سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

رقابت ۳ خان بزرگ و مسلمان سینمای هند/ عکس

جام جم: رقابت سه خان بزرگ و مسلمان سینمای هند ـ عامر، شاهرخ و سلمان ـ رکوردهای تازه‌ای را در جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور آسیایی به‌جا گذاشته است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که هریتیک روشن، دیگر بازیگر مسلمان بالیوود هم به صورت یک رقیب جدی برای خان های قدیمی سینمای هند درآمده است. بحث اصلی منتقدان و تحلیلگران سینمایی هند طی دو ماه گذشته این بود که آیا اکشن ماجراجویانه جدید سلمان خان به نام« kick» می تواند رکوردهای فروش را در جدول گیشه نمایش سینماها بشکند یا خیر؟ اما این فیلم با وجود فروش بسیار بالا و موفقیت سرسام آور خود نتوانست صدرنشین جدول فروش کلی تاریخ جدول گیشه نمایش هند شود. به این ترتیب، هنوز هم عامرخان پرفروش ترین فیلم کل تاریخ سینمای هند را در اختیار دارد و رقبای او نتوانسته اند وی را از کرسی صدرنشینی به پایین بکشند. این در حالی است که جدول گیشه نمایش سینماهای هند طی پنج سال اخیر با تحول و دگرگونی تازه ای روبه رو و همراه شده و محصولات سینمایی به دلیل استقبال بسیار زیاد تماشاگران به فروش هایی افسانه ای دست پیدا می کنند.

سینمای هند,سلمان خان,شاهرخ خان,عامر خان

Kick هم با امید دست یافتن به چنین فروش افسانه ای همزمان با تعطیلات و جشن عید فطر روی پرده سینماهای هند رفت. طبق یک سنت نانوشته، سلمان خان فیلم های خود را در ایام تعطیلات عید فطر اکران عمومی می کند و جدول گیشه نمایش سینماها در این ایام در اختیار اوست. این در حالی است که طبق همین سنت و قانون نانوشته، عامرخان و شاهرخ خان هم به ترتیب فیلم هایشان را در آخرین هفته سال میلادی و جشن دیوالی (جشن رنگ هند که در اولین دهه ماه اکتبر برپا می شود) به نمایش عمومی می گذارند.

کرسی سوم

در شرایطی که برخی تحلیلگران سینمایی نسبت به استقبال تماشاگران از فیلم جدید سلمان خان در دو روز پایانی ماه رمضان ابراز شک و تردید می کردند، این فیلم با یک افتتاحیه قوی نمایش عمومی خود را آغاز کرد. این افتتاحیه خبر از موفقیت کلان کلی فیلم می داد. بلافاصله این تحلیل از سوی اهل فن مطرح شد که کار تازه سلمان خان رکورد فروش «دوم ۳» عامرخان را شکسته و لقب پرفروش ترین فیلم کل تاریخ سینمای هند را از آن خود خواهد کرد، اما پایین آمدن رقم فروش در هفته سوم مانع عملی شدن این تحلیل شد. Kick با یک فروش کلی ۲۳۲ کرور (هر صد کرور حدود ۱۷ میلیون دلار است) به نمایش عمومی خود خاتمه داد. با این رقم فروش، کار جدید سلمان خان از «قطار اکسپرس چنای» شاهرخ خان جلو زد و ردیف سوم جدول کل فروش گیشه هند را به خود اختصاص داد. درام خانوادگی و ماجراجویانه شاهرخ خان اکتبر سال قبل اکران عمومی شد و به یک فروش کلی ۲۲۷ کروری دست پیدا کرد، اما سلمان خان نتوانست به رقم فروش ۲۴۵ کروری «کریش ۳» هم برسد. سومین قسمت اکشن ابرقهرمانانه کریش با بازی هریتیک روشن، دومین فیلم پرفروش تاریخ جدول گیشه نمایش سینمای هند است.

