شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

در پیامی به جشنواره فیلم کوتاه تهران

وزیر ارشاد: هنرمندی که پیام صلح و دوستی را به مخاطب خود منتقل کند پیامبرگونه رفتار کرده است

علی جنتی در جشن روز ملی سینما

سینماپرس: «علی جنتی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی و يكمين جشنواره بين‌المللی فيلم كوتاه تهران گفت: جهان امروز تشنه صلح و دوستی و آرامش و معنويت است و هنرمندي كه با خلق اثرش اين پيام را به مخاطب خود منتقل میكند، كاری پيامبرگونه انجام میدهد.

به گزارش سینماپرس متن این پیام به این شرح است: 

«در روزگاری به سر می بریم كه ثانيه‌ها همچون طلا ارزشمند شده‌اند. چرا كه در فاصله هر لحظه تا لحظه‌ی ديگر میتوان هزاران اتفاق را رقم زد.

عكس و سينما دو شاخه از هنر تصويری مدرن هستند كه بر پايه چنين دركي از زمان قادرند ثانيه‌هاي شگفت‌انگيزی براي انسان بيافرينند. گفته میشود عكس قطعه‌ای از زمان است كه ثابت مانده، ولي هرگز صامت نيست. فيلم كوتاه نيز از آنجا كه میخواهد در كوتاه‌ترين زمان پيام خود را به مخاطب منتقل كند، متكی بر فهم درست ارزش ثانيه‌هاست.

وضعيت فيلم‌ساز فيلم كوتاه، همچون وضعيت جراحي است كه براي احياء بيمارش قدر ثانيه‌ها را خوب میفهمد؛ زيرا فيلم‌ساز جراح عاطفه‌هاست. عاطفه‌هايی كه در روزگار امروز دچار صدمه‌ی عارضه شده است. توحش و ددمنشي، حرص، حسد، ريا، دروغ، شهوت، كفر يا بی اعتقادی به خدای زنده ازجمله امراضی است كه عاطفه انسان امروز را سخت پريشان كرده است.

فيلم‌ساز با خلق ثانيه‌هايی اثرگذار، تلاش میكند لختی از پريشانی امروز انسان را به تصوير بكشد، با اين اميد كه بتواند اندكی از آن بكاهد و او را به آرامش راستين يا به تعبير ارسطو (كترسيس) نزديك نمايد. رسالت هنرمند فيلم‌ساز، امروز بسيار سنگين‌تر از هم‌قطاران ديروز خود است. جهان امروز تشنه صلح و دوستی و آرامش و معنويت است و هنرمندي كه با خلق اثرش اين پيام را به مخاطب خود منتقل میكند، كاری پيامبرگونه انجام میدهد.

بيش از سه دهه از طراحي و برگزاری جشنواره فيلم كوتاه تهران مي‌گذرد. اكنون اين جشنواره به پختگي و كمال رسيده و مخاطب انتظار دارد در اين جشنواره با آثاری روبرو شود كه براي تك‌تك ثانيه‌ها و فريم‌های آن فكر شده باشد. اميد می رود سی و يكمين دوره اين جشنواره انديشه‌ورزانه‌تر از دوره‌های گذشته آغازشده و نويد بخش نمايش توليداتی فاخر و ارزنده‌تر نسبت به ادوار گذشته باشد.

 

 علي جنتي

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.