جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵

همه بازیگرانی که مجری شدند / تصاویر

هفت صبح: حضور بیژن بنفشه خواه به عنوان مجری در مسابقه «ستاره بیست» و پخش مجدد برنامه «نشانه ها» با اجرای محمدرضا شریفی نیا بهانه ای است برای گزارش درباره همه بازیگرانی که مجری شدند.

 

کلا بازیگران آدم های کنجکاوی هستند. دوست دارند حیطه هایی غیر از بازیگری را هم تجربه کنند. عکاسی، نقاشی، نویسندگی، طراحی و البته مجری گری. حرفه های دیگر هم هستند مثل رستوران داری و راه اندازی کافی شاپ و دیگر مشاغل. گاه موفق اند و گاه نه. گاهی مورد اعتراض واقع می شوند و گاهی ستایش. بگذریم...

وقتی آکتورها مجری می شوند


بهانه ما در گزارش پیش رو پرداختی به بخش «اجرای» بازیگران است. ایده شکل گیری گزارش هم انتشار خبر مجری شدن محمدرضا شریفی نیا در برنامه «نشانه ها» است. این برنامه دو سال پیش با اجرای او روی آنتن شبکه آموزش رفت و در پیگیری ها مشخص شد برنامه فعلی تکرار همان است.

از آن سو رامبد جوان به تازگی تجربه موفق اجرای «خندوانه» را پشت سر گذاشته و بیزن بنفشه خواه مجری برنامه ستاره بیست» شده. به فهرست زیر باز هم می توان بازیگرانی دیگر را که روی صندلی اجرا نشسته اند افزود اما به خاطر حجم صفحه فرصت آنالیز همه را نداشتیم. ایرج نوذری، علیرضا خمسه، رسول نجفیان، روشنک عجمیان، امیرممد زند، مجید مظفری و کوروش سلیمانی از دیگر بازیگرانی هستند که تجربه اجرا را در کارنامه دارند. پژمان بازغی، کامبیز دیرباز و سحر زکریا هم در ویژه برنامه های نوروز ۹۳ شکبه چهار این حرفه را تجربه کردند.

محمدرضا شریفی نیا

چه برنامه ای اجرا کرد؟

نشانه ها

چه موقعیتی داشت؟

محمدرضا شریفی نیا ملقب به آچار فرانسه سینما است. همه کار می کند، از عکاسی گرفته تا برنامه ریزی و انتخاب بازیگر. او در عالم خارج از بازیگری طراحی جلد کتاب و تدریس هم کرده و فقط اجرا را کم داشت تا جنسش جور شود. دو سال پیش برنامه «نشانه ها» را برای شبکه آموزش اجرا کرد و حالا یک بار دیگر تکرار شده. این مستندات آیات موجود در قرآن را با توجه به علم امروز تحلیل و به تصویر می کشد. «نشانه ها» به آیات قرآنی در زمینه مسائل پزشکی، علمی، تاریخ و شیمی اشاره دارد و با توجه به علم روز حقیقت آن را به نمایش می گذارد.

موفقیت در اجرا:

شریفی نیا ذاتا آدم خوش مشرب و خوش بیانی است. او جلوی دوربین به اندازه گپ های دوستانه راحت بود. برنامه اما زیاد دیده نشد و شاید تکرار آن کمکی به دیده شدنش باشد.

وضعیت کنونی:

شریفی نیا مشغول حرفه اصلی اش یعنی بازیگری است.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

رامبد جوان

چه برنامه ای اجرا کرد؟

رامبد جوان یکی از پرکارترین بازیگرانی است که وارد حیطه اجرا شده. او سال ۸۶ برنامه «خانه ای با طرح نو» را به همراه اشکان خطیبی اجرا کرد؛ برنامه جذابی که آن زمان خیلی مورد توجه قرار گرفت.