صدرنشینی پنج ساله

تمام این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که عامرخان در پنج سال اخیر، صحنه گردان اصلی جدول گیشه نمایش تاریخ سینمای کشور خود بوده است، اما طی این سال ها فیلم های او جای خود را با یکدیگر عوض کرده اند تا وی همچنان در صدر بماند. سومین قسمت مجموعه فیلم پلیسی و اکشن «دوم» در هفته آخر دسامبر ۲۰۱۳ روی پرده سینماها رفت.

همزمان با نمایش عمومی فیلم، تحلیلگران سینمایی یک پرسش عجیب و غریب را مطرح کردند. پرسش آنها این بود که آیا فیلم جدید این بازیگر می تواند به یک فروش ۳۰۰ کروری دست پیدا کند یا خیر. طرح این پرسش چندان هم بی ربط با رابطه عامرخان با جدول گیشه نمایش نبود. تا قبل از این، عامرخان با فیلم هایش دو بار رکورد عجیب و غریب فروش را از خودش به جا گذاشته بود. وی اولین بازیگر صنعت سینمای هند است که توانست رکورد فروش یکصد کروری را در جدول گیشه نمایش بشکند.

درام دلهره آور او به نام «گاجینی» سال ۲۰۰۸ در کمال حیرت اهل فن و دست اندرکاران سینمایی توانست ۱۱۴ کرور فروش کند. چنین رقم فروشی در آن ایام شبیه وقوع یک رخداد غیرممکن بود. با این رقم فروش، محصولات سینمایی چشم به فروش های صد کروری دوختند و چنین رقم فروشی دیگر برای فیلم های هندی یک رقم ناممکن نبود. گاجینی، نسخه دوباره سازی فیلم معروف «یادآوری/ مومنتو»ی کریستوفر نولان بود، اما فیلم هایی که رنگ و بوی هندی» داشتند هم توانستند رقم فروش یکصد کروری را تجربه کنند.

در شرایطی که تهیه کنندگان و بازیگران سرشناس بالیوودی به دنبال رقم فروش صد کروری شان در جدول گیشه نمایش بودند ـ و آن را افتخاری در کارنامه هنری شان ارزیابی می کردند ـ عامرخان یک رکوردشکنی تازه کرد. کمدی درام اجتماعی این بازیگر در سال ۲۰۰۹ توانست به فروشی ۲۰۲ کروری دست پیدا کند. تا قبل از آن هیچ یک از محصولات سینمایی هندی نتوانسته بود به رقم فروش خیره کننده و دور از دسترس ۲۰۰ کرور برسد. تحلیلگران اقتصادی سینما گفتند عامرخان در فاصله کمی از رکوردشکنی قبلی خود، یک رکورد تازه را به نام خویش ثبت کرد.

این رکورد طی چهار سال بعد از سوی هیچ فیلم و بازیگری شکسته نشد. به دلیل همین دو رکوردشکنی پر سر و صدا بود که بسیاری از سومین رکوردشکنی عامرخان (و این بار رکورد فروش ۳۰۰ کروری) صحبت می کردند، اما «دوم ۳» نتوانست تا این حد رضایت خاطر جماعت مشتاق را فراهم کند. این فیلم عامرخان را در نقش دو برادر دوقلو دارد که در یک سیرک کار می کنند و در پی انتقامگیری از یک بانک بزرگ هستند که باعث ورشکستگی پدر آنها (و مرگ او) شده است. گرچه سومین قسمت این مجموعه فیلم موفق توانست ۲۸۴ کرور فروش کند، اما موفق به کسب تجربه فروشی ۳۰۰ کروری نشد؛ اکنون اگر فیلمی بخواهد رکورد فروش فیلم ها را در هند بشکند باید حدود ۲۹۰ کرور فروش کند.

