شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶

تأکید بر یک مسیر شبه روشنفکرانه اشتباه

زمزمه های«ما نمی‌توانیم»، این‌بار از زبان یک بازیگر سینما / کیانیان: با فیلم‌های فاخر قطعاً در برابر هالیوود بازنده‌ایم!؟

رضا کیانیان در چهاردهمین جشن حافظ

سینماپرس: رضا کیانیان در نشست فیلم «کیمیا» گفت: سینمای ایران اگر بدنبال فرمول هایی همچون ساخت فیلمهای فاخر حرکت کند قطعا در برابر هالیوود بازنده می شود! این اظهارات در حالی بیان می شود که سینما ی ایران با حفظ مضامین انسانی و اخلاقی میتواند همچون بسیاری از حوزه های دیگر مانند عرصه های علمی، تخصصی روز به روز به پیشرفت های بیشتری دست پیدا کند و از فضای منفعل شبه روشنفکرانه ای که سالها سینمای ایران را از تجربه های تکنیکی بسیاری باز نگه داشته است خارج شود.

پنجمین شب از هفته فیلم دفاع مقدس برج میلاد که به همت باشگاه هواداران بود، شب گذشته با اکران فیلم کیمیا ساخته احمدرضا درویش با حضور رضا کیانیان بازیگر این فیلم برگزار شد و پس از اکران فیلم برای مخاطبان جلسه نقد و بررسی آن با حضور امیرپوریا منتقد سینما و رضا کیانیان برگزار شد.

کیانیان در این جلسه گفت: سینمای ایران امروز یگانه سینمایی است که درمقابل هالیوود ایستاده است،امروز گروهی یقه سینمای ایران را گرفته اند و از آن طلبکار هستند در حالی که  آنها و خیلی از ما نیز به سینمای ایران بدهکار هستیم.

وی ادامه داد : تا ۳۰ سال پیش سینمای  ایتالیا ،ژاپن ،فرانسه ،آلمان هرکدام برای خود دوره ای داشتند و سینمای خاصی داشتند اما سینمای آمریکا همه انها را نابود کرد و تنها سینمایی که نتوانست در برابر سینمای هالیود و امریکا  و به گفته خود اروپاییان دوام بیاورد سینمای ایران است .

به گفته بازیگر فیلم کیمیا، سینمای ایران از روابط انسانها صحبت می کند. به همین دلیل عمق دارد در حالی که سینمای امریکا از عرض بزرگ است و فقط به نوعی شعبده بازی است البته فیلمهای خوبی هم ساخته شده که دارای مفاهیم عمیقی است.

کیانیان با تاکید بر فرمولی که باعث شد سینمای اروپا و شرق دور از بین برود افزود : اروپاییها با فرمولهای غلط در دام سینمای هالیوود افتادند و در زمین آمریکا بازی کردند لذا بازنده شدند. سینمای ایران نیز اگر بدنبال فرمول هایی همچون ساخت فیلمهای فاخر حرکت کند قطعا بازنده می شود.

وی ادامه داد : امروز حتی در خود آمریکا نیز سینمای مکتب نیویورک با کمک سینمای ایران جلوی هالیوود قد علم می کند.

وی با اشاره به سینمای بعد از انقلاب افزود : سینمای ایران بعد از انقلاب یک شانس بزرگ اورد و آن این بود که سید محمد بهشتی در بنیاد سینمایی فارابی مسئول امور سینما شد و نگذاشت سینما نابود شود والا سینما هم مانند تئاتر بلاتکلیف و نابود می شد.

وی با اشاره به وضعیت مالی سینمای ایران گفت: بودجه  فیلمهایی که در سینمای ایران ساخته می شود برابر با میزان بودجه ای است که در فیلمهای آمریکایی صرف هزینه استراحت و پذیرایی یک فیلم سینمایی می شد .

کیانیان خاطرنشان کرد: بودجه کل سینمای ایران و گردش مالی آن در سال برابر با یک بیستم گردش مالی کل میوه فروشان ایران است. لذا نباید از سینمایی که از لحاظ بودجه بسیار ضعیف است طلبکار بود بلکه باید برای موفقیت این سینما وجوایزی که در جشنواره های خارجی می گیرد و باعث سربلندی ایران در جهان شده است قدردان این سینما نیز بود.

گزارش سینماپرس حاکیست، سینمای ایران با نگاه شاعرانگی و نگاههای به اصطلاح فلسفی و البته برگرفته از مبانی فلسفه غرب از دهه شصت تاکنون و به واسطه حضور مدیرانی که کیانیان بر آنها می بالد، طی سالیان متمادی چنان جوایز جشنواره های خارجی را در نوردید و الگویی شد برای بسیاری از فیلمسازان جوان وطنی که از پیشرفت در بسیاری از حوزه های تکنیکی باز ماندند و دل دادند به تندیس ها و خرس و خروس و پلنگ هایی که هر چه آثار ایرانی سیاه تر ارائه شدند عیار طلا و نقره آنان نیز بیشتر گردید!

به نظر میرسد رضا کیانیان فراموش کرده است که فیلمهای فاخر نه به جهت عنوان فاخر بلکه بخاطر هزینه بالا و بهره مندی از متخصصان در بخش های مختلف سینما یک ضرورت است تا سینماگران ایرانی توانایی های خود را در برابر فیلمسازان هالیوودی آرام آرام بیابند و از قافله جهانی سینما عقب نمانند. مگر نه اینکه آن زمان که سینماگران ایرانی با انواع جوایز خارجی در فروش گیشه شکست می‌خوردند؛ در همان سینمای هالیوود با تکیه بر تجهیزات و توانمندیهای تکنیکی روز دنیا تولیداتی صورت می گرفت که تمام گیشه های سینماهای جهان را تسخیر می نمود؟ پس بدانیم که تلاش اهالی سینمابرای ساخت آثار ارزشمند، همان انگیزه و شور انقلابی است که نیاز امروز سینمای ایران برای رسیده به قله های پیشرفت است.

به گزارش روابط عمومی برج میلاد تهران، هفته فیلم دفاع مقدس برج میلاد تهران تا ششم مهر ماه ادامه دارد و امشب (شنبه ۵ مهر) قرار است فیلم ملکه با حضور محمد علی باشه آهنگر کارگردان و میلاد کیمرام بازیگر فیلم برای مخاطبان و علاقه مندان به سینما اکران می شود.

نظرات

  • ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۱۲:۳۳
    0 0
    کلا همیشه با هر نظری که هر کسی بدهد و با دیدگاه شما هماهنگ نباشد مخالف هستید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.