چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

در گفتگوی اختصاصی با سینماپرس:

میرعلایی: رسانه ملی نیاز به ارزیابی جدی و تغییرات جهادی دارد/ هنرمندان باید صدا و سیما را حامی خود بدانند نه رقیب

احمد میرعلایی*

سید احمد میرعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی با تبریک انتصاب محمد سرافراز به عنوان رئیس جدید سازمان صدا و سیما گفت: « برای اصلاح برخی نقصان ها باید در بدو امر این سازمان به لحاظ مدیریتی مورد ارزیابی کارشناسانه جهادی قرار گرفته و تغییرات مورد نیاز در راس برنامه های آن قرار گیرد.»

میرعلایی در ادامه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس خاطرنشان شد: «با شناختی که از مدیریت جدید رسانه ملی دارم بی شک به تحقق اهداف سازمان صدا و سیما بسیار امیدوارم و نکات مدنظرم تنها به جهت بهینه سازی عملکرد و کمک به مدیران جدیدی است که در رسانه ملی دور جدید فعالیتها را آغارز خواهند کرد»

وی گفت: اصلِ «داشتن تعهد و تعلق و حتما تخصص لازم» اساسی ترین شاخصه ای است که در انتخاب شایسته مدیران و دعوت از برنامه سازان و هنرمندان می بایست مورد نظر واقع شود، و البته حدیث گرانقدر نبوی «رطب خوردن و منع آن» باید نصب العین باشد که در غیر اینصورت، تاثیرناپذیری برنامه ها افزایش خواهد یافت.»

میرعلایی در ادامه افزود: «ماموریت ویژه سازمان تبیین موازین فرهنگی مورد نیاز جامعه و نشر آن به شکلی جذاب و اثرگذار می باشد و طبیعی است تامین بودجه لازم برای دستیابی به این هدف، اصل مهمی باشد، اما مهمتر از آن اِعمال مدیریت بر نوع این هزینه است؛ البته بودجه ای که برای چنین سازمان عظیمی تخصیص داده می شود در مقایسه با اهداف و انتظاراتی که از آن می رود نازل است؛ مسؤولین نظام باید توجه بیشتری به این سازمان به لحاظ مالی داشته باشند.»

وی بیان داشت: «در واقع پس از دغدغه های فرهنگی و شاید همپای آن، پاشنه آشیل رسانه ملی مسائل مالی و مدیریتی است. سازمان صدا و سیما همواره علاوه بر مشکلات مالی از ضعف مدیریت مالی حاصل عدم برنامه ریزی بلندمدت برخوردار بوده است؛ البته باید اذعان کرد یکی از ابزارهای اصلی برنامه ریزی استراتژیک مخصوصا در رسانه ملی تسهیم به موقع اعتبارات از سوی منابع مالی به این سازمان است. طبیعی است بدون برنامه ریزی بنیادی، خسارات فراوانی را شاهد خواهیم بود.»

میرعلایی خاطر نشان کرد: «عدم برنامه ریزی بنیادی سبب می شود که عرضه دستاوردهای بدون کیفیت حتی با هزینه هایی سنگین تر از حد برنامه ارائه شود و به دنبال آن ریزش مخاطب از اهم آن است، صورت گیرد؛ که متاسفانه در اکثر مواقع، خاصه در تولیدات نمایشی بلند مدت به علت عدم برآورد کارشناسانه مالی واقعی و تزریق نقدینگی در زمان لازم، خسارات مادی و حتی معنوی جبران ناپذیری را بر سازمان تحمیل نموده است.»

وی ضمن بیان این موضوع که شبکه های تلویزیونی نیز بدون در نظر گرفتن میزان نیروهای متعهد و متخصص مورد نیاز در بخش سخت افزاری و نرم افزاری رشدی خارج از رویه را طی کرده اند ، یادآور شد: «امید است ریاست جدید که مسؤولیتی سترگ  و در عین حال طاقت فرسا را می پذیرد با حلم و بردباری در کلیه امور خصوصا مواردی چون گسترش شبکه های تلویزیونی به همراه کارشناسی دقیق و برنامه ریزی ریشه ای و جامع به عرصه کارزار فرهنگی وارد شود.»

تهیه کننده سریال «تا صبح» بیان داشت: «امروزه در جامعه ما این رسانه خصوصا تلویزیون یکی از اعضای خانواده محسوب می شود و با توجه به نحوه کاربری آن در منازل و ... و برخی مراکز عمومی، می توان گفت نزدیکترین «همراهی» است که بیشترین لحظه ها را حتی بیش از افراد خانواده و سایر ابزار فرهنگی به خود اختصاص داده است. لذا برای رؤسای این سازمان که وظیفه انتخاب برنامه برای مخاطبین را نیز برعهده دارند، قطعا احساس مسؤولیتِ وقتی را که از مردم به خود اختصاص می دهند سنگین تر از احساس مسؤولیت بودجه ای است که از «بیت المال» صرف می کنند.»

میرعلایی ضمن بیان این نکته که مقام معظم رهبری تلویزیون را دانشگاه تعبیر فرموده اند، افزود: «دانشگاه ها موظف به برنامه ریزی برای مقطعی از سن و تخصص مخاطبین محدود به خود می باشند، ولی رسانه ملی دانشگاهی است که هدف جامع تری را دنبال می کند چرا که باید با تأسی از آموزه های فرهنگی اسلامی و ایرانی خصوصا در جبهه تهاجم روزافرون و گسترده و هویت ستیز فرهنگ استکباری، برای هر فرد با هر توقع، نگرش و گروه سنی حتی پیش از تولد تا پس از مرگش نیز برنامه داشته باشد.»

تهیه کننده «شب واقعه» با بیان اینکه حفظ جایگاه والای فرهنگی و  در عین حال عامه پسند آنتن سیما و صدا برای هر مدیری به شدت دشوار، حساس و مورد مطالبه به حق همه آحاد جامعه می باشد بیان داشت: «رسانه ملی در راستای اعتلای فرهنگ این مرز و بوم مهمترین سازمان نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود و گستره مخاطبین بیشمار آن، نه تنها در داخل بلکه با توجه به شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... منطقه و جهان، خارج از کشور نیز می باشند.»

وی تاکید داشت: «ضروریست جمله برنامه ها حتی برنامه ای کوتاه و یا یک آگهی بازرگانی علاوه بر همگام بودن با مواضع فرهنگیِ متناسبِ شأن جامعه حتما از استانداردهای لازمه محتوایی و ساختاری نیزبرخوردار باشد . که در این صورت «اصل جذابیت» که اساسی ترینِ ادوات رسانه در به انجام رسانی «رسالت خطیر فرهنگی» که هدف نهایی اش می باشد نیز تحقق یافته است و در این صورت با بالابردن سطح توقع مخاطب، در بهبود کیفیت دستآوردهای فرهنگی و هنری کشور نیز (نظیر ادبیات، هنرهای تجسمی، موسیقی ... و نمایشی، تصویری خصوصا سرآمد آنها سینما) تاثیر بسزایی دارد، که این خود یکی از مهمترین وظایف رسانه ملی است.»

وی در پایان افزود: «بدیهی است سازمان برای تحقق اهداف عالیه اش نیازمند ثمره عملکرد بانیان دلسوز رشته های مختلف فرهنگ و هنر این مرز و بوم، می باشد. بنابراین جایگاه وسیع و رفیع این سازمان ایجاب می کند همه هنرمندان دلسوز بخش های متعدد فرهنگی و هنری کشور، رسانه ملی را نه تنها یار و پشتیبان بلکه خانه خود احساس کنند نه رقیب خود.»

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.