شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

نگاهی به فیلم جدید تینا پاکروان

آذین: «خانوم» یک فیلم زن محور اجتماعی تماشاگر پسند است

خانوم

سینماپرس: یک منتقد گفت: «خانوم» یک فیلم زن محور اجتماعی تماشاگر پسند است و به نظر می رسد تینا پاکروان از تماشاگر نمره قبولی خواهد گرفت.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «خانوم» ساخته تینا پاکروان و تهیه کنندگی سید امیر سید زاده اظهار داشت: «خانوم» نخستین فیلم سینمایی تینا پاکروان در مقام کارگردانی سینما است. او که پیشینه فعالیت در آثار تلویزیونی را در کارنامه هنری خود دارد با ساخت فیلم سینمایی «خانوم» نشان داده است که با مدیوم سینما و بیان تصویری آشنا بوده و توانایی استفاده مناسب از ابزار سینما را برای ارائه مفاهیم و موضوع های انسانی و اجتماعی دارد. 

وی در ادامه افزود: این کارگردان جوان با نگاهی مشابه نگرش اجتماعی، انسانی و زن محوری ، تهمینه میلانی فیلم اپیزودیک «خانوم» را با مرکزیت شخصیت «خانوم» با رعایت نسبی اصول، قواعد داستانی و ساختاری آثار اپیزودیک ساخته است. این تعریف به معنای آن است که تینا پاکروان در اولین گام حضورش در سینما چهره ای مقبول و با قابلیت از خود در عرصه فیلمسازی ارائه کرده است.

این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: موضوع اصلی هر سه اپیزود فیلم سینمایی «خانوم» مردی ورشکسته است که این ورشکستگی او ، زندگی اش و دیگرانی که با او مرتبط هستند را دچار بحران کرده است. نقاط شاخص وابستگی و پیوستگی این اپیزودها شخصیت های زنی هستند که در هر سه اپیزود مردانه برای رفع بحران ها و اصلاح امور زندگی شان و ایفای نقش مهم و تعیین کننده سازندگی خود عمل می کنند.

این مدرس سینما یادآور شد: فیلم سینمایی «خانوم» از راه تصویر دردها و رنج ها ونیز مشکلات اجتماعی و خانوادگی به تبیین و بازتعریف حضور و تاثیر زن ها در زندگی خانوادگی و اجتماعی پرداخته و این بازگویی را به صورت هنرمندانه و دراماتیک نه سطحی و شعاری روایت کرده است.

وی به ویژگیهای این فیلم اشاره کرد و افزود: فیلمنامه به نسبت جمع و جور، موضوع های خوب، بازی های باورپذیر بهزاد فراهانی، امین حیایی و اندیشه فولادوند در نقش شخصیت های اصلی ، کارگردانی فکر شده و تصویربرداری های مناسب از جمله امتیازهای «خانوم» است.

آذین ادامه داد: با آنکه دیالوگ های فیلم چندان پخته ، پر محتوا و نمایشی نیستند و بازی بعضی از بازیگران چندان به دل نمی نشیند ، تمرکز موضوعی بر روی برخی سوژه ها از جمله قضیه ماهواره کشدار است و کمکاری در شکل دهی کاراکترهای مرد و گریزهای فمنیستی بخشی از ضعف های «خانوم» را تشکیل می دهد ولی در مجموع «خانوم» فیلمی قابل توجه و قابل اعتنا در سینمای ایران تلقی می شود و تماشاگر می تواند امیدوار باشد فیلم های بهتر، متعهدانه، منصفانه و سینمایی تری از تینا پاکروان در آینده ببیند.

 

برچسب‌ها

نظرات

  • مرتضی ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۱۱:۳۵
    0 0
    دمت گرم که فیلم خوبی ساختی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.