چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

همراه با جشنواره فیلم شهر

شیخ طادی: باید از آپارتمان‌ها بیرون آمد و در شهرک های اطراف زندگی کرد/ مدل فعلی زندگی شهری ما را به کمال نمی‌رساند

پرویز شیخ طادی

سینماپرس: پرویز شیخ طادی کارگردان و طراح صحنه سینمای ایران معتقد است جشنواره فیلم شهر و رویکرد آن باید به گونه ای باشد تا از مردم دعوت کند که از آپارتمان ها بیرون آیند و در شهرک های اطراف زندگی کنند.

پرویز شیخ طادی درباره زندگی شهری به روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر گفت: اگر تعریف درستی از زندگی یعنی تعریف الهی از شیوه زندگی در آموزه ها داشته باشیم به هدف نهایی که خلقت انسان است می رسیم.

وی با بیان اینکه ابتدا باید دید زندگی شهری باید چگونه باشد، افزود: اگر همه شاخصه ها از جمله شرایط جمع نشینی و رفتار اجتماعی که خداوند برای انسان تعریف کرده است را درنظر بگیریم متوجه می شویم که این زندگی با زندگی شهرنشینی که تعریف کرده ایم تفاوت دارد.

کارگردان «روزهای زندگی» گفت: باید بر اساس دستورالعمل الهی زندگی شهری را تعریف کنیم و تامل کنیم که هدف از زندگی در شهر چیست؟ همانطور که می دانید در انسان کمالی وجود دارد که در مدل شهری تعریف شده امروز نمی گنجد.

شیخ طادی افزود: زندگی شهری امروز شرایط به کمال رسیدن را ندارد زیرا معماری، ساختار، شکل و فرم هیچ کدام طوری تعریف نشده تا انسان را به کمال برساند و تنها انسان را به طول عمر دعوت می کند.

وی با بیان اینکه مدل زندگی شهری مدلی نیست که الهی باشد و انسان را به کمال برساند، گفت: با شناخت پایه ای درباره زندگی شهری از روابط انسانی می توانیم به سینمای شهری برسیم.

شیخ طادی افزود: باید دقت کرد که رویکرد یک اثر فرهنگی و هنری در رابطه با زندگی شهری باید چگونه باشد قطعا باید آنرا بر اساس دستورالعمل الهی زندگی شهری را تعریف کنیم. درباره زندگی شهری وظیفه سنگینی بر دوش هنرمندان آزاده است اینکه توجه داشته باشند که قرار است در شهرنشینی انسان به کجا برسد.

وی ادامه داد: آیا جمع می شویم تا به سیمرغ برسیم یا اینکه قرار است به راس هرم برسیم.فیلمساز موظف است تا انسان ها را به الگوهای بالاتر یعنی پرواز، کمال و زیبایی هدایت کند. هنرمندان این جشنواره قطعا کسانی هستند که دغدغه های زندگی شهری را دارند اما باید تلاش کنند نگاهشان دستورالعمل الهی باشد تا تعریف درستی از زندگی شهری ارائه دهند تا به واسطه آن همه دور هم جمع شوند و افق درستی را برای آینده ترسیم کنند.

کارگردان«شکارچی شنبه» خاطرنشان کرد: امروزه شهرنشینی تبدیل به یک لوکیشن وسیع از انسان هایی شده که تنها مصرف کننده هستند و این نوع زندگی شهری زندگی مطلوب و درستی نیست. باید توجه داشت که اگر رویکردمان را رویکرد الهی ببینیم می توانیم هدف از زندگی در شهر را تعریف کنیم.

شیخ طادی ادامه داد: باید توجه داشت که اگر در یک اتاق فیلم می سازیم تبدیل به یک اتاق زیبا نشود و تصور این نباشد که سلول های زیبا تبدیل به شهر شده است ضمن اینکه باید بدانید که فیلم شهری این نیست که انسان ها را به استفاده از ماشین های خوب سوق دهیم.

کارگردان«سینه سرخ» در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا فیلمسازان ما اکثرا تلخی ها را به تصویر می کشند؟ گفت: فیلمسازی که زندگی کپسولی دارد قطعا تنها تلخی ها را می بیند و نویسنده ای که در اضطراب زندگی می کند به همان اندازه هم تلخ می نویسد. باید شاد باشیم تا شاد بنویسیم و شادی ها را به تصویر بکشیم.

شیخ طادی با بیان اینکه هرچه امکانات بیشتر باشد به شادی کمک نمی کند  گفت: زندگی شهری انسان ها را تنوع طلب می کند طبیعی است که در چنین فضای آدم ها نمی توانند شاد زندگی کنند. باید توجه داشت که شیوه زندگی این نیست که بیشترین ساعات عمر را درون اتومبیل و ساختمان ها بگذرانیم. امروز با اینکه دیوار خانه ها بهم چسبیده اما همسایه از همسایه خبر ندارد زیرا وقت زیاد مفید عمرشان را در ترافیک و شلوغی می گذرانند.

وی با بیان اینکه امروز ما در شهر زندگی می کنیم اما ارتباطات عاطفی مان نسبت به محله ها و روستاها کمتر شده است اضافه کرد: باید توجه داشت که یکی از زندانی های ساختمان ها همین فیلمسازان و نویسنده ها هستند بنابراین چگونه می توانند شهر را متفاوت از آن چیزی که هست به تصویر بکشند.

کارگردان «دایناسور» خاطرنشان کرد: شهرداری درباره شهر تلاش کرد تا وضعیت از آنچه امروز گرفتار آن هستیم بدتر نشود. درواقع به نوعی تلاش شهرداری برای آرامش بوده اما ساختار کلی را نتوانسته تغییر دهد. یکی از کارهای بزرگ شهرداری این است که مردم را دعوت کند تا از شهر خارج شوند. یعنی با توجه به وضعیتی که شهر امروز به آن دچار شده شهردار تهران باید بر علیه زندگی شهری اقدام کنند.

شیخ طادی ادامه داد: اینکار نیاز به یک گروه کارشناس، جامعه شناس، شهرشناس و روانشناس، هنرمندان و متخصصان علوم اجتماعی دارد تا جدا از مدل های غربی نگاه به ریل های پیش رو داشته باشند تا در این راه به بن بست نرسیم.

وی با بیان اینکه باید اشتباهات گذشته را ببینیم و مدل درست تری را پیاده کنیم گفت: باید به کودکان زندگی با طبیعت و عالم خلقت را یاد دهیم و بدانیم که امروز زندگی شهرنشینی گرفتاری همه ما است. جشنواره فیلم شهر در این راستا مسئولیت بسیار سنگین تری نسبت به نهادها و دستگاه های فرهنگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.