جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶

دلایل فروش یک فیلم با موضوع «دفاع مقدس»

تهیه کننده «شیار ۱۴۳»: باید برای جلب رضایت مخاطب از شعار و کلیشه های رایج فاصله گرفت

محمدحسین قاسمی*

سینماپرس: محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «شیار ۱۴۳» پیرامون دلایل فروش این فیلم گفت: «رمز موفقیت فیلم «شیار ۱۴۳» نگاه انسانی آن به مادران شهدای این سرزمین و نگاه به دور از شعار و کلیشه های رایج در برخی از آثار دفاع مقدسی است.»

قاسمی ضمن بیان این نکته که انعکاس نظرهای مردمی در فضای اجتماعی به شدت می تواند در فروش و دیده شدن یک فیلم کمک کند، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «فیلم «شیار ۱۴۳» نیاز مردم از سینمای دفاع مقدس را برآورده کرده است، استقبال از این فیلم نشان می دهد که برخی از مدیران و فیلمسازان باید راه های جدیدتری برای روایت این گونه از فیلم ها بیابند. باید برای جلب رضایت مخاطب از کلیشه ها فاصله گرفت.»

این تهیه کننده ضمن بیان این مسئله که من با این ضعف در زمان ساخت فیلم های مستند دفاع مقدس آشنا شدم و تلاش کردم برای موفقیت در آثارم از آن فاصله بگیرم، بیان داشت: «مشکل ما کمبود مخاطب نیست، نبود مخاطب است! سینمای ما اصلا مخاطب ندارد و این واقعیت تلخی است، در حالی که استقبال و فروش خوب از معدود فیلم ها از وجود مخاطب خبر می دهد؛  باید براساس نوع نگاه و نیاز مخاطب قدم برداشت تا به سلیقه مردم نزدیک شد.»

قاسمی افزود: «نبود مخاطب بستگی به ژانر فیلم ندارد، بلکه رابطه مستقیم با نوع پرداخت فیلمساز دارد؛ فیلمساز باید در شیوه پرداخت خود سلیقه مخاطب را هم در نظر بگیرد. وقتی فیلمی به مانند «شیار ۱۴۳» می تواند در رونق ژانر دفاع مقدس موفق عمل کند نشان می دهد که هنوز چنین شخصیت ها و فیلم هایی برای مردم جذاب و با اهمیت هستند.»

وی با بیان این مسئله که ۸ سال جنگ به ما تحمیل شد و ما قربانی جنگ با چند ابرقدرت بوده ایم، اظهار داشت: «اندکی دقت در نوع روایت داستان مهمترین عنصر در ساخت و سرنوشت یک فیلم محسوب می شود. ما باید در آثارمان روایتی مردمی و به دور از هر گونه شعار را داشته باشیم. مردم به جای کلیشه و شعار از صداقت استقبال می کنند.»

قاسمی در پایان افزود: «باید به شعور مخاطب اهمیت بسیاری داد و مولفه های سرگرم سازی مخاطب را در روایت عرفانی جدا کرد. «شیار ۱۴۳» طیف های مختلفی از مخاطبان ایرانی و خارجی را به خود جذب کرده است.»

بر اساس این گزارش فیلم «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار در ۱۴ روز نمایش با در اختیار داشتن بیش از ۷۰ سالن سینما در کشور ۶۶۰ میلیون تومان فروش داشته است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.