دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

ویژگی های یک فیلم خوب دفاع مقدسی/ ۷

تأکید بر حفظ ارتباط عاطفی با دفاع مقدس/ عظیمی میرآبادی: آثار ماندگار وجه هنری، رسانه ای و صنعتی را توأمان دارند

مهدی عظیمی میرآبادی*

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما پیرامون ویژگی های یک فیلم خوب دفاع مقدسی گفت: «ما باید زندگی امروز انسانها را به لحاظ فیلم نامه ای به دوران دفاع مقدس ارتباط دهیم. این ارتباط و همگونی بین نسل‌های قبلی و فعلی سبب می شود نسل امروز و حتی نسل های بعد ارتباط عاطفی خود با دفاع مقدس را از دست ندهند.»

عظیمی میرآبادی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: « مهمترین ویژگی ساخت یک فیلم خوب دفاع مقدس، فیلم نامه خوب و متناسب با زمانه است. فیلم نامه باید به گونه ای باشد که همه نسل ها بتوانند با آن ارتباط عاطفی برقرار کنند. گستردگی موضوعات دفاع مقدس اولین قدم در ساخت یک فیلم خوب دفاع مقدسی است.»

مدیر عامل موسسه مقاومت و انقلاب در ادامه بیان داشت: « پیش از هر چیز باید تعریف درستی از ژانر دفاع مقدس داشته باشیم چرا که ایران اسلامی تنها کشور در دنیا است که ژانری برای  تاریخ جنگ عراق با ایران تحت عنوان دفاع مقدس دارد.»

وی افزود: «ما داعیه داشتن ژانری جدا برای ساخت فیلم های دفاع مقدس برای بیان زندگی رزمندگان و البته تبعات سیاه جنگ و... را داریم؛ جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به دفاع مقدس به چشم یک ژانر جداگانه نگاه می کند و همین نوع نگاه کار فیلمسازان وطنی را سخت می کند.»

معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اظهار داشت: «فیلمسازان نباید از ۳ رکن فیلمسازی در این ژانر غافل شوند؛ اولین رکن وجه هنری اثر، دومین رکن وجه رسانه ای و سومین رکن صنعتی بودن اثر است.»

وی در توضیح اولین رکن بیان داشت: «آثار ما باید وجه هنری داشته باشد تا بر دلها اثر بگذارد و در واقع همان ضرب المثل معروف «هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». یک اثر هنری باید از دل فیلمساز ساخته شود، بدان معنا که فیلمساز باید دغدغه خود را به تصویر بکشد نه اینکه صرفا مثل خیلی از آثار معمولی و بی هدف فیلمی در این ژانر تولید کند .»

عظیمی میرآبادی در بیان دومین رکن فیلمسازی در ژار دفاع مقدس افزود: «فیلم های دفاع مقدسی باید حرف ارزشی برای گفتن داشته باشند. فیلم هایی که از فرهنگ دفاع مقدس، همان گنجینه ارزشی که بزرگان ما از آن یاد می کنند پیروی کنند بی شک بر زندگی انسانها اثر خواهند گذاشت؛ پس باید در انتقال پیام فیلم به مخاطب میزان باورپذیری و تأثیرگذاری فیلم بر آحاد مردم مد نظر باشد.»

وی سومین رکن را اینگونه توصیف کرد: «فیلم باید به گونه ای باشد که در هر بخشی اعم از سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و ... به راحتی قابل نمایش باشد و بتواند مخاطبین را جذب کند؛ فیلم دفاع مقدسی باید از انواع تکنینک ها و روشهای صنعتی و تخصصی در حوزه تولید بهره مند باشد و نباید تنها در جهت جذب یک تعداد مخاطب خاص ساخته شود؛ فیلم باید به گونه ای باشد که همه قشرهای جامعه با آن ارتباط برقرار کنند.»

تهیه کننده فیلم «سیب و سلما» در پایان بیان داشت: «اکثر فیلم های دفاع قدسی که در سینما و حتی تلویزیون ساخته می شوند فقط از یک رکن استفاده می کنند به همین دلیل است که فیلم ماندگار و موفق در این ژانر کم داریم. اما وقتی یک فیلم این ۳ ویژگی را توامان داشته باشد می تواند مُهر ژانر دفاع مقدس را همراه با خود داشته باشد. البته موارد دیگری هم هست که کمک می کند فیلم هایی که ساخته می شودند حداقل در آرشیو برخی مدیران و دستگاههای دولتی مرتبط با سینما دورانی را به بایکوت نگذرانند.»

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.