دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

موفقیت مستندهای وطنی در جشنواره‌ای عربی

دو مستند ایرانی جایزه طلایی جشنواره مستند الجزیره را از آن خود کردند

جشنواره مستند الجزیره

سینماپرس: دو مستند ایرانی «عروسک کاموایی» ساخته عزت‌الله پروازه جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند و مستند «ما اینجاییم، موگادیشو» ساخته مصطفی آتش‌مرد جایزه بهترین مستند کوتاه را از دهمین جشنواره مستند الجزیره آن خود کردند.

به گزارش سینماپرس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، دهمین دوره جشنواره مستند الجزیره شب گذشته در دوحه قطر با اهدای ۲۴ جایزه به کار خود پایان داد.

بنابر این گزارش، در پایان این جشنواره فیلم مستند «دیدار با سرزمین مفقوده» به کارگردانی ماریز گرگور از فرانسه جایزه طلایی فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

این مستند داستان زندگی روزانه شهروندان فرانسوی که بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۲ در فلسطین زندگی می‌کردند را به تصویر کشیده است.

اهمیت این فیلم مستند در بیان جدیدی از آخرین مراحل تشکیل رژیم صهیونیستی و قیام مردم فلسطین علیه صهیونیست‌ها در آن دوران به روایت فرانسوی‌هاست.

بنابر این گزارش، اما دو مستند ایرانی «عروسک کاموایی» ساخته عزت‌الله پروازه جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند و مستند «ما اینجاییم، موگادیشو» ساخته مصطفی آتش‌مرد جایزه بهترین مستند کوتاه را از آن خود کرد.

مستند «عروسک کاموایی» درباره فریبا معصومی یک دختر معلول در شهر فومن است که از طریق بافتن عروسک کاموایی هزینه‌های خود و خانواده‌اش را تامین می‌کند.

و مستند ««ما اینجاییم، موگادیشو» داستان یک خانواده سومالیایی را روایت می‌کند که در پی فرار از قحطی و گروه‌های تروریستی، از روستای خود عازم موگادیشو پایتخت سومالی می‌شود و در اردوگاه مخصوص افراد بی‌سرپناه، پناه می‌گیرند.

بنابر این گزارش، مستندهای «الیاف‌ها رها»، «هرگز آواره نخواهم مرد»، «با گذشت زمان در شانگهای» به ترتیب جوایز کمیته داوران در بخش‌های فیلم مستند کوتاه، نیمه‌بلند و بلند را دریافت کردند.

همچنین در این جشنواره به فیلم‌های مستند متعدد دیگری جایزه ویژه در بخش‌های «کودک و خانواده»، «آزادی‌های عمومی»، «افق‌های نو» و جایزه ویژه شبکه خبری الجزیره اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.