چه موقعیتی داشت؟

رامبد جوان از همان ابتدا و بعد از بازی در «خانه سبز»، به چهره ای شناخته شده تبدیل شد. تا سال ۸۶ که به عنوان مجری به تلویزیون بیاید، علاوه بر بازی در سریال ها و فیلم های مختلف، «گم گشته» و «نشانی» را در تلویزیون و «اسپاگتی در هشت دقیقه» را در سینما کارگردانی کرده بود.

موفقیت در اجرا:

اولین اجرای جوان با موفقیت بسیاری مواجه شد و همین امر زمینه را برای ساخت و اجرای برنامه های بعدی اش فراهم کرد. در «گپ» یک بار دیگر این موفقیت را تکرار کرد و برخلاف انتظار، «یلدای این خونه» و «گوشه دل شمرون»، موفقیت خاصی برایش نداشتند.

وضعیت کنونی:

اجرای جوان در «خندوانه» از آن دست اجراهایی است که تا مدت ها در ذهن ها می ماند.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

محمد صالح علاء

چه برنامه ای اجرا کرد؟

دو قدم مانده به صبح

چه موقعیتی داشت؟

محمد صالح علاء فیلم های زیادی بازی کرد اما هیچ گاه بِرند نشد. در «تیغ و ابریشم»، «شوکران»، «عقرب» و ... حضوری موفق داشت ولی بعد از مدتی بازیگری را رها کرد و به مشغولیات دیگر پرداخت.

موفقیت در اجرا:

محمد صالح علاء وقتی به «دو قدم مانده به صبح» رسید، پشتوانه ای پربار از اجراهای مختلف رادیویی داشت. او همان سبک را به تلویزیون آورد و نامش را به عنوان یکی از مجریان صاحب سبک به ثبت رساند.

این برنامه یک مجله تصویری بود که صالح علاء حکم پاسور میان بخش های مختلف را برعهده داشت اما با وجود حضور مختصرش خیلی زود شناسنامه «دو قدم مانده به صبح» شد. حرکات منحصر به فرد او مقابل دوربین به همراه اصطلاحات ابداعی اش مثل «بییندگان جان، روی سپید، پیشانی بلند...» صالح علاء را در یادها ماندگار کرد.

وضعیت کنونی:

صالح علاء این روزها در خانه اولش یعنی رادیو به اجرای برنامه می پردازد.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

داریوش ارجمند

چه برنامه ای اجرا کرد؟

طلوع ماه

چه موقعیتی داشت؟

داریوش ارجمند هم در سینما و هم در تلویزیون به اوج رسیده بود که هوس اجرا کرد. آن زمان از حشمت فردوس خبری نبود اما ارجمند برای عامه مخاطبان با شاه نقش مالک اشتر شناخته می شد.

موفقیت در اجرا:

نظر واحدی درباره کیفیت اجرای ارجمند وجود ندارد. برخی لحن محکم و تحلیل هایش را ستودند و فراتر از یک مجری دانستند؛ برخی هم معتقد بودند که او در این حیطه موفق نیست و چرا اصلا باید مجری باشد.

ارجمند در نهایت نمره قبولی گرفت و البته جواب منتقدان را داد: «من ۱۰ سال در تلویزیون مجری برنامه طلوع ماه بودم و هر چهارشنبه با بزرگترین استادن و دانشمندان این مملکت نزدیک به صد دقیقه گفتگو می کردم. من برای صحبت کردن با فردی مثل دکتر ستوده یا دکتر باستانی پاریزی یا مرتضی ممیز چه باید می دانستم؟»

وضعیت کنونی:

ارجمند این روزها مشغول بازی در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» است.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

حسن جوهرچی

چه برنامه ای اجرا کرد؟

سال ۷۷ و در اوج محبوبیت و شهرتی که در «در پناه تو» به دست آورده بود در شبکه سه برنامه جوانانه ای را در سبک و سیاقت اکسیژن شهاب حسینی اجرا کرد. هر چه به حافظه مان رجوع کردیم اسم برنامه یادمان نیامد. در گوگل هم غیر از اطلاعاتی راجع به اجرای جنجالی اش در «ماه عسل» سال ۸۹ به گزینه دیگری درباره اجرای او نرسیدیم. حتی به خود جوهرچی زنگ زدیم که او هم گوشی اش را خاموش کرده بود.

