سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶

گزارش سینماپرس از نشست خبری محمد خزاعی

دبیر جشنواره فیلم مقاومت: وای بر ما اگر بگذاریم شبه روشنفکران به عرصه فرهنگی بازگردند

محمد خزاعی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت بیا بیان اینکه این دوره از جشنواره علاوه بر تهران در ۴۰۰ شهر ایران در تمام نقاط مرزی کشور نیز برگزار خواهد شد، در پاسخ به انتقادات گفت: برخی دوست دارند خنثی کار کنند اما وای بر ما اگر بگذاریم روشنفکران به عرصه فرهنگی بازگردند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمد خزایی (دبیر جشنواره)، شهاب اسفندیاری (مدیر کمیته علمی و پژوهشی)، علیرضا عاقل‌زاده (مدیر امور استان‌ها)، ناصر درخشان (مدیر دبیرخانه و ارزشیابی)، امیر نصیربیگی (مدیر بخش جلوه‌گاه نور) ، (غلامرضا منتظمی مدیر اجرایی افق نو) و یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی) و جمعی از اصحاب رسانه  در تالار اسوه برگزار شد. 

 

اسفندیاری: برنامه ها را از صفر شروع کردیم و خوشبختانه مقالات متعددی به دبیرخانه رسید

بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست شهاب اسفندیاری (مدیر کمیته علمی و پژوهشی جشنواره مقاومت) به تشریح برنامه های پرداخت و افزود: امسال برای نخستین بار این کمیته راه‌اندازی شد چون سابقه و الگویی در این زمینه وجود نداشت باید تمام ایده‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را از صفر شروع می‌کردیم. به دلیل کوتاهی وقت با احتیاط و تردید مواجه بودیم ولی خوشبختانه در این مدت مقالات متعددی به دبیرخانه همایش به دست ما رسید.

وی در ادامه افزود: دانشجویان ممتاز و اساتید با ارائه مقالات خود در زمینه جشنواره بین المللی مقاومت نشان دادند که پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های ما توانایی خوبی در این زمینه دارد، متاسفانه هیچ مکان مشخصی برای مقالات دانشجویانی که در این زمینه ارائه می‌شود، وجود ندارد و هیچ یک از دانشگاه‌های ما یک کانون مرتبط با این موضوع ندارند.

اسفندیاری تاکید کرد: باید قسمت پژوهشی درباره سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت در این جشنواره شکل می‌گرفت تا زمینه‌ای برای نظریه‌پردازی باشد. اگر این قسمت شکل نمی‌گرفت این جشنواره هم به عاقبت دیگر جشنواره‌ها که در این زمینه برپا شد، دچار می‌شد.

وی گفت: دانشگاه تهران و دانشکده هنر میزبان نشست‌های پژوهشی جشنواره سینمای مقاومت هستند.تحولات نظری در سینمای مقاومت، نشست مطالعات تطبیقی در سینمای مقاومت، زنان و سینمای مقاومت، مدیریت فرهنگی و سیاست‌گذاری، اقتباس از ادبیات و تحلیل سینمای هالیوود عنوان‌های نشست‌های پژوهشی جشنواره مقاومت هستند. در طول جشنواره نیز نشست‌های جنبی نمایش فیلم‌های ضدایرانی و ضداسلامی و نقد و بررسی آنها با حضور نادر طالب‌زاده، حسن عباسی، فواد ایزدی و سعید مستغاثی برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: آیت‌الله حائری شیرازی در نشست نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی، رحیم‌پور ازغدی در نشست آسیب‌شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام میرباقری در نشست هنر متعالی، جهاد و مقاومت و حجت‌الاسلام پناهیان در نشست رسالت سینماگران انقلاب در برابر فرهنگ سلطه سخنرانی می‌کنند.

