سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷

نگاهی به فیلمی تازه از خونخوارترین موجود سینما

«ناگفته‌های دراکولا»؛ برداشتی کسل‌کننده از یک کاراکتر کلاسیک

دراکولا

سینماپرس: مریم خسروی/ «ناگفته های دراکولا» قرار است چگونگی شکل کیری شخصیت کنت دراکولا را به تصویر بکشد اما عملا تبدیل شده به فیلمی اکشن و پر زد و خورد که کمترین ارتباط را با شخصیت مرموز دراکولا دارد.

شخصیت مرموز و جذاب دراکولا اولین با سری کتاب های برام استوکر به دنیای ادبیات معرفی شد. این کتاب ها داستان های عامه پسند ترسناکی داشتند که به مذاق خوانندگان خوش می آمد و برایشان هیجان آفرین و پرکشش بود. با تولد سینما پای این خون آشام عجیب و منزوی و قصر نشین به دنیای پرده نقره ای هم باز شد. در طول تاریخ سینما این کاراکتر دستمایه فیلم ها سریال های بسیاری بوده و آثار فراوانی با محوریت قصه های ترسناکش تولید شده است.

در پی موج بازگشت کاراکترهای کلاسیک سینمایی مانند سوپر من، کاپیتان آمریکایی و فرانکشتین با شکل و شمایلی جدید در سال جاری میلادی به پرده سینماها اینبار نوبت به کنت دراکولای مرموز رسیده که بار دیگر پایش بر پرده سینما ها باز شود. کاراکتری جذاب که در صورت بازگشت موفق اش می توانست حکم چاه نفت دیگری را برای کمپانی یونیورسال پیکچرز داشته باشد اما متاسفانه این بازگشت با فیلم ضعیف «ناگفته های دراکولا» تبدیل شد به تلاشی شکست خورده برای به نمایش درآوردن قصه تولد دراکولا و چگونگی خلق این موجود عجیب.

قصه فیلم از جایی آغاز می شود که شاهزاده ولاد (دراکولا) به همراه همسر و پسرش در قلمرور خود به نام والاکیا به آرامی زندگی می کنند تا اینکه شاه عثمانی که بر مناطق مختلف از جمله والاکیا سیطره دارد از ولاد می خواهد هزار پسر از جمله پسر خود را برای خدمت اجباری سربازی به سپاه وی ملحق کند . ولاد و مردم تحت قدرتش  تمایلی به انجام اینکار ندارند اما توان نظامی و نفراتی مقابله با شاه عثمانی را نیز ندارند. تا اینکه ولاد تصمیم می گیرد به سراغ یک خون آشام  کهن سال که در کوهستان مخوفی دور از شهر زندگی می کند رفته و از وی طلب کمک می کند و...

حدود بیست دقیقه نخست فیلم صرف مقدمه چینی های بیهوده می شود و در نهایت وقتی ولاد با خون آشام پیر ملاقات می کند مخاطب نیز منتظر است پس از پایان مقدمه چینی کسالت بار فیلم سرانجام  قصه شروع شده و ما شاهد شکل گیری شخصیت دراکولا باشیم اما این انتظار خیلی زود با ایده های مضحک سازندگان فیلم تبدیل به یاس مطلق می شود. قصه فیلم پس از ملاقات ولاد با خون آشام و تبدیل شدنش به یک خون آشام جوان سرو شکلی کاملا اکشن و پر از زد و خورد پیدا می کند و تماشاگران ناگاه خود را میان داستان نبرد های گلادیاتوری و انبوه صحنه های سی جی آی می بینند که کمترین ارتباط مضمونی را با داستان موجود آرام و موموزی به نام دراکولا دارد.

 فیلم «ناگفته های دراکولا» به شکل ساده لوحانه ای سعی می کند از تمام جنبه های یک فیلم عامه پسند اعم از سکانس های پرزرق و برگ اکشن ،جلوه های ویژه مدرن، داستان های عاشقانه ، بازیگران خوش سیما و خشونت و خونریزی  برای جذب مخاطب استفاده کند و به این ترتیب با فراموش کردن هدف اولیه  به شکل مایوس کننده ای ایده جذاب اش را قربانی شاخ و برگ دادن به قصه ای  خنثی و تکراری  و خالی از روح کرده و تبدیل به یک فرصت سوزی بزرگ می شود. داستان فیلم از مد افتاده و عاری از خلاقیت است و دیالوگ ها بسیار سطحی نوشته شده اند. همه کنش های کاراکترها قابل پیش بینی و تمامی داستانک های فرعی فیلم اضافی و ناکارآمد هستند.

«ناگفته های دراکولا» برداشتی بسیار سطحی از کاراکتر مخوف و مرموز دراکولا دارد و این شخصیت پرقدمت و کلاسیک سینمایی را تبدیل به جنگجویی عضلانی و عصبی و کم هوش کرده که در خیل فیلم های اکشن درجه دو هالیوودی نمونه های بسیار بهتری از وی را می توان یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.