اخیر همواره شاهد آن بوده ایم که جشنواره فیلم فجر از هدف اصلی و اولیه خود به شدت دور مانده است که البته بخش مهمی از آن به دلیل تولیدات سینمایی ما است که از جریان ارزشی فاصله زیادی گرفته است.

بهمنی سپس خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم فجر به نوعی بازتاب دهنده وضعیت تولیدات سینمایی است و اگر سینمای ما نسبتی با دفاع مقدس و نظام برقرار کرده باشد این امر در جشنواره نمود عینی پیدا می کند و اگر جشنواره دستش تهی باشد به دلیل رویکرد سیاست گذاران کلان سینمایی است که باید برای برون رفت از این معضل چاره ای اندیشیده شود و به نوعی سینمای دولتی و خصوصی را با سیاست های تشویقی به سمت تولیدات ارزشی سوق دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» افزود: سینمای خصوصی همیشه به دنبال سوژه هایی بوده که بتواند توسط آن ها کارکرد اقتصادی خود را به درستی تامین و به اهداف خود دست پیدا کند و در مقابل سینمای ارزشی و جهت دار انقلابی شاید در انتخاب سوژه ها و ابزار موثر در فروش محدویت داشته باشد ولی اینها دلیل نمی شود که فکر کنیم این دسته از فیلمها با مردم ارتباط برقرار نمی کند.

وی ادامه داد: سینمای دولتی ما هم متاسفانه در برخی از مواقع در دام راضی نگاه داشتن جریان هایی می افتد که دغدغه انقلاب ندارند و بعضاً دغدغه هایی اجتماعی و غیر انقلابی را دنبال می کنند که حجم زیادی از حمایت های سازمان سینمایی برای حمایت از این گونه جریان ها به هدر می رود و بازتاب آن در جشنواره فیلم فجر مشخص می شود. جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان نمی تواند از سمت و سوی برگزارکنندگان جشنواره هویت پیدا کند و هویت جشنواره به فیلم ها و تولیدات سال سینمایی باز می گردد.

بهمنی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: اگر تولیدات ارزشی سینمایی زیاد باشد آمار تولید در سینمای ایران بالا میرود و آن موقع مسئولیت جشنواره فیلم فجر بسیار سنگین خواهد شد چرا که با انتخاب هایش نشان می دهد تا چه حدی به سمت و سوی انقلاب گرایش دارد و یا اینکه نه صرفاً جشنواره ای است که بازتاب دهنده وضعیت عمومی سینمای کشور است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.