تلاش های موفق

«سه احمق» عامرخان حدود چهار سال صدرنشین جدول کل تاریخ گیشه نمایش سینماهای هند بود. در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ سلمان خان دو بار تلاش کرد این صدرنشینی را از عامرخان بگیرد. اما فیلم های «محافظ» و «بی باک۲» او در این سال ها تنها توانست ۱۴۹ و ۱۵۵ کرور فروش کند. می ۲۰۱۳ اتفاقی رخ داد که سروصدای زیادی در هند به پا کرد. درام جوان پسند «این جوانی دیوانگی است» با بازی رانبیر کاپور موفق به یک فروش کلی ۱۸۹ کروری شد. استقبال بالای تماشاگران از فیلم باعث شد تحلیلگران اقتصادی بگویند این درام خانوادگی فیلم عامرخان را از کرسی صدرنشینی به پایین می کشد، اما این اتفاق رخ نداد. در همین حال، اهل فن گفتند اگر فیلم رانبیر کاپور موفق به فروشی بیشتر از فیلم عامرخان می شد، یک شگفتی و علامت سوال بزرگ را در مقابل جدول گیشه نمایش قرار می داد. این بازیگر جوان اگر چه مطرح ترین بازیگر نسل خود است، ولی تازه چند سالی است به جمع هنرمندان صنعت سینمای هند پیوسته است. به همین دلیل، صدرنشینی او در حالی که بازیگران مطرح قدیمی تری حضور دارند، کمی دور از انتظار و عجیب و غریب بود. البته او سابقه خانوادگی خوبی در بالیوود دارد.

راج کاپور، معمار سینمای معاصر هند پدربزرگ اوست و پدر و مادرش ریشی کاپور و نیتو سینگ، دو بازیگر مشهور دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی هند هستند. در فاصله کوتاهی از فیلم رانوید کاپور، اکشن ماجراجویانه «ببری بود» سلمان خان اکران عمومی شده بود. این فیلم هم ۱۹۸ کرور در جدول گیشه نمایش هند فروش کرد. رقم فروش ببری بود کمترین فاصله را با سه احمق داشت. در حقیقت، اگر این فیلم پنج کرور بیشتر فروش می کرد، می توانست رکورد فروش فیلم عامرخان را بشکند. اما برای این فیلم هم این اتفاق خوش نیفتاد. کمی بعد از فیلم عامرخان و در فاصله ای کوتاه از یکدیگر فیلم های جدید شاهرخ خان و هریتیک روشن روی پرده رفته و رکوردهای تازه فروش را به نام خود ثبت کردند.

«قطار اکسپرس» چنای شاهرخ خان اوایل آگوست ۲۰۱۳ اکران عمومی شد و با فروش ۲۲۷ کروری، سه احمق را به ردیف دوم جدول فروش کل تاریخ سینمای هند راند، اما این موفقیت برای مدت زمانی طولانی ادامه نیافت و عمر صدرنشینی شاهرخ خان بسیار کوتاه تر از آنی بود که تصور می کرد. سومین قسمت مجموعه فیلم «کریش» اواسط نوامبر همین سال به یک فروش ۲۴۵ کروری دست پیدا کرده و صدرنشینی جدول را در دست های خود گرفته است. اما در همان زمان اهل فن پیش بینی کردند صدرنشینی هریتیک روشن و فیلم او هم چندان طولانی نخواهد بود و او مغلوب موفقیت فیلم جدید عامرخان خواهد شد.

با وجود صدرنشینی چند ساله عامرخان در جدول گیشه نمایش تاریخ سینمای هند، تحلیلگران اقتصادی سینما می گویند سلمان خان از وی در این جدول گیشه موفق تر است. سلمان خان در فهرست ۳۲ فیلم صد کروری سینمای هند هفت فیلم دارد. این در حالی است که سهم عامرخان فقط سه فیلم است. شاهرخ خان هم چهار فیلم در این فهرست دارد. این در حالی است که آجی دیوگان که هیچ وقت داعیه رقابت با سه خان بزرگ بالیوود را نداشته، پنج فیلم در این جدول دارد. بدشانسی او این است که هیچ یک از این پنج فیلم نتوانسته به فروشی بالای ۱۴۰ کرور دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.