مدیر کمیته علمی و پژوهشی جشنواره مقاومت همچنین از برگزاری یک کارگاه آموزشی و پژوهشی در خصوص جلوه‌های نوین در سینمای دفاع مقدس خبر داد و گفت: سینمای مقدس ما تنها از نظر پیام فیلم ارتقاء پیدا نکرده بلکه از لحاظ تکنیکی نیز به سینمای ایران کمک‌های بسیاری کرده است که فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا یکی از نمونه‌های آنهاست. این کارگاه سه‌شنبه ۸ مهر در موسسه سینماتئاتر برای دانشجویان برگزار می‌شود.

 

درخشان: جشنواره امسال دارای یک دبیرخانه دائمی شد

برپایه این گزارش، در ادامه این نشست ، ناصر درخشان (مدیر ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره مقاومت) نیز گفت: از اردیبهشت‌ماه که این دبیرخانه کار خود را آغاز کرد ، فیلم‌های خوبی از لحاظ کمی و کیفی و مخصوصا در حوزه مستند و فیلم کوتاه به دبیرخانه ارسال شد. امسال جشنواره دارای یک دبیرخانه دائمی شد.

 

نصیربیگی: بخش جلوه گار نور برای احیای نسل جوان و کمک به بسیجیان شروع به کار کرد

همچنین ، امیر نصیربیگی مدیر بخش جلوه‌گاه نور جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز گفت: این بخش از جشنواره برای احیای نسل جوان و کمک به بسیجیان هنرمند در این دوره شروع به کار کرد. این بخش با ۵ هدف شناسایی و معرفی استعدادها، ایجاد فضای سالم و سازنده برای رقابت، تولید آثار در زمینه موضوعات جشنواره، برنامه ریزی برای آموزش هنرمندان مستعد و جریان‌سازی در کشور تشکیل شد.

وی در ادامه افزود: امسال با تمام محدودیت‌های موجود حدود هزار اثر در زمینه فیلمنامه، انیمیشن، نماهنگ، مستند و داستانی به دبیرخانه این بخش ارسال شد. ما تلاش کردیم با ارائه آثاری که می‌تواند الگو باشند برای جامعه ایجاد انگیزه کنیم.

نصیربیگی با تاکید بر اینکه بخش جلوه‌گاه نور جشنواره مقاومت امسال به صورت منسجم‌تر برگزار می‌شود توضیح داد: ۱۰۰ نفر از فیلمسازان منتخب این بخش از جشنواره به تهران دعوت می‌شوند تا در زمان جشنواره از برنامه‌هایی که برای آنها تدارک دیدیم، استفاده کنند.

 

منتظمی: کنفرانس های افق نو در سه روز در هتل لاله برگزار می شود

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست غلامرضا منتظمی (مدیر اجرایی بخش افق نو) جشنواره فیلم مقاومت گفت: امروز شاهد یک مقاومت جهانی در برابر استکبار و صهیونیسم هستیم به همین دلیل جشنواره افق نو باید در کنار جشنواره مقاومت برگزار می‌شد، افق نو پنجره‌ای است به سمت آمریکا و جهان برای نشان دادن جریان جهانی مقاومت.

وی در ادامه افزود: رسانه‌های رسمی دنیا افراد حاضر در این بخش از جشنواره‌ها کنار گذاشته‌اند ولی آنها در زیر پوسته اجتماعی به کار خود ادامه می‌دهند. دلیل وجود چنین افرادی پدیده‌ سکولاریسم و دینی است که جهان با آن مواجه شده، این تنها ایران نیست که از ابتدای انقلاب صهیونیست را معرفی کرده بلکه روشنفکران آمریکایی و اروپایی نیز در خصوص صهیونیسم حرف می‌زند.

مدیر اجرایی بخش افق نو جشنواره فیلم مقاومت از رونمایی یک کتاب در این بخش جشنواره مقاومت خبر داد و گفت: این کتاب که توسط یک نویسنده خارجی نوشته شده، نشان می‌دهد که همه مسائل پیش آمده برای پرونده هسته‌ای ایران به پشتوانه صهیونیست‌ها بوده است. 

