شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸

همزمان با مراسم تشییع یک نوازنده پیشکسوت

انتظامی:سرانجام موسیقی نوشتم که«علیرضا» در آن سوت بزند/ «خورشیدفر»؛ آهنگسازی که با سوت هایش معروف شد تا نوازندگی اش!

مجید انتظامی در تشییع پیکر مرحوم علیرضا خورشیدفر

سینماپرس: مجید انتظامی آهنگساز سینما و تلویزیون پیرامون هنر موسیقایی مرحوم علیرضا خورشید فر گفت: « ایشان در کنار اینکه به شدت انسان خوب و خنده رویی بود توانمندی های دیگری داشت؛ من و علیرضا ۳۰ سال در کنار هم کار کردیم و متوجه خوب سوت زدن های او شدم. زمانی به او گفتم روزی موسیقی ای می نویسم که تو در آن سوت بزنی.»

آهنگساز فیلمهای «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف»در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «علیرضا حرف من را به شوخی گرفت و زمانی که موسیقی «از کرخه تا راین» را نوشتم او را غافلگیر کردم. آشنایی من با ایشان به سال ها پیش بر می گردد و زمانی که ۱۰ ساله بودیم. هر ۲ همزمان در هنرستان موسیقی عالی ثبت نام کردیم، من رشته آبوا و علیرضا رشته کنترباس را انتخاب کرد.»

خالق موسیقی های ماندگار سینمای ایران بیان داشت: «کنتارباس سازی است از ویولن سل بزرگ تر و در اصل بزرگ ترین ساز ارکستر محسوب می شود و نقش باس ارکستر را اجرا می کند. این ساز به دلیل اینکه یک ساز سلویی نیست کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و طبیعی است که نوازنده های این ساز هم کمتر شناخته شده باشند.»

وی با بیان این نکته که اگر یک موسیقی با ایدئولوژی علیرضا خورشیدفر همخوانی نداشت محال بود آن موسیقی را اجرا کند، افزود: «من در موسیقی فیلم های «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» جای خالی سوت را احساس می کردم و به همین دلیل از هنرمند برای همکاری کمک گرفتم چون به توانایی سوت زدن او اطمینان کامل داشتم و با شوق بسیار هم از این کار استقبال کرد.»

انتظامی که موسیقی فیلم «روز واقعه» را ساخته است، اظهار داشت: «بعد از اینکه موسیقی فیلم مورد استقبال مردم قرار گرفت خیلی ها تمایل داشتند بدانند این سوت دستگاه است یا سوت زنده انسان.»

وی افزود: «زمانی که متوجه شدم اغلب آهنگسازان به سمت استفاده از سوت انسان رفته اند کار را کنار گذاشتم اما علیرضا با دوستان دیگری چون زنده یاد بابک بیات در این زمینه همکاری کرد. اما مردم او را با «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» می شناسند.»

این آهنگساز در پایان افزود: «من این اتفاق دردناک را به خانواده ایشان و جامعه هنری ایران به خصوص ارکستر سمفونیک تهران تسلیت می گویم.»

شایان ذکر است پیکر زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر نوازنده پیشکسوت ساز کنترباس صبح امروز (شنبه، هشتم آذرماه) از مقابل تالار وحدت روی دوش دوستدارانش به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

در مراسمی که در تالار وحدت برگزار شد، فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر گفت: «من خورشیدفر را سال‌ها است که می‌شناسم، زمانی که او در ارکستر گل‌ها کنترباس می‌زد. همکاری من با او ۳۵ سال پیش در استودیو آغاز شد.»

این آهنگساز پیشکسوت در ادامه‌ سخنانش گفت: «یادم می‌آید که قرار بود، سال‌ها پیش اجرایی داشته باشیم و به‌دلیل حجم زیاد کارها نمی‌توانستیم چند قطعه را نت‌نویسی کامپیوتری کنیم. خورشیدفر پارتیتور را از من گرفت و بدون هیچ چشم‌داشتی روز بعد، نت‌های کپی‌شده را با خودش آورد.»

در ادامه‌ این مراسم، همچنین مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد  پیروز ارجمند  درباره‌ی دلایل ماندگاری خورشیدفر، گفت: «ماندگاری او به‌خاطر نداشتن حسد بود. هیچ کسی از او رفتار ناشایستی ندید، این همان موضوعی است که باعث ماندگاری خانواده‌ی کامکارها نیز شده است. از جوانان می‌خواهم که رفتار زنده‌یاد خورشیدفر را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند.»

فریدون شهبازیان آهنگساز نیز درگذشت علیرضا خورشید‌فر را تسلیت گفت و اظهار کرد: «خورشیدفر رفت و ما اکنون باید به این جوانان فرصت دهیم. روی صحبتم با جوانان نوازنده است که سرآمدشان، یعنی علیرضا خورشید‌فر را از دست داده‌اند. خورشیدفر در تمام آثار من نوازندگی کرده و فکر می‌کنم شاگردهای خوبی را به‌عنوان نوازنده کنترباس تربیت کرده است که می‌توانند جایش را پر کنند، اما این کافی نیست.»

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.