چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۱

نگاهی به فیلم تازه والت دیزنی

«ملفیسنت»؛ زیبای خفته با شخصیت‌پردازی معکوس

ملفیسنت*

سینماپرس: عباس کریمی‌عباسی/ مخاطب امروز هر قدر هم عاشق داستانهای کلاسیک جن و پری باشد باز هم داستان تازه می خواهد و والت دیزنی در فیلم سینمایی جدیدش با نام «ملفیسنت» که تلفیقی از انیمیشن نیز هست توانسته به خوبی در این مورد هوشمندی به خرج دهد.

«ملفیسنت» همان داستان «زیبای خفته» مشهور است که آخرین بازسازی آن کار فجیعی به کارگردانی یک بازیگر نه چندان موفق هالیوودی به نام کسپر ون سنت بود و ده دقیقه ان را هم نمی شود به زور تحمل کرد و جالب است که محصول ۲۰۱۴ میلادی است.

رابرت استرامبرگ بر پایه فیلمنامه لیندا ولورتون داستانی تکراری را با یک جابجایی دوگانه شخصیتی چنان تازه ارائه می کند که حتی آنهایی که بارها زیبای خفته را دیده اند تا پایان این فیلم ۹۷ دقیقه ای می نشینند و ان را تماشا می کنند.

 زیبای خفته درباره شاهزاده خانمی است که در ۱۶ سالگی به خواب ابدی فرو می رود و تا پیدا شدن یک عاشق حقیقی از خواب بر نمی خیزد و بانی این نفرین یک ساحره بدجنس است. در پایان شاهزاده ای اصیل پیدا می شود و دل به زیبای خفته می بندد و او از خواب بیدار می شود.

ملفیسنت هم همین داستان را دارد منتها با یک جابجایی جادوگر تبدیل به یک پری با نام ملفیسنت شده که نقش وی را آنجلینا جولی بازی می کند و از سوی دیگر شاه که در داستان اصلی انسانی خوب است در این داستان آدم فرصت طلبی است که با کندن بال های ملفیسنت به پادشاهی می رسد و برای از بین بردن وی از هیچ کاری فرو گذار نمی کند. همین تغییرات به ظاهر بی اهمیت پیرنگ داستان را تغییر داده و در همه اجزای داستانی از گره ها و حوادث گرفته تا شخصیت پردازی تغییر ایجاد می کند.

در پایان نیز این عشق شاهزاده به زیبای خفته نیست که وی را بیدار می کند بلکه عشق مادرانه ملفیسنت نسبت به زیبای خفته است که با بوسه ای از سوی وی بر پیشانی زیبای خفته باعث بیداری وی می شود و نفرینی که او خود کرده است را بر می دارد.

اینجاست که متوجه می شویم هالیوود نیز متوجه اهمیت خانواده و تحکیم روابط اعضای آن شده و مادر را به عنوان هسته مرکزی آن معرفی می کند تا در پس زمینه کودکانی که فیلم را نگاه می کنند باقی بماند هر چند ملفیسنت حتی مادر واقعی زیبای خفته نیست و فرشته نگهبان وی شمرده می شود.

فیلم نظیر عمده محصولات دیزنی از طنز حوبی برخوردار است و حضور سه پری دست و پا چلفتی که کوچکترین اطلاعاتی از آداب بچه داری ندارند آن را پررنگ تر کرده است.

تلفیق صحنه های فیلمبرداری شده با انیمیشن های سه بعدی که در پرده آبی قرار گرفته اند ظرافت خوبی دارد و یک فیلم با قصه شاه پریان دیدنی آنچه که پس از تماشای فیلم در ذهن تماشاگر ببی پاسخ می ماند ماهیت خود ملفیسنت است که در فیلم با مشخصات یک پری نمایش داده می شود اما معنای نام او شرور است که از همان ابتدا و قبل از تغییر شخصیت روی او هست و بعد هم باقی می ماند. این صفت فاعلی یکی از القاب شیطان نیز هست و اگر چه پری ها نوعی جن به شمار می روند اما از جنس شیطان نیستند و مشخص نیست این تعارض به چه دلیل در نام ملفیسنت وجود دارد و اصلا وجه تسمیه این نام گذاری برای چیست.

نظرات

  • درسا ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۱۸:۳۳
    4 0
    عالی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.