دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴

بازدید جعفری جلوه از پشت صحنه «حکایت عاشقی»

واکنش تلویحی مدیر عامل فارابی به اظهارات کیارستمی/ جعفری جلوه: باید پاسخ منکران ارزشهای دفاع مقدس را در عمل داد نه با حرف و لفظ

محمدرضا جعفری جلوه*

سینماپرس: مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از پشت صحنه فیلم «حکایت عاشقی» تلویحأ با اشاره به اظهارات اخیر عباس کیارستمی در توهین به دفاع مقدس گفت: پاسخ طعنه‏ زنان و منکران ارزش‏ های بی ‏بدیل شکل گرفته در مقاومت و دفاع نجیبانه هشت سالة مردم سرزمین عزیزمان را در برابر ستیزة جویی و تجاوز همة قدرت ‏های آن روز جهان، در عمل باید داد نه در حرف و لفظ.

به گزارش سینماپرس مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه فیلم «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان­زاده و به تهیه کنندگی مسعود جعفری‏ جوزانی بازدید و با عوامل این فیلم درباره روند تولید آن گفت‏گو کرد.

 محمدرضا جعفری ‏جلوه و همراهان در این بازدید با حضور در لوکیشنی در سوهانک  از نزدیک در جریان روند تولید این فیلم قرار گرفتند. 

بر اساس این گزارش جعفری ‏جلوه در حاشیه بازدید از این فیلم که درباره بمباران شهر حلبچه پس از عملیات پیروز والفجر ۱۰  و در حیطة دفاع مقدس است گفت: همانطور که فرصت‏های امروز بشر برای رشد و سعادت مرهون عاشوراست، امنیت، استقلال و همه جلوه های حیات و سربلندی مردم ایران نیز مرهون پایمردی هشت ساله‏اش در جنگ تحمیلی و خیل عظیم ایثارگران و شهیدان این ملت است که هر عقل سلیمی این را می ‏فهمد.

وی تأکید کرد: پاسخ طعنه‏ زنان و منکران ارزش‏ های بی ‏بدیل شکل گرفته در مقاومت و دفاع نجیبانه هشت سالة مردم سرزمین عزیزمان را در برابر ستیزة جویی و تجاوز همة قدرت ‏های آن روز جهان، در عمل باید داد نه در حرف و لفظ. سینمای دفاع مقدس پاسخ ماست به ادامه آن جنگ و تجاوز که همچنان در عرصه ‏های فرهنگی و روانی برپاست. وقت ما برای تلاش عملی در این سینما باید مصروف شود نه در حواشی. اگر رازهای نهفته در پشت صحنه آن جنگ تحمیلی  بدرستی دریافت شود و دیگر به این سهولت ارزش های غیرت، وظیفه شناسی، فداکاری و ایثار با حرف‏های واهی و آری از حقیقت مورد تعریض قرار نمی‏گیرد. این کاری است که بر زمه ماست. سینمای تصویرگر واقعیات آشکار و نهان جنگ تحمیلی و بازگویندة قصه ‏های بی ‏شمار مظلومیت، نجابت، شجاعت و پایمردی مردم شریفمان تا حد اعلای امکان و با عبور از مرزهای شهادت در پهنه دفاع هشت ساله.

در این بازدید، گروه فیلمبرداری مشغول ثبت صحنه‏ های مربوط به کمپ آوارگان شیمیایی کرد عراقی در داخل مرزهای ایران بودند و بازیگرانی چون بهرام رادان، شوان اتوف (فیلمساز و بازیگر کرد عراقی)، شیلان رحمانی و بهمن زرین ‏پور نقش‏ آفرینی می‏کردند.

فیلمنامه این فیلم سینمایی را رمضان‏زاده با همراهی مسعود جعفری ‏جوزانی نوشته و این اولین فیلم بلند رمضان ‏زاده است که جلوی دوربین می‏ برد. به گفته وی برای روایت این داستان تمام فیلم‏ های مستند و عکس‏ های موجود از این واقعه از نظر گذارنده شده و یک سال و نیم به همراه میعاد راشدی صرف تحقیقات آن شده است.

«حکایت عاشقی» روایت رخدادهای پس از عملیات والفجر ۱۰ و آزادسازی مناطق وسیعی از خاک ایران و عراق و در پی آن بمباران شیمیایی منطقه و قصه امدادرسانی و دل سپردگی یک خبرنگار ایرانی به یکی از آوارگان شیمیایی حلبچه است که منجر به ازدواج آنها می ‏شود، اما بروز دوباره عهدهای گذشتة دخترک کُرد عراقی و آثار روحی و جسمی ناشی از بمباران شیمیایی باعث مشکلاتی در زندگی زناشویی آنها می ‏شود که تأثیر و ره اورد آن تا امروز ادامه می ‏یابد.

در این فیلم بازیگرانی چون بهمن زرین ‏پور، قطب‏ الدین صادقی، بهرام رادان، شیلان رحمانی و جمعی از بازیگران کُرد ایرانی و عراقی تئاتر و سینما نقش آفرینی می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.