جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳

در میان اعتراضات به اکران فیلم‌های حامی فتنه

«قصه ها»ی بنی اعتماد این بار سر از جشنواره فیلم ابوظبی درآورد/ آیا اماراتی ها هم مثل ونیزی ها رفتار خواهند کرد؟

بنی اعتماد

سینماپرس: هشتمين جشنواره بین‌المللی فيلم ابوظبی در كشور امارات متحده عربی با حضور رخشان بنی‌اعتماد کارگردان فیلم سینمایی «قصه‌ها» آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، اعضای هیات داوران بخش رقابتی اصلی هشتمین جشنواره فیلم ابوظبی که عبارتند از عرفان خان بازیگر از هندوستان و رئیس هیات داوران، وکینی لریدج نویسنده از الجزایر، استیون شاینبر» تهیه‌کننده و کارگردان از انگلستان، کیت شورتلند نویسنده و کارگردان از استرالیا و علی سلیمان بازیگر از فلسطین، ۱۸ اثر این بخش را داوری خواهند کرد و جایزه بزرگ و تندیس «مروارید سیاه» را به برندگان بخش‌های مختلف اهدا می‌کنند.

فیلم سینمایی «قصه‌ها» در اولین حضور بین‌المللی خود، در هفتادویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در ایتالیا به نمایش درآمد و توانست جایزه شیر طلایی برای بهترین فیلمینامه را از این رویداد مهم سینمایی از آن خود کند. این فیلم، در ادامه در بخش «سینمای معاصر» در سی‌و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در کانادا، جشنواره بین‌المللی فیلم هامبورگ در آلمان و چندین جشنواره بین‌المللی دیگر روی پرده رفته است.

این فیلم یکی از آثار حامی فتنه ۸۸ به حساب می آید که از زمان جشنواره فیلم فجر سال پیش تاکنون،صدور مجوز نمایش عمومی به آن  مورد اعتراض شدید بسیاری از رسانه ها، محافل و نماینگان مجلس شورای اسلامی بوده است،.

این فیلم بعد از گذشت مدتی از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بدون دریافت مجوز قانونی پروانه ساخت، توسط کارگردان فیلم رخشان بنی اعتماد تولید گردید و مدیران وقت سینما تنها به واسطه احتمال ترویج این روند در بین فیلمسازان جوان کشور در بحبوبه سیاسی آن زمان، به دنبال درخواست سازنده فیلم، مبادرت به صدور مجوز نسخه ویدئویی فیلم نمودند که متاسفانه به محض روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اجازه تبدیل آن به نسخه سینمایی و نمایش عمومی در جشنواره ها و سینماهای کشور نیز برای فیلم صادر گردید.

این فیلم در جشنواره فیلم ونیز به رغم ساختار نه چندان قوی و انتقاد منتقدین در رفتاری کاملأ سیاسی جایزه شیر طلایی یکی از بخش های این رویداد را دریافت نمود.

در این دوره از جشنواره فیلم ابوظبی ۱۹۷ فیلم از ۶۱ كشور جهان از جمله ایران، چین، امارات، آمریکا، فرانسه، عراق، مصر، ایتالیا، مراکش، کره جنوبی، روسیه، ژاپن، انگلستان، دانمارک، لبنان، آلمان، قطر، گرجستان، جمهوری چک، اتیوپی، تایوان هنگ کنگ، کانادا، هندوستان، اسپانیا، الجزایر، صربستان، ترکیه، اردن، ایرلند، بلغارستان، فنلاند، کلمبیا، سوریه، استرالیا، کوبا، نروژ، بلژیک، سوئد، برزیل، یمن و ... روی پرده می‌روند.

از طرف مسئولان برگزاری این جشنواره، جایزه ۱۰۰ هزار دلاری و تندیس «مروارید سیاه» برای بهترین فیلم بخش «مسابقه اصلی»، جایزه ۵۰ هزار دلاری برای فیلم دوم این بخش، جایزه ۲۰ هزار دلاری برای بهترین بازیگر مرد و زن این بخش از جشنواره و همچنین برای بخش های دیگر نیز این جوایز را در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.