سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶

«گرت پورتر» نویسنده و خبرنگار آمریکایی:

مردم آمریکا از حقایق ایران بی اطلاعند/ «سیا» با فضاسازی علیه ایران منابع مالی زیادی را به خود اختصاص داده است

گرت پورتر

سینماپرس: گرت پورتر نویسنده ی کتاب «بحران ساختگی» در کنفرانس افق نو اظهار داشت: بی اطلاعی مردم آمریکا به خصوص دولت این کشور از حقایق موجود ایران عامل قوام بخشی بحران هراس هسته ای در قبال ایران بوده است.

به گزارش سینماپرس گرت پورتر نویسنده معروف آمریکایی در دومین جشنواره بین المللی فیلم‌سازان و متفکران مستقل افق نو در تهران گفت که موساد و سیا عامل اصلی ایجاد بحران هسته ای ایران هستند.
وی گفت: این پرونده اطلاعاتی در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ ایجاد شد و این داستان مرتبط بود با استراتژی نومحافظه کاران.
پورتر افزود: این بخش از استراتژی آنها برای ایجاد تغییرات گسترده در خاورمیانه بود که نهایتا به دنبال استفاده از نیروی نظامی علیه ایران بودند.
وی تاکید کرد: در کتابم این مسایل را نشان داده ام و شکی نیست که سندهای این سازمان های اطلاعاتی درباره فعالیت های ایران ساختگی است. آنها تلاش کرده اند تا کشور مبنای این اسناد را مخفی نگه دارند.
این نویسنده آمریکایی ادامه داد: محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در خاطرات خود گفت که اسرائیل نوعی سند را به آژانس در سال ۲۰۰۹ ارایه کرد.
وی گفت: علایق سیاسی ایالات متحده در خصومت با ایران است و آنها تلاش می کنند ایران را به گونه ای به تصویر بکشند که به دنبال سلاح هسته ای است.
پورتر ادامه داد آنها پس از پایان جنگ سرد به دنبال این بودند تا دشمن جدیدی برای آمریکا تعریف کنند. اتهام زدن به ایران موجب شده منابع مالی زیادی به نهادهای امنیتی به خصوص سیا اختصاص داده شود. آنها پس از فروپاشی شوروی، ایران را به عنوان خطری جدی مطرح کردند.
وی با اشاره به گروه های صهیونیستی با نفوذ در آمریکا گفت: همچنین نقش لابی اسرائیل در سیاست های آمریکا مهم است، چه در زمان بیل کلینتون و یا بعد از آن.کلینتون حتی در رقابت های انتخاباتی سال ۱۹۹۲ این شعار را مطرح کرد که سیاست های خاورمیانه ای را به نفع اسراییل تغییر می دهد.
پورتر ادامه داد: کلینتون پس از به قدرت رسیدن هم درخواست های اسراییل را پیگیری کرد و تلاش کرد نشان دهد ایران عامل بی ثباتی و تهدید جهان است، من این ها را در کتابم به طور مستند ارایه کرده ام.
این نویسنده آمریکایی همچنین گفت: بی اطلاعی مردم آمریکا به خصوص دولت این کشور ازحقایق ایران عامل قوام بخشی بحران هراس هسته ای در قبال ایران بوده است.
گرت پورتر در ادامه افزود: مشوق ها و انگیزه هایی برای مقامات آمریکایی وجود دارد تا از ایده اینکه ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، استقبال کنند. مشوق آنها بسیار قوی بوده است. به همین دلیل آنها سال به سال واقعیات را تحریف و سیاست بحران سازی علیه ایران را تقویت کردند.
این نویسنده آمریکایی همچنین گفت: از ابتدای گفتگوهای اخیر هسته ای، دولت اوباما با روایت اشتباه، بحران ساختگی ایران را پذیرفته و آنها سیاست های دیپلماتیک خود را بر اساس این فرض بحران ساختگی ایجاد کرده اند.
وی افزود: در نتیجه دولت اوباما در موضع دفاعی در مقابل نومحافظه اکران و لابی اسرائیل قرار گرفت و تمایل پیدا کرد تا رویکرد تهاجمی به گفتگوهای هسته ای داشته باشد.