چه موقعیتی داشت؟

جوهرچی بعد از بازی در «در پناه تو»، به عنوان «محمدم» در ذهن ها ماند و تا سال ۸۴ که یک بار دیگر با «او یک فرشته بود» مطرح شود، در سینما و تلویزیون مدام فعالیت داشت.

موفقیت در اجرا:

اجرای اولش زیاد به خاطرمان نمانده اما در «ماه عسل»، اجرای موفقی نداشت. هر روز انتقادهای مختلفی پیرامون اجرایش منتشر می شد و همه معتقد بودند که گزینه مناسبی برای برنامه علیخانی نیست.

وضعیت کنونی:

بعد از «ماه عسل» و انتقادهایی که به اجرایش وارد شد، مجری گری را کنار گذاشت.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

بهنوش بختیاری

چه برنامه ای اجرا کرد؟

برای اولین بار همین امسال در ابتدای افتتاح شبکه نسیم، برنامه «آبرنگ» را اجرا کرد.

چه موقعیتی داشت؟

بهنوش بختیاری زمانی به اجرا روی آورد که پیش از آن در ۲۸ تله فیلم سینمایی و نزدیک به ۲۰ سریال تلویزیونی بازی کرده بود. در واقع او به عنوان یکی از شناخته شده ترین چهره های کمدی برای اجرای این برنامه انتخاب شد؛ برنامه ای که قرار بود مجری اش بنشیند و برای مردم جوک تعریف کند.

موفقیت در اجرا:

اجرای بختیاری در «آبرنگ» با حواشی مختلفی روبرو شد. خیلی ها آن را موفقیت آمیز می دانستند و خیلی های دیگر به آرایش، نحوه اجرا و خلاصه حضورش در این برنامه انتقاد شدید داشتند. در کل «آبرنگ» را نمی شود برگ برنده ای در کارنامه فعالیت های بختیاری به حساب آورد.

وضعیت کنونی:

«آبرنگ» بعد از چند ماه اجرای بختیاری، تعطیل شد و در آخرین قسمت هم هیچ صحبتی راجع به اینکه ادامه پیدا می کند یا نه گفته نشد.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

اشکان خطیبی

چه برنامه ای اجرا کرد؟

سال ۸۶ به همراه رامبد جوان، برنامه «خانه ای با طرح نو» را اجرا کرد. این اجرای دو نفره کمیک که با لودگی و مسخره بازی اجراهای آن زمان متفاوت بود، خیلی زود نظر مخاطبان را جلب کرد.
چه موقعیتی داشت؟

خطیبی از سال ۷۸ به عنوان بازیگر در تلویزیون و سینما فعالیت می کرد اما سال ۸۵ با بازی در نقش اول سریال «از نفس افتاده»، به چهره ای شناخته شده برای مخاطبان تبدیل شد. بلافاصله بعد از بازی در این سریال به عنوان مجری در «خانه ای با طرح نو» حضور پیدا کرد.

موفقیت در اجرا:

اجرای دو نفره اش با رامبد جوان خیلی مورد توجه قرار گرفت و باعث شد تا جوان، سر مجموعه «گپ»، باز هم از او دعوت به همکاری کند. از آنجایی که گپ، در اصل برنامه رامبد جوان بود، نمی شود راجع به اجرای خطیبی به صورت اختصاصی اظهارنظر کرد.

وضعیت کنونی:

بعد از مجموعه «گپ»، دیگر به عنوان مجری در تلویزیون ظاهر نشد.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

امین زندگانی

چه برنامه ای اجرا کرد؟

اوایل دهه هشتاد برنامه «کاغذ کاهی» را برای شب جمعه های شبکه یک اجرا می کرد؛ یک تاکشوی تلویزیونی که هر هفته میزبان میهمان های مختلفی بود.

