سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹

نشست خبری جشنواره ادبیات داستانی بسیج

تقدیر از سه نویسنده شاخص ادبیات انقلاب/ رسولی: ایکاش قراردادهای دولتی جریان شبه روشنفکری برای روشنگری مردم رسانه‌ای شود

رضا رسولی

سینماپرس: در هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج از محمدرضا سرشار، حمید داوودآبادی و محبوبه معراجی‌پور به عنوان سه نویسنده شاخص انقلاب تقدیر خواهد شد.

 به گزارش سینماپرس نشست خبری هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج صبح امروز با حضور رضا رسولی (دبیر جشنواره) و جمعی ازاهالی رسانه  برگزار شد. 

 

* روشنفکران در سپهر فرهنگی ما تنها تلخی و سیاهی را دیده و عرضه می‌کنند

برپایه این گزارش،  رسولی در این نشست با بیان اینکه کادرسازی و تهیه نیرو برای جبهه‌انقلاب اسلامی  و کنار هم قرار دادن محتوا و ارزش‌های انقلابی در کنار هم و توجه جدی به زبان فارسی سه هدفی است که ما در این جشنواره به دنبال آن هستیم اظهار داشت: ما به جشنواره به ما هو جشنواره کاری نداریم بلکه آن را بستری برای تقویت همه این زمینه‌ها می‌دانیم.

وی ادامه داد:  از سوی دیگر به این مساله باور داریم که ادبیات پایه فرهنگ است و باید این پایه را تقویت کرد تا موجب تقویت سایر بخش‌ها نیز بشود.

دبیر جشنواره با بیان این مطالب که ادبیات برای ما صرفاً محافل لوکس کلان‌شهرها و تهران نیست خاطرنشان کرد: بلکه امری است هنری که در همه شهرها و روستاها امکان تحقق و خلق دارد. بسیاری از قلم‌های خوب را می‌توان در شهرها و روستاهای کوچک دید. بسیاری از این قلم‌های خوب در کل کشور وجود دارد  اما چون برد رسانه‌ای ما ضعیف است دیده نمی‌شوند و مورد توجه قرار نمی‌گیرند انگار فقط در تهران است که ما نویسنده داریم و در شهرستان‌های ما خبری نیست. در این فضا جشنواره سعی در فضا سازی دارد.

دبیر جشنواره  در ادامه این نشست به اهداف و وظایف اشاره و متذکر شد: ما پیش از اینکه به ساختارهای سازمانی در ادبیات بخواهیم نزدیک شویم به دنبال تقویت حرکت‌های مردمی هستیم و همین نگاه امیدوارانه است که ما را به برپایی جشنواره و تقدیر از برگزیدگان و ایجاد فضای امید و شور و نشاط  در کشور هدایت می‌‌کند.

رسولی در ادامه  به نگاه شبه روشنفکران هم اشاره‌ای کرد و افزود: شبه روشنفکران در سپهر فرهنگی ما تنها تلخی و سیاهی را دیده و عرضه می‌کنند و چه بسا استقبال از جشنواره ما هم به این مساله دامن بزند و ما را  با وجود بضاعت مردمی‌مان به رانت خواری و ویژه خواری متهم کنند در حالی که کاش کسی پیدا می‌شد که قراردادهای آنها با دستگاه‌های مختلف را رسانه‌ای می‌کرد تا معلوم شود نیروی حزب‌الهی ویژه خوار است یا آنها. نگاه ما با سیاه نمایی البته خاص گروه خاصی نیست. هر مجموعه‌ای که به دنبال این موضوع باشد از نشر چشمه تا انتشارات حوزه هنری مورد انتقاد ماست. البته به این باور هم پایبندیم که باید میان پزروشنفکری و تخصص هم تفاوت قائل شد.

رسولی در این نشست با ذکر آماری از آثار رسیده به دوره هشتم جشنواره گفت: در این دوره ۳۵۹۵ اثر رسید که در چرخه داوری قرار گرفت.

 

* معرفی داوران و استان‌های فعال

وی همچنین درباره مراسم اختتامیه جشنواره و برنامه‌های آن گفت: در این دوره از یک فرمانده دفاع مقدس تقدیر خواهد شد که نام وی تا روز اختتامیه اعلام نخواهد شد. همچنین از ا محمدرضا سرشار، حمید داوودآبادی و محبوبه معراجی‌پور به عنوان سه نویسنده شاخص انقلاب تقدیر خواهد شد.

دبیر این جشنواره ضمن بیان اینکه تعداد کل آثار راه یافته به مرحله ملی حدود ۲۲۰ اثر است عنوان کرد: سه استان برتر از جهت تعداد آثار دریافتی مرحله استانی عبارتند از ؛ خراسان رضوی با ۵۰۰ اثر، آذربایجان غربی با ۴۰۰ اثر و فارس با ۳۶۰ اثر، اما سه استان برتر از جهت تعداد آثار راه یافته به مرحله ملی عبارتند از ؛ مازندران با ۱۲ اثر، آذربایجان غربی با ۱۲ اثر و یزد با ۱۱ اثر. اما موضوعات این دوره عبارتند از، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، دفاع مقدس، مدیریت جهادی، انتظار و مهدویت، انقلاب اسلامی، زن و هویت ملی.

به گفته این مقام مسئول، گروه سنی شرکت کننده شامل جوان و بزرگسال هستند و علاقه‌مندان می‌بایست آثار خود را در دو بخش داستان کوتاه و بلند ارسال می‌کردند.

رسولی با بیان اینکه شش داور آثار را بررسی کرده‌اند عنوان کرد: فیروز زنوزی جلالی، جهانگیر خسرو شاهی و مریم مقانی در بخش داستان کوتاه و علی اکبر صحرایی، عبدالمجید نجفی و عباس جعفری مقدم در بخش داستان بلند آثار را بررسی کرده‌اند که برترین‌ها در مراسم اختتامیه که روز ۱۶ مهر از ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد، تقدیر می‌شوند.

دبیر هشتمین دوره ضمن بیان اینکه تقدیر از خانواده شهدا در این مراسم تدارک دیده شده ابراز داشت: یکی از برنامه‌های سازمان بسیج هنرمندان تقدیر از ولی نعمتان اصلی انقلاب شکوهمند است از این رو در مراسم پایانی از یکی از خانواده‌های معظم شهدا تجلیل به عمل می‌آید.

رسولی در ادامه به یادبود مرحوم امیرحسین فردی اشاره و با بیان اینکه از ۱۰۰ نویسنده دعوت شده تا در مراسم پایانی شرکت کنند اضافه کرد: خانواده شهدا، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی، رئیس حوزه هنری وتنی چند از مسئولان برای حضور دعوت شده‌اند.

دبیر جشنواره در ادامه با بیان اینکه در بخش بزرگسال سه نفر برگزیده و تقدیری خواهیم داشت عنوان کرد: تلاش داریم از سه نفر برگزیده و سه نفر شایسته تقدیر تجلیل کنیم اما این اتفاق در بخش بزرگسال رخ داده ولی در بخش جوان خلاءهایی دیده می‌شود، از این رو برترین‌ها و نفرات اول ۲ میلیون تومان، نفرات دوم یک میلیون و پانصد هزار تومان، نفرات سوم یک میلیون تومان اهدا می‌شود ضمن اینکه به شایستگان تقدیر ۵۰۰ هزار تومان به علاوه لوح تقدیم می‌شود.

به گفته رسولی ،دبیری علمی هشتمین دوره ادبیات داستانی بسیج بر عهده سهیلا عبدالحسینی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.