بر پایه این خبر، گرت پورتر در خرداد ماه سال جاری در برنامه تلویزیونی "راز" که به تهیه‌کنندگی و مجری‌گری نادر طالب‌زاده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود حاضر شد و درباره سیاست‌های آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران صحبت کرد. او که یکی از آمریکاییان ضد جنگ به حساب می‌آید کتابی نیز با عنوان "بحران ساختگی؛ قصه ناگفته هراس از ایران هسته‌ای" نوشته و در آن به افشای سیاست‌های آمریکا پرداخته است. همچنین روز گذشته از این کتاب در خبرگزاری فارس رونمایی شد 

او در خصوص نگارش کتاب بحران ساختگی می‌گوید: قصد داشتم با نوشتن این کتاب اقداماتی که دولت آمریکا و رسانه‌های جریان اصلی انجام می‌دهند را روشن کنم. زیرا داستان‌پردازی‌هایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران توسط رسانه‌های غرب مطرح می‌شود کاملا دروغ و خلاف واقع است. تحریم‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر بر ایران تحمیل شده با این ادعای دروغین توجیه شده‌اند که ایران توافقنامه خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعهدات خود ذیل پیمان منع گسترش را نقض کرده است. مقامات آمریکایی به این اتهامات ادامه می‌دهند تا موقعیت ایالات متحده در مذاکرات با ایران را تقویت کنند.

پورتر معتقد است این بحران ساختگی و جعلی بسیار موفق عمل کرده و تقریبا همه افرادی که در جهان غرب اخبار رسانه‌ای را دنبال می‌کنند قانع کرده است. در واقع، این رسانه‌ها تصویری از موضوع هسته‌ای ایران به مردم نشان داده‌اند که جای هیچ گونه سوالی برای آنها باقی نمانده و به همین دلیل بسیار سخت است که بتوان خلاف این قضیه را نشان داد.

به اعتقاد گرت پورتر اگر این بحران ساختگی ادامه پیدا کند و مردم آن را بپذیرند – مانند اتفاقی که برای جنگ عراق و سلاح‌های کشتار جمعی افتاد- این مساله می‌تواند مشوقی برای سازمان‌هایی مانند سیا، ناسا و ارتش باشد تا سیاست‌های فعلی خود را در قبال ایران ادامه دهند، از تهدید نظامی در مناطق مختلف استفاده کنند و شرایط موجود در برابر کشورها را تغییر ندهند. از سوی دیگر، با ادامه این روند، سیاست‌های آمریکا از طرف عموم مردم مشروعیت می‌یابد و حمایت‌ها در قبال ایران ضعیف و در مقابل آمریکا تقویت می‌شود.

این استاد دانشگاه کرنل آمریکا عقیده دارد ایران باید به مردم آمریکا بفهماند که موضوع این کشور تنها این نیست که ایران بمب هسته ای می‌سازد. بلکه نفس این توطئه‌سازی اهمیت دارد و این حقیقت که هیچ نشانه ای مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای یافت نشده؛ توسط رسانه‌های آمریکایی نادیده گرفته می‌شود. این داستانی است که باید به گوش مردم آمریکا برسد و این کار باید سریع انجام شود چون مذاکراتی در حال انجام داریم که آمریکا در آن مواضع سختگیرانه‌ای اتخاذ می‌کند که برداشتن تحریم‌ها را غیر ممکن کرده و من درمورد این قضیه مطمئن هستم.

وی در رابطه با سرچشمه توطئه‌هایی که علیه ایران صورت می‌گیرد معتقد است: این توطئه‌ها از اسرائیل و مجاهدین شروع و به سازمان اطلاعات آلمان منتقل می‌شود و سپس به آمریکا و آژانس می‌رسد. در بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم علاوه بر مدارکی که از سال ۲۰۰۳ علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران جمع‌آوری شده بود مجموعه دیگری از اطلاعات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نوامبر ۲۰۱۱ وجود داشت که اتهامات جدیدی را به ایران اضافه می‌کرد. این اطلاعات نشان می‌دادند که ایران حتی بعد از سال ۲۰۰۳ نیز به ساخت سلاح‌های هسته‌ای ادامه داده است. اما من در تحقیقات خود به این نکته رسیدم که این مدارک توسط اسرائیل به طور دروغ منتشر شده و قسمت اول مدارک به مجاهدین خلق داده شده تا بعدها به سازمان اطلاعات داده شود. بنابراین مجاهدین خلق نقش واسطه را در این امر داشتند تا اسناد به جهان غرب و پروسه سیاسی آن وارد شود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.