منتظمی در خصوص بخش افق نو گفت: این کنفرانس در طول ۳ روز در هتل لاله برگزار می‌شود و به موضوعات پرونده‌ هسته‌ای و تاثیرات صهیونیست بر آن، لابی‌های اسرائیلی در آمریکا، ۱۱ سپتامبر و سرویس‌های امنیتی اسرائیلی، غزه و خاورمیانه و تعرضات اسرائیل و آمریکا در خصوص آن و موضوع داعش می‌پردازد.

وی در خصوص مشکلاتی که صهیونیست‌ها در جهان ایجاد کرده‌اند گفت: مایکل جونز در کتابی که ۱۰ سال برای آن زحمت کشید ثابت می‌کند که پشت همه جریانات انحرافی که باعث ترویج سکولاریزم که یک بحران بشری است، می‌شود، اسرائیلی‌ها هستند.

مدیر اجرایی بخش افق نو جشنواره فیلم مقاومت در پایان تاکید کرد: تاکنون ۱۰۰ مقاله بین‌المللی توسط دبیرخانه افق نو دریافت شده است. قرار است ۱۰ نفر از مهمان‌های این کنفرانس پس از پایان زمان برگزاری آن در ایران بماند تا رسانه‌ها بتوانند ارتباط بیشتری با آنها بگیرند.

خزایی: جشنواره مقاومت امسال در نقاط مرزی هم دیده خواهد شد

همچنین ،محمد خزایی (دبیر جشنواره) به زمان افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از ۳۰ شهریور با مراسمی در تالار وحدت آغاز و تا ۴ مهرماه با برگزاری آیین اختتامیه به پایان خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: سینماهای عصر جدید، فلسطین و پردیس سینما ملت از جمله سینماهایی هستند که در ایام جشنواره به نمایش فیلم ها خواهند پرداخت.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در ادامه تاکید کرد: برگزاری جشنواره فیلم مقاومت تنها مختص سینماها نیست بلکه قصد داریم نشست ها، کنفرانس ها و نمایش فیلم ها را در ۴۰۰ شهر و در مکان هایی مثل حوزه های علمیه، دانشگاه ها، پارک ها و کانون های مختلف فرهنگی هم داشته باشیم.

خزاعی در پاسخ به برخی انتقادها درباره وسعت برگزاری این جشنواره توضیح داد: انجام کارهای کوچک و جشنواره های مختصر قطعا ساده تر است اما برگزاری جشنواره بزرگ کاری با تاثیرگذاری بالا و سخت خواهد بود که ما آن را پیگیری می کنیم.

دبیر جشنواره تصریح کرد: برگزاری جشنواره با این وسعت پیرو شعار ما در جشنواره امسال است که گفته ایم «جشنواره فیلم فجر برای همه مردم ایران».

در ادامه برنامه دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت پس از قطعی شدن نمایش فیلم «پادشاه شن‌ها» در این جشنواره که یک فیلمی درباره نحوه شکل‌گیری خاندان آل‌سعود با همکاری انگلستان است‌ بیان کرد: وقتی فیلم‌های ضد ایرانی در جشنواره‌های خارجی نمایش داده می‌شود‌، چرا هیچ واکنشی نداریم و هیچ کدام از دوستان مسئول در خارج از کشور به این جشنواره‌ها هیچ اعتراضی نمی‌کنند؟

وی ادامه داد: نکته جالب این است که ما تا این حد استراتژی فرهنگی نداریم که فیلم‌های ضد ایرانی و یا ضدحکومتی در جشنواره‌های خارجی جایزه می‌گیرند و دوباره در سال آینده ما به آنها رسما فیلم ایرانی می‌دهیم!

