دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

نگاهی به موسیقی فیلم «خواب زده‌ها»

آکاردئونی که لالایی می نوازد!

شقایق فراهانی و صابر ابر در پشت صحنه فیلم سینمایی «خواب زده ها» به کارگردانی فریدون جیرانی

سینماپرس:نازنین شادپی/ موسیقی فیلم «خواب زده ها» را آریا عظیمی نژاد ساخته است و در صحنه هایی که باید حضور داشته باشد حضوری موثر از خود نشان می دهد.

با توجه به اینکه فیلم «خواب زده ها» حرف مشخصی برای گفتن ندارد و حتی ژانر خود را درست به مخاطب منتقل نمی کند، از یک موسیقی گوش نوازی برخوردار است. موسیقی متن این فیلم از خانواده ویولن ها و پرکاشن ساخته شده است. ویولن ها از گستره صوتی عظیمی برخوردار هستند و به همین دلیل بیشترین کاربرد موسیقایی سینمایی را دارند. این گستره صوتی از نواخته شدن مختلف سیم ها به واسطه استفاده نوازنده از تکنیک های مختلف نشات گرفته می شود. موسیقی برخلاف فیلم که به شدت طولانی است و بستر خسته شدن مخاطب را فراهم می کند، از یک میزان کاملا مشخصی برخوردار است و از آن فراتر نمی رود.

موسیقی در صحنه هایی که باید حضور داشته باشد حضوری موثر از خود نشان می دهد؛ به مانند صحنه هایی که همه کاراکترها خواب می بینند. در این نماها موسیقی بر پایه ویولن ها در زیر و پرکاشن در رو اوج اثرگذاری را می نوازند. موسیقی با وجود بهره جویی از ویولن ها، در نمایی با صدا و تصویر آکاردئون تشکیل شده است؛ نمایی که «خاله خانم» (با بازی اکبر عبدی) آکاردئون به دست از پله های خانه پائین می آید و شروع به رقصیدن می کند. در این نما که تصاویر به صورت اسلوموشن دیده می شود، موسیقی بر پایه آکاردئونی آرام که «فیروز» را به گریه وا می دارد، شنیده می شود. موسیقی در صحنه ای که «نگار مشرقی» (با بازی ساره بیات) مقابل ویترین فروشگاه پوشاک می ایستد و خود را به جای مانکن درون ویترین می بیند، آرام و در نگاه «نگار» اثرگذار شنیده می شود، گویی که مخاطب در نگاه «نگار» حرف هایی را می تواند بخواند.

موسیقی در بخشی از فیلم رپ گونه شنیده می شود چرا که در فیلم کاراکتری با نام «هومن دیازپام» (با بازی صابر ابر) وجود دارد که خواننده یک گروه رپ زیرزمینی است. در این نماها که از بخش موسیقایی آهنگساز جدا است، گیتار اکترونیک، پرکاشن و گیتار در ژانر خود دیده و شنیده می شود (این تصاویر پیش از آهنگسازی در زمان فیلمبرداری، صداگذاری شده است). هیجان موسیقایی در نماهایی که دوربین وارد این گروه می شود به شدت زیاد است چرا که برگرفته شده از ژانر آن موسیقی است.

آریا عظیمی نژاد برای تکمیل تر کردن موسیقی خود، بخش هایی از فیلم را انتخابی کار کرده است؛ درست مانند صحنه ای که از ضبط ماشین «فیروز» (با بازی فرهاد اصلانی) صدای خواننده مرد لس آنجلس نشین که ترانه «سیمین بر» را می خواند، پخش می شود و «فیروز» را مجبور به رقص در زیر باران می کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • Atefeh ۱۳۹۳/۰۷/۱۲ - ۲۳:۰۶
    3 2
    با سلام مي خواستم بدونم كه چه جوري مي تونم اهنگ ديازپام را پيدا كنم؟؟ يا اسم اهنگ چيست؟؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.