دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳

در سالن اجتماعات کتابخانه ملی برگزار می‌شود

«بودن یا نبودن» عیاری؛ سرآغاز سلسله جلسات نمایش و تحلیل فیلم با عنوان «اخلاق زیستی در آینۀ سینما»

کیانوش عیاری در پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما

سینماپرس: سلسله جلسات ماهانۀ نمایش و تحلیل فیلم‌های ایران و جهان با موضوع اخلاق زیستی، با عنوان «اخلاق زیستی در آینۀ سینما» از پنجشنبه اول آبان با نمایش فیلم کایانوش عیاری ، در سالن اجتماعات کتابخانۀ ملی آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فناوری ­های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا ،این پژوهشگاه که پیش‌تر در زمینۀ اخلاق و حقوق زیستی فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی متعددی داشته‌ است، این بار با همکاری کتابخانه ملی ایران قصد دارد تا با نمایش و بررسی آثار سینمایی برگزیدۀ ایران و جهان، با موضوعات اخلاق زیستی، به گسترش مفاهیم این حوزه از اخلاق در سطح جامعه بپردازد و از طریق هنر سینما و با کمک هنرمندان و صاحب‌نظران اخلاق، توجه فضای عمومی جامعه را به دغدغه‌های اخلاقی ناشی از کاربرد علوم و فناوری‌های نوین جلب کند. 

اخلاق زیستی شاخه‌ای از اخلاق است که به بررسی مسائل اخلاقی برآمده از کاربرد علوم و فناوری‌های نوین در زندگی بشر می‌پردازد. موضوعاتی چون مرگ مغزی و اهدای اعضا، دستکاری‌های ژنتیکی، محصولات تراریخته، روش‌های نوین کمک‌باروری، روابط پزشک و بیمار، پژوهش‌های علمی، نانوفناوری و انبوهی دیگر از موضوعات در قلمرو اخلاق زیستی قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است این جلسات قرار است به‌صورت ماهانه و در پنجشنبۀ اول هر ماه برگزار گردد و نخستین جلسۀ آن، پنجشنبه ۱/۸/۹۳، ساعت ۱۴ با نمایش فیلم «بودن یا نبودن» با بازی زنده‌یاد عسل بدیعی، در سالن اجتماعات کتابخانۀ ملی برگزار می‌شود. این فیلم به موضوع مرگ مغزی و اهدای عضو می‌پردازد و کیانوش عیاری (نویسنده و کارگردان فیلم) و دکتر مصطفی جلالی فخر (پزشک و منتقد سینما) و جمعی از صاحب‌نظران اخلاق زیستی، پس از نمایش فیلم به بررسی و تحلیل آن خواهند پرداخت.

این جلسات به صورت رایگان برگزار می‌شود و شرکت در آن‌ها برای عموم آزاد است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.