خزاعی سپس با انتقاد از رفتار مسئولان فرهنگی ادوار مختلف در مواجهه با فیلم‌های ضد ایرانی بیان کرد: ما به پذیرفتن حمله و سیاست بیانیه دادن در مقابل آن عادت کرده‌ایم. اما برای دوستانی که درباره نمایش فیلم «پادشاه شن‌ها» در جشنواره نگران هستند باید بگویم که با این فیلم تقابلی بین سیاست‌های دولت ایجاد نمی‌شود و نمایش این اثر جزو اهداف جشنواره محسوب خواهد شد.

دبیر جشنواره  سپس تاکید کرد: قطعا با نمایش یک فیلم دولت عربستان دچار مشکل نمی‌شود و برای رابطه دولت ما با این کشور مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

وای بر ما اگر اجازه بدهیم شبه روشنفکران به عرصه فرهنگ بازگردند

 

برپایه این گزارش، دبیر جشنواره فیلم مقاومت سپس در پاسخ به پرسشی درباره نادیده گرفتن این جشنواره بین‌المللی توسط برخی جریانات سیاسی و رسانه‌های وابسته به آن گفت: تاکید می‌کنم که مساله فرهنگ‌، مساله خط چپ و راست نیست. فرهنگ مساله ارزش‌ها است. چرا که معتقدم هر خطی که باعث شود ما به آن وابسته شویم باعث قبیله‌ای عمل کردن می‌شود؛‌ کاری که سالیان سال در برخی از مسائل فرهنگی انجام شد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما تنها در جایی که مساله ارزش‌ها و استحاله ارزش‌ها مطرح می‌شود‌، خط‌ کشی داریم و نسبت به آن حساس هستیم اما متاسفانه خط‌کشی ارزشی گاهی با خط کشی‌های سیاسی قاطی می‌شود.

این مدیرفرهنگی با تاکید بر اینکه باید نگران خط‌ کشی‌های ارزشی بود،‌ بیان کرد: وای بر ما اگر اجازه بدهیم شبه روشنفکران دوباره در عرصه فرهنگ سرکار بیایند؛ همان آدم‌هایی که سال‌ها از فرهنگ دور شده ‌بودند و دوست دارند دوباره برگردند و مسائل قبل از انقلاب را در آثارشان مطرح کنند. این جریان، جریان بسیار خطرناکی است که باید مراقب آن بود.

خزاعی سپس از زیرسوال بردن برخی از مفاهیم و حتی نادیده گرفتن مسائلی مانند کشتار غزه‌، مقاومت‌، دفاع مقدس‌ و... در بعضی از رسانه‌ها شدیدا انتقاد کرد و گفت: جشنواره مقاومت به هیچ جناحی وابسته نیست و تنها دغدغه ارزش‌ها را دارد اما برخی نسبت به خط کشی ما با جریان لابی صهیونیستی و آمریکایی‌، فتنه و ... معترض هستند! اما مگر ما در یک سیستم آمریکایی کار می‌کنیم که به این مسائل نپردازیم؟

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت افزود: بعضی‌ها حتی از افراد لائیک در کشورهای اروپایی که از کشتار غزه‌، لابی صهیونیستی و ... ابراز انزجار می‌کنند، عقب‌تر نشسته‌اند و ژست‌های خاص روشنفکری می‌گیرند.

گویا بعضی‌ها دوست دارند همه خنثی باشند‌

خزاعی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی درباره افراد حاضر در ترکیب هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم مقاومت اظهار کرد: ما معتقدیم که افرادی که برای این دو حوزه انتخاب کرده‌ایم را فارغ از مباحث سیاسی‌ دیده‌ایم. اما وقتی این نام‌ها اعلام شد از سوی چند مرجع مربوط تماس گرفتند و گفتند که شما هرچه آدم مخالف بوده را دور هم جمع کرده‌اید!