چه موقعیتی داشت؟

از زمان بازی در سال «به سوی افتخار» و بعد از آن در «همسفر» مهدی مظلومی به چهره ای شناخته شده برای مخاطبان بدل شده بود. زمان اجرای «کاغذ کاهی» همه او را به خاطر همسفر به خاطر داشتند.

موفقیت در اجرا:

«کاغذ کاهی» برنامه موفقی بود و مخاطبان زیادی را هم با خودش همراه کرد. جالب اینجاست که محمد سلوکی هم برای اولین بار به عنوان مجری کمکی زندگانی به مخاطبان شناخته شد.

وضعیت کنونی:

بعد از اجرای این تاکشو، به دلیل موفقیت خاصی که برای امین زندگانی به همراه داشت، به نظر می رسید مقوله اجرا را جدی تر پی بگیرد و باز هم در برنامه های مختلف به عنوان مجری ظاهر شود اما هیچ وقت دیگر چنین اتفاقی نیفتاد و او ترجیح داد به عنوان بازیگر حضورش را در سینما و تلویزیون حفظ کند.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

احمد نجفی

چه برنامه ای اجرا کرد؟

صندلی داغ.

چه موقعیتی داشت؟

احمد نجفی میان پیگیران سینما با فیلم های «دندان مار»، «گروهبان»، «تجارت» و ... شهره بود و میان مخاطبان عام به واسطه نقش کارآگاه علوی. او زمانی روی صندلی اجرا نشست که از روزهای اوجش در سینما فاصله داشت اما هنوز «روپا» بود.

موفقیت در اجرا:

احمد نجفی به پشتوانه تجربه بازیگری اش، به سبک منحصر فردی در اجرا رسیده بود. جلوی دوربین راحت می نشست و تسلط کامل روی صدایش داشت، به خوبی آن را بالا و پایین می کرد و ابایی نداشت با صدای بلند بخندد. خاطرتان باشد اولین و شاید تنها مجری بود که وقت خداحافظی مقدمه چینی نمی کرد و یک تک جمله به کار می برد: «خداحافظ».

ضعف هایی هم داشت؛ مثل اینکه گاهی زیادی احساسی می شد و حتی گریه می کرد، با اینحال خوب بلد بود آنتن را شلوغ کند. او در مجموعه نمره قبولی از اجرای صندلی داغ گرفته است.

وضعیت کنونی:

او این روزها در کنار بازیگری، تهیه کنندگی هم می کند.

وقتی آکتورها مجری می شوند

 

الهام چرخنده

چه برنامه ای اجرا کرد؟

ستاره مهاجر

چه موقعیتی داشت؟

الهام چرخنده حضوری کوتاه در فیلم «شب یلدا» داشت اما به شدت دیده شد. حتی خیلی ها او را با این فیلم به یاد می آورند نه دیگر تجربیات بازیگری اش. اجرای برنامه «ستاره مهاجر» به دیده شدن چرخنده کمک زیادی کرد. این برنامه از شبکه ماهواره ای مهاجر که البته مجوز قانونی داشت روی آنتن می رفت. تهیه کننده آن هم همسر سابقش فرشید نوابی بود.

موفقیت در اجرا:

محور «ستاره مهاجر» موسیقی بود و شناخت استعداد این هنر. او انرژی فوق العاده زیادی در اجرا داشت و همین سرزندگی و همراهی اش با خوانندگان از او چهره ای موفق ساخت.

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1393/8/7/384696_933.jpg
وضعیت کنونی:

الهام چرخنده و همسرش بعد از تعطیلی «ستاره مهاجر» قصد تکرار این تجربه را در شبکه خانگی داشتند. چرخنده اما ترجیح داد به زمینه اولیه اش یعنی بازیگری برگردد. او بعد از سریال «پروانه» در «آوای باران» بازی کرد و این روزها سریال «حانیه» به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری را در مرحله فنی دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.