چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲

ویژگی های یک فیلم خوب دفاع مقدسی/ ۵

سجاده چی: سینمای دفاع مقدس یعنی نمایش جنگ شرافتمدانه/ داشتن دغدغه باید شرط اول فیلمسازان جنگی باشد

مهدی سجاده چی*

سینماپرس: مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس همزمان با برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس پیرامون ویژگی های یک فیلم خوب دفاع مقدسی گفت: « ویژگی کلی این نوع سینما نمایش جنگ شرافتمندانه است، جنگی که یک طرف آن بر مبنای عدالت و ارزش های انسانی دفاع کرد و جنگید و طرف دیگر برای به دست آوردن چیزهایی خیلی پایین تر و سخیف و دنیایی تجاوز کرد و به جنگ پرداخت.»

سجاده چی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:«در دنیا جنگ های بسیاری رخ داده اما رابطه ای که رزمندگان ما با امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب داشتند، در هیچ جای دنیا دیده نشده  و درست به همین دلیل است که جنگ و دفاع مقدس در کشورمان را واقعه ای منحصر به فرد می دانم.»

نویسنده «روز سوم» اظهار داشت»: «موضوع فقط بحث محتوایی و مفهومی نیست بلکه مهم انطباق این مفاهیم با کارهای نمایشی است. ما در بخش انطباقی به شدت ضعف داریم و مشکل اساسی سینمای دفاع مقدس ما همین مسئله است. در فیلمهایمان از مفاهیم ارزشی رزمندگان صحبت نمی کنیم. وجه انسانی فیلم های ما خیلی کم رنگ شده است.»

وی ضمن اشاره به فیلم «آژانس شیشه ای» به عنوان یک فیلم خوب دفاع مقدسی به لحاظ محتوایی افزود: «مخاطب باید با دیدن فیلم دفاع مقدسی به فکر فرو برود حتی اگر آن رفتارها را در زندگی خود اعمال نکند. من با دیدن فیلم «آژانس شیشه ای» به شدت دچار تحول فکری شدم چرا که آن فیلم به من انسان بودن را آموخت.»

سجاده چی افزود: «فیلم های دفاع مقدسی ما باید اثرگذار باشند. فیلم های الان ما فقط دیده می شوند اما باید دید چقدر می توانند بر مخاطبشان اثر بگذارند. فروش یک فیلم در گیشه دلیلی بر ارزشی بودن آن نیست، مهم تاثیری است که محتوای فیلم بر مخاطب می گذارد. اگر فیلمی مخاطب را به فکر فرو نبرد مطمئن باشید آن فیلم ارزشی ساخته نشده است. اثرگذاری در سینمای ما به خصوص دفاع مقدس تا حدود زیادی از بین رفته است.»

این فیلم نامه نویس بیان داشت: «ما فیلم دفاع مقدس خوب داریم اما خیلی کم است. در هر ژانری یک فیلم خوب و اثرگذار دیر به دیر ساخته می شود که این یک ضعف بزرگ به حساب می آید. فیلمهای دفاع مقدس باید تاریخ ساز و جریان ساز باشند. نباید موضوع فقط ساخته شدن یک فیلم جنگی باشد، دفاع مقدس باید دغدغه فیلمساز باشد.»

وی ضمن بیان اینکه پرداختن به جنگ به شدت موضوع پیچیده و دشواری است بیان داشت: «ما در سینمای هالیوود هم همین مشکل را داریم. به جز فیلم های «نجات سرباز رایان» و «خط باریک قرمز» فیلم خوب جنگی در مورد جنگ های جهانی نداریم. مشکل اصلی و ابتدایی هم دغدغه است. در ایران فیلمساز باید اول دغدغه ساخت فیلم های دفاع مقدسی داشته باشد و بعد از آن باید فیلم نامه خوب براساس شخصیت ها و ویژگی های خوب رزمندگان نوشته شود. وقتی فیلمی با چنین ویژگی هایی ساخته شود حتما ماندگار خواهد شد.»

سجاده چی افزود: «یک مورد دیگری که در فیلم های دفاع مقدسی ما کم رنگ شده است الهام بخش بودن آن است. به عنوان مثال مخاطب بعد از دیدن فیلمی مثل «آژانس شیشه ای» با خود درگیر می شود که باید خود را شریف نشان دهد در حالی که الان فیلم هایی ساخته می شوند که مخاطب قبل از دیدن با بعد از دیدن فیلم هیچ تفاوتی نکرده است. این ضعف فعلی سینمای دفاع مقدس است.»

سجاده چی در پایان تاکید کرد: «ضعف بزرگ و اصلی سینمای ایران به خصوص دفاع مقدس الهام بخش بودن و تاثیرگذاری است. به نظرم استراتژی نظام کشورمان نیز این است که بیشترین تاثیرگذاری را باید از طریق سینمای دفاع مقدس ببینیم. این در زمینه فرهنگ مسئله ای راهبردی است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.