وی ادامه داد: گویا بعضی‌ها خنثی‌ بودن آدم‌ها را دوست دارند و نمی‌توانند بپذیرند که یک نفر برای آرمان‌ و ارزش‌های می‌ایستد و صدایش را بلند می‌کند. طبیعتا نباید این انتظار از جشنواره مقاومت وجود داشته باشد. کسی که تا به حال از کنار سینمای مقاومت هم رد نشده است‌، را به عنوان داور دعوت کنیم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت سپس تاکید کرد: جشنواره مقاومت مانند جشنواره فجر‌، کودک و ... سیاست‌های خود را دارد و آن‌هایی که فکر می‌کنند قرار است این جشنواره به محمل انتقادات تند تبدیل شود‌، در حال اشتباه هستند. ما معتقدیم عمر دولت قبل به پایان رسیده است و دولت فعلی سرکار آمده است اما همه دولت‌ها را دولت نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم.

 

جشنواره مقاومت، هفته دفاع مقدس را باشکوه‌تر می‌کند

خزاعی در بخش دیگری از نشست خبری‌اش که ۲۵ شهریور ماه برگزار می‌شد،به برنامه این دوره از جشنواره فیلم مقاومت اشاره کرد و گفت: برنامه‌های این دوره بسیار وسیع و در قالب‌های استان‌ها‌، بین‌الملل‌، کنفرانس‌ها،‌ هفته‌های فیلم خارج از کشور و ... برگزار می‌شود و قشرهای مختلف را درگیر خود خواهد کرد.

وی در پاسخ به انتقادی درباره فربه کردن جشنواره فیلم مقاومت و کاهش تاثیرگذاری آن بیان کرد: کار کوچک کردن خیلی راحت است اما کارهای وسیع می‌تواند تاثیرگذار باشد. طبیعتا نمایش فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس برای مناطق مرزی و حتی محروم یک کار فرهنگی تاثیرگذار خواهد بود. ضمن آنکه ما قصد داریم هفته دفاع مقدس را با کمک سینما با شکوه‌تر برگزار کنیم که کاری بسیار استراتژیک است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت سپس به محور اسلام هراسی و ایران هراسی در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: ما در این رویداد فرهنگی و سینمایی کنفرانس‌ها‌، جلسات و جوایز مختلفی پیش‌بینی کردیم که محور اصلی آنها اسلام‌ هراسی و ایران هراسی است که برخلاف تصور برخی‌ها اصلا شوخی نیست.

وی توضیح داد: اسلام هراسی از قرن ۱۹ و برای جلوگیری از گرایش مردم در اروپا شکل گرفت و سال‌ها است که هالیوود هم پای کار آمده و روی این مساله فعالیت دقیقی می‌کند. شاید جالب باشد که بدانید در هالیوود شرکت فیلم‌سازی با حضور چهره‌های خاص سیاسی تشکیل شد که وظیفه آن ساخت فیلم برعلیه ایران و اسلام بود و حتی می‌خواستند در کشوری مانند آمریکا این شرکت فیلم‌سازی را به دلیل خدماتش معاف از مالیات کنند. این شرکت همان شرکتی است که مستند «ایرانیوم» را علیه ایران ساخت.

 

برگزاری ۷ هفته فیلم در خارج از کشور

خزاعی در ادامه سخنانش به بخش‌های دیگر جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: بخش چشم انداز فیلم مقاومت در خارج از مرزهای ایران از هفتم مهرماه آغاز می‌شود و قصد داریم تا با همکاری موسسه رسانه‌های تصویری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی‌، ۷ هفته فیلم را در کشورهای روسیه‌، هند،‌ گرجستان‌، قزاقستان‌، سوریه‌، غزه‌ و لبنان‌ برگزار کنیم. در این برنامه‌ها علاوه بر نمایش فیلم اعزام هنرمندان را خواهیم داشت.

وی همچنین رونمایی از بسته ۳۰ سال سینمای مقدس با همکاری موسسه رسانه‌های تصویری به سه زبان‌، احیای جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم‌، راه اندازی جایزه بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا و همچنین رونمایی از ۱۴ ‌-۱۵ کتاب از جمله کتاب ۱۳ دوره جشنواره فیلم مقاومت به سردبیری مسعود نجفی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.