چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران

آذین: «میهمان داریم» مخاطب خود را قربانی ذوق‌آزمایی کارگردانش کرده است

آهو خردمند و سهیلا گلستانی در  فیلم سینمایی «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور

سینماپرس: جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در بررسی «میهمان داریم» گفت: این فیلم در شکل فعلی مخاطب را راضی نمی کند و وی را قربانی ذوق آزمایی کارگردانش کرده است.

آذین به خبرنگار سینماپرس گفت: «میهمان داریم» نمایشگر تلاش نافرجام محمد مهدی عسگرپور در بازگویی و بازسازی جایگاه، نقش، موقعیت ، مظلومیت شهدا و جانبازان در قالب فیلمی متوسط، غیر جذاب و آشفته است چرا که فیلمساز در ترکیب و چینش عناصر داستانی و ساختاری فیلم توانا نبوده و به هر دو مولفه فرم و محتوا لطمه زده است.

 وی تصریح کرد: گرایش متعادل به فرم گرایی و کوشش برای ارتقاء کیفی و تغییرات دراماتیک و جذاب در ساختار یک اثر سینمایی حرکتی قابل تامل و محترم است ولی این اقدام که اساس آن داشتن دانش بالای هنری ، سینمایی، شناخت مولفه ها، عناصر فیلم، سینما و مهتر از همه به لحاظ نگاه، فرهنگ و سلیقه مخاطب است از بازی بیهوده با فرم و کلاه رفتن غیرخلاق با ساختار و ابداع صحنه ها، تصاویر غیر جذاب ، کاذب و بی محتوا متفاوت است و جایی در ساختار درام و مدیوم سینما ندارند.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: فیلمساز شناخته شده ای چون محمد مهدی عسگرپور که پیش از آنکه در حد یک سینماگر و مجموعه ساز تلویزیونی مطرح باشد به عنوان یک مدیر سیاسی – سینمایی تندرو شهرت یافته است و به تاسی از سینماگران جوان فرم گرا ، با نگاه عجولانه و غیر خلاقانه به فرم ، محتوا ، ساختار و بهم ریختن مرزهای اصولی و ساختاری فیلم و سینما خواسته است فیلمی دگرگون، غیر متعارف و جذاب بسازد که دست برقضا فیلم او نه دگرگون وغیر متعارف نشده است و نه جذابیت لازم را دارد.

آذین خاطرنشان کرد: فرم آشفته ، تجربی ، بدون شکل و قاعده «میهمان داریم» نه تنها باعث استحکام ساختار فیلم نشده  که محتوای ارزشی آن را هم  خدشه دار کرده است.

این مدرس سینما در ادامه افزود:  فیلم سینمایی «میهمان داریم» که محصول شیفتگی بدون تحقیق، تامل و کم دانش سینمایی سازنده آن است نمونه یک فیلم آشفته و فاقد ساختار منسجم ، مقبول و محتوای پرداخت شده و شخصیت های باورپذیر است.

وی توضیح داد: فیلم جدید محمد مهدی عسگرپور که برای او امتیاز مهمی در برندارد ، سیاه مشقی متوسط و از فیلم های قبلی او چند گام عقب تر است. این کارگردان سینما و تلویزیون که در سال های اخیر به جای توجه متعهدانه و ارزشی به فرهنگ ، سینما ، ارتقاء دانش سینما و فیلمسازی خود به حاشیه سازی در سینما و سیاست روی کرده در یک بازی ساده انگارانه با فرم و محتوای اثر خود را هم به هرز برده است .او و دیگرانی که چون او شیفته بدون تفکر فرم گرایی هستند باید دقت کنند که انتخاب سوژه هایی ارزشی و قابل احترام اجتماعی و فرهنگی مسائل گذرا و سطحی نیستند و نباید با آن ها ساده انگارانه و سطحی برخورد و در هر کاری به نام سینما آن ها را خرج کرد.

آذین اظهار داشت: فیلم سینمایی «میهمان داریم» گر چه از نشانه هایی سینما تهی نیست و نیمه نخست آن تا حدی قابل تامل است ولی فاقد اصول داستانی به ویژه عناصر تعلیق ، کشش ، گره افکنی لازم بوده و این نقص نشانگر کوشش ناکافی و خام دستانه سینماگری است که به دلیل توجه و شوق بیش از اندازه به فرم و پرداخت سطحی مضمون و محتوا ارزشی فیلم را قربانی سلیقه و ذوق آزمایی خود کرده است.

وی ادامه داد: «میهمان داریم» در شکل و بضاعت کنونی تماشاگر فهیم سینما رو را راضی نمی کند همان گونه که بسیاری از صاحبان و اهالی فرهنگ و هنر را هم در جشنواره فیلم فجر خرسند نکرد . جا داشت موضوع و مضمون ارزشی این فیلم در قالب داستانی مناسب و جذاب در چهارچوب فیلمنامه ای محکم و قاعده مند ارائه شود و با پرداخت قابل باور شخصیت ها و ماجراها از جمله ورود شهدا به دنیای آدم های قصه با روایتی خوب و مقول حرف هایش را بازگو کند اما این اتفاق رخ نداده و محمد مهدی عسگرپور در «میهمان داریم» در حد یک فیلمساز تجربی موفق هم نتوانسته است عرض اندام کند.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: در هر حال «میهمان داریم» علیرغم موضوع خوب از منظر فرم ، محتوا و ساختار و برداشت های سینمایی و هنری اثر قابل توجه و مهمی در سینمای ایران نبوده و به حاصل طبع آزمایی و بازی های روشنفکرانه محمد مهدی عسگرپور با سینما و در سینما است.     

نظرات

  • ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۱:۱۷
    1 0
    فرمگرایی به فیلم لطمه زده
  • ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۲:۰۹
    0 0
    واقعا ما که راضی نیستیم
  • ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۲:۳۱
    1 0
    انصافا نقد منصفانه ای است چون فیلم حرفی برای گفتن ندارد
  • ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۴:۳۰
    0 0
    ما که نفهمدیم مهیمان کی بود
  • امیر حسین ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ - ۱۵:۳۹
    0 0
    ایده خوبی که در اجرا هدر رفت-کاش عسگرپور این سوژهئناب را نمیساخت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.