چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶

نقد شفاهی فیلم های اکران/

آذین: «ساکن طبقه وسط» فیلمی فلسفی با طنزی ملایم است

شهاب حسینی در ساکن طبقه وسط

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما گفت: کارگردانی سنجیده و فکر شده نماها، صحنه ها ، حرکت های هماهنگ دوربین با محتوا ، خصوصیات شخصیت ها ، ایفای چندین نقش توسط شهاب حسینی و همچنین بازی های قابل توجه هنگامه قاضیانی، حسین محجوب، بابک حمیدیان و فرهاد اصلانی، «ساکن طبقه وسط» را دیدنی کرده است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» ساخته شهاب حسینی اظهار داشت: «ساکن طبقه وسط» نخستین تجربه موفق شهاب حسینی بازیگر با اخلاق و توانمند سینما و تلویزیون کشور در مقام کارگردان سینما است. او آنچه را که سال ها در عرصه هنر و سینما و از راه مطالعه و تحقیق کسب و تحصیل کرده در انبان معرفتی و تجربی خود گرد آورده و با یاری عده ای از هنرمندان حرفه ای به ویژه فیلمنامه نویس و کارگردان باسواد و متعهد در قالب فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» ارائه کرده است.

وی ادامه داد: مضمون و محتوای عمیق، دقیق و لطیف فلسفی – عرفانی و معنوی فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط » که طنزی ملایم را هم چاشنی موضوعات خود کرده ، درباره زندگی ، حیات حیات انسان و جایگاه وموقعیت او در جهان هستی است که در چهارچوب فیلمنامه ای قوی و محکم پرداخت و به زبان سینما به صورت بدیع در ژانر اجتماعی تصویر شده است.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: «ساکن طبقه وسط» ماجرای سکونت یک مرد اهل تفکر و قلم در آپارتمانی سه طبقه است. او که با دنیای طبقه وسط خود با شکل ها و شیوه های مختلف فکری ، فلسفی ، اعتقادی و اخلاقی کلانجار می رود تصوراتی از ساکنان طبقات اول و سوم دارد. این شخصیت که ما به ازای فراوان اجتماعی دارد بر اساس ذهنیات خود و دریافت هایش از زندگی و آدم های اطراف آن ها را به جسم می کشد و با ظهور در قالب شخصیت های متعدد اجتماعی ، تاریخی ، فلسفی و عرفانی سعی در اصلاح و تبیین تفکرات خود و ترسیم چهره ای واقعی و مقبول از آپارتمان ، اجتماع و دنیا دارد.

این مدرس سینما یادآور شد:  تلاش او که در امتداد راه به قرار و آرامش نسبی خواهد انجامید، سرشت و سرنوشت انسان است که از جایگاهی که در آن ایستاده همه چیز را فهم ، درک ، تخیل ، تعریف می کند و رسیدن به راهی درست و راست را فرا روی خود قرار می دهد.

آذین ادامه داد: نکته اینکه او در این راه تنها نیست و بالایی ها و پائینی های و هر آنچه نقشی از حیات و حرکت دارد. در شمائل انسان ها ، موجودات و کائنات به کمک او می آیند ، از همین رو است که در این میانه علاوه راهگذاران خیابان زندگی ، مولوی، سقراط، تیسفون و شیخ صنعان هم ایفای نقش می کنند.

وی گفت: فیلم خوب و با محتوای «ساکن طبقه وسط» در کنار پرداخت های خوب داستان و فیلمنامه از فیلمبرداری مناسب و پردازش باورپذیر مضامین و شخصیت ها هم برخوردار است. مجموعه به نسبت موفق کوشش دست اندرکاران نمایشگر توانایی های و قابلیت های بالای شهاب حسینی به عنوان کارگردان است.

این منتقد به ویژگی های فیلم جدید شهاب حسینی اشاره کرد و افزود: کارگردانی سنجیده و فکر شده نماها، صحنه ها ، حرکت های هماهنگ دوربین با محتوا ، خصوصیات شخصیت ها ، ایفای چندین نقش توسط شهاب حسینی و همچنین بازی های قابل توجه هنگامه قاضیانی، حسین محجوب، بابک حمیدیان و فرهاد اصلانی، «ساکن طبقه وسط» را دیدنی کرده است.

 وی گفت: این فیلم خوش‌ساخت که با تکیه بر دانش اجتماعی، فلسفی، دینی و سینمایی ساخته شده رضایت مخاطب خاص و عام را توامان حاصل کرده که خود امتیاز دیگری برای این فیلم است.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: «ساکن طبقه وسط» نمایش دلنشین تلاش برای دستیابی به خویشتن خویش و رسیدن به حقانیت و وحدانیت الهی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.