چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴

سهرابی در نشست «خاکستر و برف»:

کسانی باید وارد حوزه فیلمسازی دفاع مقدس شوند که به این موضوع اعتقاد قلبی داشته باشند

روح الله سهرابی

سینماپرس: روح الله سهرابی کارگردان فیلم خاکستر و برف امشب در سینما فلسطین گفت: باید افرادی وارد حوزه فیلمسازی دفاع مقدس شوند که به این موضوع اعتقاد قلبی داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم خاکستر و برف با حضور روح الله سهرابی کارگردان، فرهاد گلی تهیه کننده، سید مرتضی مصطفوی فیلمنامه نویس، عباس کریمی منتقد و محسن یزدی مجری کارشناس در سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدای نشست روح الله سهرابی کارگردان خاکستر و برف گفت: ایده اولیه فیلم در سال ۹۰ زملنی که فرهاد گلی گفت فیلمی درباره دفاع مقدس با موضوع مادر شهید و انتظار می خواهد زده شد که بعد از تحیقیقات بر روی خانواده های شهید منصوری و جلوه ای در نهایت به فیلم خاکستر و برف رسیدیم.

وی در ادامه درباره ویژگی هایی که یک فیلم دفاع مقدسی باید داشته باشد نیز گفت: اینکه فیلم های دفاع مقدس ما بخواهد به سمت فضای تخیلی برود تنهای به سمت شخصی شدن جنگ می رود و اصول و عقاید اصلی دفاع مقدس به حاشیه می رود که این امر موجب شکاف و حاشیه می شود.

کارگردان خاکستر و برف در ادامه افزود: یکی از مسیرهایی که به واسطه آن می توانیم به سمت اصالت دفاع مقدس برویم تحقیق و پژوهش است که باید محور آثار سینمایی ما قرار گیرد. اگر اساس کار بر این باشد و این مسیر را به اهلش بسپاریم قطعا در این نوع آثار به موفقیت های زیادی می رسیم.

سهرابی در ادامه خاطرنشان کرد: باید افرادی وارد این حوزه شوند که به دفاع مقدس و جنگ اعتقاد قلبی داشته باشند. در فیلم خاکستر و برف تاثیری که مادر شهید گذاشت بر روی ما گذاشت قطعا تا مدت ها از بین نخواهد رفت.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس برای رسیدن به ژانری مطلوب تر باید دست نویسنده را باز بگذاریم تا به یک قاعده، اصل و نگاه فراگیر برسیم.

سهرابی درباره تحریفاتی که در حوزه دفاع مقدس صورت می گیرد نیز گفت: ظرفیت های دفاع مقدس آنقدر قوی است که هر نگاهی خارج از آنرا در خود فرو می برد. عباس کیارستمی در مصاحبه ای گفته است که جنگ ما مفهوم نداشت او درست گفت زیرا ما جنگ نداشتیم دفاع داشتیم و دفاع با مفهومی داشتیم.

وی در ادامه افزود: کیارستمی باید در ادامه حرف های خود می گفت که اگر دفاع نبود چه اتفاقی برای کشور می افتاد و اینکه اگر دفاع نبود امروز ایشان بله قربان گوی چه کسانی بودند.

سهرابی ادامه داد: هر اندیشمند، سیاستگذار و فیلمسازی که بخواهد به این دفاع دهن کجی کند قطعا کسی که حذف خواهد شد خود این آدم خواهد بود.

وی با بیان اینکه قهرمان اصلی فیلمش مادر شهید است گفت: حتما لازم نیست تا مادر شهید حضور فیزیکی و زیاد داشته باشد. قهرمان واقعی جنگ ما مادران شهیدی هستند که ۳۰ سال منتظر فرزندش است و دوری آنرا تحمل می کند.

سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: جنگ ما اعتقادی بوده است و به همین دلیل هر نگاه دیگری را در خود فرو می برد. فیلم قبلی من به جشنواره های خارجی راه پیدا کرد اما این فیلم برای خودم تا حد قابل دفاعی مطرح و مهم بود.

مسئولان باید از فیلم های دفاع مقدس دفاع کنند

در ادامه این نشست فرهاد گلی تهیه کننده فیلم نیز گفت: ۴۰ درصد سرمایه گذاری این فیلم با بنیاد روایت و ۶۰ درصد باقی آن با بنده بوده است. با توجه به دو ماه و نیم فیلمبرداری و در شمال بودن کار سختی بود.

وی در ادامه افزود: به طور قطع زمانیکه حقیقت ها را بگوییم فیلم دفاع مقدسی ما تحریف نخواهد شد.

تهیه کننده خاکستر و برف در ادامه افزود: زمانیکه بخش خصوصی وارد حوزه دفاع مقدس می شود انتظار ما از مسئولان این است تا از این نوع فیلم ها حمایت کنند تا تعداد آنها بیشتر شود در غیر اینصورت سرمایه برنخواهد گشت و بخش خصوصی هم دیگر سراغ ساخت این نوع فیلم ها نخواهد رفت.

وی در ادامه افزود: متاسفانه این فیلم اکران نشد و بر روی پرده سینما نرفت و قرار شده در گروه هنر و تجربه به نمایش درآید.

گلی درباره موفقیت فیلم های حوزه دفاع مقدس نیز گفت: در این حوزه باید دست نویسنده باز گذاشته شود تا محدودیت ها در این حوزه از بین برود زیرا در اینصورت در کارگردانی هم اثر خواهد گذاشت.

 

ارزش های دفاع مقدس کمرنگ شده است

سید مرتضی مصطفوی فیلمنامه نویس نیز گفت: متاسفانه امروز در جامعه یک سری ارزش ها مخصوصا دفاع مقدس کم رنگ شده است. در این فیلم سعی شده تک تک شخصیت ها نگرش متفاوتی به ارزش های دفاع مقدس داشتند زیرا همانطور که می دانید برخی ها نسبت به ارزش های دفاع مقدس موضع دارند.

وی در ادامه افزود: برخی ها نه تنها در جبهه ها شرکت نکردند دیگران را هم مورد شماتت قرار می دهند و نمیدانند فیلمنامه نویسی در حوزه دفاع مقدس بسیار سخت است و نویسنده نمی تواند با تخیلات کار را جلو ببرد ضمن اینکه در امر دفاع مقدس تخیلات نمی گنجد.

فیلمنامه نویسان دفاع مقدس از کتاب استفاده کنند

در ادامه نشست عباس کریمی منتقد نیز گفت: فیلمنامه دفاع مقدس نوشتن بسیار سخت است اما می توان بدون اینکه پا بر روی خط قرمزها بگذاریم از تخیل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه فیلم خاکستر و برف فیلم فرمایشی دفاع مقدس نیست افزود: به همین دلیل نمی توانیم بگوییم همه در این فیلم قهرمان هستند و شخصیت های خاکستری هم در آن وجود دارد حتی در جاهایی می بینیم شخصیت اصلی فیلم دچار تشکیک می شود.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: در فیلم خاکستر و برف فیلمنامه از پس مخاطب برمی آید و فیلمنامه هم از پس فیلم.

وی در ادامه گفت: بنده معتقدم فیلم دفاع مقدسی موفق است که حقایق را بگوید ضمن اینکه در دفاع مقدس چیزی نداریم که بخواهیم آنرا پنهان کنیم. مسئولان و متولیان امر باید آگاه باشند که چه فیلمی را به چه فیلمسازی بدهند.

کرمی در ادامه افزود: حلقه واسطه بین فیلم و فیلمنامه کتاب – داستان است. البته فیلم های خوب دفاع مقدس هم داریم که فیلمنامه بودند اما قطعا همراه با پژوهش بوده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.