دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳

با حضور در غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات

خالق «سیا ساکتی»: رسانه ها اغلب دنبال جنجال آفرینی هستند/ «سینماپرس» نباید مثل کاندیداهای ریاست جمهوری برای خود شعار تعیین کند!

بهرام عظیمی*

سینماپرس: بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن سینمای ایران گفت: آزادی در میان رسانه های ما حساب و کتاب ندارد و برخی از نشریات اصول اولیه اخلاقی را رعایت نمی کنند و دنبال جنجال آفرینی های بیهوده هستند که برای مخاطبان جذاب است اما می تواند باعث مشکلات روحی فراوانی برای دست اندرکاران سینما شود.

بهرام عظیمی در گفتگو با خبرنگار مستقر سینماپرس در بیستمین نمایشگاه مطبوعات افزود: به عقیده من باید هر شخصی آزادی این را داشته باشد تا حرف هایش را در رسانه هابزند اما متاسفانه آزادی در میان رسانه های ما حساب و کتاب ندارد و برخی از نشریات و مطبوعات به هیچ عنوان حتی اصول اولیه اخلاقی را رعایت نمی کنند. به عنوان نمونه همه می دانند که خالق شخصیت «سیا ساکتی» چه کسی بوده است اما عجیب این است که نام مرا به عنوان خالق این شخصیت از اخبار خود حذف می کنند و حتی این زحمت را به خود نمی دهند که یک تماس با ما بگیرند.

کارگردان فیلم «تهران ۱۵۰۰» در ادامه با اشاره به نقش رسانه های تخصصی سینما در به وجود آوردن برخی انحرافات موجود در بدنه سینما اظهار داشت: متاسفانه رسانه ها اغلب به دنبال جنجال آفرینی های بیهوده هستند که این جنجال ها برای مخاطبان جذاب است اما می تواند به اصل سینما لطمات زیادی بزند. سینمای ما متاسفانه مثل برنامه ورزشی «نود» شده است که همگان هر دوشنبه منتظر هستند تا آن را تماشا کنند و ببینند چه کسی به چه کسی فحش می دهد. این جنجال های بیهوده است که بازار رسانه ها را داغ کرده است و شاید به همین دلیل است که اگر خبری بیاید که عکس فلان بازیگر در فلان مهمانی همه روی آن کلیک می کنند و اگر از همان بازیگر مثلاً خبری در رابطه با حضور در یک خیریه منتشر شود دیگر بازدید کننده ای ندارد.

وی افزود: در میان تمامی این بی نظمی ها باید حساب و کتابی هرچند کوچک وجود داشته باشد. متاسفانه برای خود من بارها پیش آمده تا مصاحبه ای کرده ام و دیده ام که خیلی راحت برخی از جملات مرا حذف کرده اند. من به عنوان یک انسان و یک فیلمساز شخصیت مستقلی دارم و تمامی عواقب حرف هایم به خودم باز می گردد و مطبوعات نباید بخشی از جملات مرا از خبر خودشان حذف کنند. خبرگزاری ها و روزنامه ها مثل صدا و سیما نیستند که دست و بالشان به دلایل گوناگون بسته باشد و به همین دلیل باید خبرها را به صورت صحیح انعکاس دهند.

این کارگردان شناخته شده انیمیشن در ادامه با اشاره به اینکه خبرهای کذب و نادرستی که در رسانه ها منتشر می شود باعث مشکلات روحی فراوانی برای دست اندرکاران سینما می شود و می تواند روی تولیدات آن ها اثرات منفی داشته باشد تاکید کرد: بدنه سینما از خبرهای کذب همواره تاثیر می گیرد، متاسفانه رسانه ها مرتباً به دنبال کنف کردن و پته برخی از افراد را روی آب ریختن هستند. هرچند که این مشکلات تنها در حوزه رسانه نیست و بسیاری از اتفاقات روزمره می تواند روی روان فیلمسازان تاثیر منفی داشته باشد. در تمامی کشورهای دنیا همه کارها با نظم ودقت و ترتیب انجام می شود اما متاسفانه ما در ایران اینگونه نظم و ترتیب ها را مسخره می کنیم. به عنوان مثال در کشور ترکیه برای ساخت یک فیلم  به تعداد آدم ها توالت صحرایی ساخته می شود و به تعداد همه عوامل یک فیلم میز غذا می چینند و هر شخص سر میز باید با فرد دیگر ۵۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد چرا که در سال ۱۹۴۸ موقعی که عوامل فیلمی نهار می خوردند چنگال در چشم یک بازیگر رفته بوده و از آن سال به بعد قانون نانوشته ای به وجود آمده که همه باید فاصله خود را از یکدیگر رعایت کنند. اما چنین مسائلی در ایران همواره مورد سخره قرار می گیرد در صورتی که این نظم و دقت بسیار ساده در روحیه آدم ها تاثیر می گذارد.

این کارگردان انیمیشن در پایان خاطر نشان کرد: رسانه های سینمایی همیشه به من لطف داشته اند و تنها نکته ای که باعث شده تا کمی آزرده خاطر شوم غلط های املایی زیادی بوده که در رسانه ها هنگام انعکاس اخبار وجود داشته است اما به هر حال من همه روزه صبح اول وقت وقتی به دفتر می روم چندین رسانه را مرتباً چک می کنم که خبرگزاری سینماپرس نیز جزو یکی از آن ها است اما در مورد رسانه شما باید بگویم که خودتان شعارتان را که اخلاق، عدالت و قانون است رعایت نمی کنید و من اصلاً شعار دادن را قبول ندارم. به عقیده من یک خبرگزاری سینمایی نباید مثل کاندیداهای ریاست جمهوری برای خودش شعار تعیین کند و باید به اعتقاداتش عمل نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.