سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

گفتگوی سینماپرس با صدابردار«آتش بس ۲»

اسحاق خانزادی: تجهیزات صدابرداری در سینمای ایران با دنیا برابری می کند

اسحاق خانزادی صدابردار در نشست خبری فیلم جرم

سینماپرس: اسحاق خانزادی صدابردار و صداگذار پیشکسوت سینما گفت: «خوشبختانه در این چند سال امکانات صدابرداری در ایران بسیار پیشرفته شده و به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری مشکلی نداریم و می توان گفت سینمای در حال حاضر ما با تجهیزات سینمای دنیا یکسان است.»

خانزادی که فیلم «آتش بس ۲» را روی پرده اکران دارد در گفتگو با خبرنگار ما افزود: «مشکل صدابرداری ما در حال حاضر سینما ناهنجاری های صوتی است که در اطرافمان می شنویم، به عنوان مثال وقتی برای صدابرداری یک سکانس از فیلمی آماده می شویم، صدای ساخت و ساز ساختمان های اطراف لوکیشین به شدت آزار دهنده و تا حدودی غیرقابل کنترل است.»

صدابردار فیلم «بی پولی» پیرامون سختی صدابرداری در لوکیشن های مختلف (آپارتمانی و یا فضای بیرون) بیان داشت: «در ۵۵ سال فعالیت من در عرصه سینما، تلاش کردم به گونه ای باشم که بهترین و شایسته ترین صدا را برای سکانس ها صدابرداری کنم و در این مدت با هر سختی کنار آمدم، اما سختی صدابرداری در فضای باز بسیار دشوار است.»

خانزادی که صدابرداری اکثر فیلم های ماندگار سینما را انجام داده است، افزود: «صدابرداری در فضای باز به دلیل هجمه صداهای مختلف اعم از تردد ماشین ها و موتورسیکلت ها و بوق زدن ها به شدت سخت است چرا که ما نمی توانیم برای فیلمبرداری یک سکانس، شهر را تعطیل کنیم.»

صدابردار فیلم های «حمله به اچ ۳»، «عقاب ها»، «دایره سرخ» و «پرواز در شب» تصریح کرد: «این سختی در تلویزیون وجود ندارد به دلیل اینکه پلان ها طولانی تر است و قطع پلان مکرر نداریم اما در سینما به دلیل کنترل بازیگر و طبیعی بودن بازی، قطع پلان زیاد داریم. در برخی از فیلم ها سختی وجود داشته اما در تمام بیش از هزار فیلمی که صدابرداری کردم، هیچ گاه طوری رفتار نکرده ام که کسی از سختی کار من باخبر و نگران شود.»

صدابردار فیلم «جنگ نفتکشها» پیرامون میزان تاثیرگذاری دکوپاژ در کیفیت و سرعت کار، اظهار داشت : «در خیلی از فیلم ها دکوپاژ آماده بوده و من به راحتی صدابرداری را انجام داده ام، به خصوص در تمام فیلم های تهمینه میلانی دکوپاژ وجود داشته است. اینکه می دانم چقدر لانگ شات و ... دارم سرعت کار را بالا می برد و همین دقت سبب بالا رفتن کیفیت نهایی کار می شود.»

صدابردار فیلم «پرواز از اردوگاه» در بخش دیگری از گفتگوی خود از عدم توجه برخی از مسئولین به افراد پیشکسوت گلایه کرد و گفت: «من برای ۲۰۰ فیلم با محوریت دفاع مقدس صدابرداری انجام داده ام اما برای جشنواره فیلم مقاومت دعوت نشدم! چرا باید پیشکسوتان فراموش شوند؟ به محض اینکه خاری به دست یکی از ورزشکاران و یا بازیگران فرو می رود همه دوربین ها و چشم ها به سوی آنها دوخته می شود اما سینماگران قدیمی چطور؟»

وی در پایان افزود: «من برای ۱۰ فیلم دفاع مقدسی جایزه گرفته ام، آیا فرد مناسبی برای حضور در جشنواره آن ها نبودم؟ در تمامی جشنواره ها فقط بازیگران دعوت می شوند و دریغ از حضور یک پیشکسوت از افراد پشت دوربین.»

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.