دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

نگاهی به یک انیمیشن دریم ورکز

«آقای پیبادی و شرمن» نفوذ آرام به مفاهیم خانوادگی

آقای پی بادی*

سینماپرس: صابر اله دادیان/ «آقای پیبادی و شرمن» فیلمی است که به تازگی اکران شده و تفاوت ان با نظایر خود نفوذ آرام فیلم به مفاهیم خانوادگی و اجتماعی است که به خوبی برای قشر کودک و نوجوان در فیلم درآمده و از نقاط قوت فیلم­نامه محسوب می‌­شود.

آقای پیبادی نام سگی است که از ابتدای تولدش نبوغ و استعدادی ذاتی دارد که مسیر زندگی او را از دیگر حیوانات خانگی جدا می کند، استعدادی که باعث می­شود به­جای این­که انسانی نگهداری و سرپرستی این سگ را بر عهده بگیرد، این پیبادی باشد که در کنار خدمات علمی شایسته­اش به بشر وقت خود را صرف نگهداری و تربیت یک پسربچه­ انسان کند. بچه­ای به نام شرمن که پیبادی او را بر سر راه یافته است. این ماجرا در چند دقیقه ابتدایی فیلم روشن می شود تا فیلم مجال یابد یک داستان ماجراجویانۀ اکشن را در زمان باقی مانده فیلم روایت کند. داستان سفر به زمان­های مختلف با ماشین زمان، برای بازگرداندن دوست و همکلاسی شرمن، دختری به نام پنی، که با بازیگوشی خود را به زمان مصر باستان برده است. پیبادی قصد دارد برای جلوگیری از جدایی شرمن از خودش توسط دادگاه، رضایت خانواده پنی را که شاکی او در پروند­ه­ای حقوقی هستند به دست بیاورد و برای این کار از هیچ تلاشی فروگذار نیست. حتی به هم ریختن زمان و نظم جهان برای بازگرداندن دختر بازیگوش آن­ها و پسر خوانده­اش شرمن...

اقتباسی اورجینال­ از داستانی قدیمی!

آقای پیبادی و شرمن خط اصلی داستان خود را وام­دار یک سریال قدیمی تلویزیونی به نام راکی و دوستان است. مجموعه­ای که در طول چند سال اقتباس­های فراوانی از آن در دنیای فیلم و انیمیشن شده است که اکثراً نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند و همیشه مهجور باقی مانده­اند. اما آقای پیبادی و شرمن را باید اقتباسی دانست که به به معنای واقعی اورجینال­تر از فیلم اولیه از کار درآمده است و خود می­تواند منبع الهام بخشی برای بسیاری از فیلم­ها باشد. اما همچنان آقای پیبادی چه از حیث شخصیت­های داستانی و چه خط سیر داستان اثری اقتباسی است و نمی­توان آن را در جرگۀ آثار مستقل اورجینال بررسی کرد، اتفاقی که می­تواند برای فیلمنامۀ نسبتا جا افتادۀ فیلم یک موقعیت باشد تا خود را در میان دیگر آثار اقتباسی سینما مطرح کند. چیزی که مهم است این است که شرکت بزرگ انیمیشن سازی مانند دریم ورکس با تیم­های متخصص فیلمنامه و ایده پردازی و ساخت رویا و خیال بازهم در میان آثار پیشین سینما حتی در طیف ضعیفشان جست و جو می­کند و نمی­گذارد تا ایده­هایی که با ساختی ضعیف شانس خود را از دست داده­اند برای همیشه فراموش شوند. درسی که می­تواند برای سینمای پویای ما مفید و پر فایده باشد. سینمایی که با وجود درخشش­های ناگهانی و کم دوام هم­چنان از نبود ایده­های جذاب و فیلم­نامه­های درست رنج می برد. این اثر می­تواند ثابت کند که یک ایدۀ ناب هیچ­گاه از بین نمی­رود و می­تواند مانند انرژی از شکلی به شکلی دیگر تبدیل شود!

سفر در زمان، دست­مایۀ اکشن و ماجراجویی

تم سفر در زمان و یا ماشین زمان تم داستانی است که می­توان پیشینۀ آن را با تاریخ سینمای تخیلی و ظهور اشخاصی مانند ژرژ مه­لیس یکی دانست. ایده­ای که همیشه داستان­های اکشن و ماجراجویانه را با خود به داستان آورده و شخصیت­ها را در چالش­های بزرگ تاریخی آزموده است. فیلمنامه آقای پیبادی و شرمن نیز آگاهانه از این تم قدیمی سود جسته است و بی­آنکه در ورطۀ کلیشه بی­افتد توانسته بر پایۀ آن ساختاری جذاب و پر کشش را در فیلم­نامه طراحی و اجرا کند. فیلم­هایی که بر اساس سفر در زمان ساخته شده­اند کم نیستند و می­توان در لیست آن­ها نام چند اثر انیمیشنی هم یافت، اما با این همه بی ­شک انیمیشن آقای پیبادی و شرمن در این میان جایگاهی خوب و قابل قبول خواهد داشت چراکه صرف تعریف یک ماجرای اکشن ماجراجویانه توانسته به مفاهیم درست خانوادگی و اجتماعی هم در لایه­های زیرین فیلم­نامه نفوذ کند و اثری خوب را برای تماشاگر به ارمغان آورد. نکته­ای که این انیمیشن را از آثار دیگر انیمیشن­هایی در این سطح و با این تم مانند جیمی نوترون و ... جدا می کند همین نفوذ آرام فیلم به مفاهیم خانوادگی و اجتماعی است که به خوبی برای قشر کودک و نوجوان در فیلم درآمده است و از نقاط قوت فیلم­نامه محسوب می­شود.

دریم ورکس رقیبی قدرتمند برای پیکسار و دیزنی

 شرکت دریم ورکس که بعد از کسب جایزۀ اسکار بهترین انیمیشن در سال 2002 در جایگاه سومین شرکت بزرگ تولید آثار انیمیشن جهان حایگاه خود را تثبیت کند حالا پس از گذشت 12 سال از آن روز به رقیبی قدرتمند برای والت دیزنی و پیکسار تبدیل شده است. حضور افرادی مانند استیون اسپیلبرگ و دیوید گفن و جفری کتزنبرگ که در رأس این هرم قرار دارند در به قدرت رسیدن شرکت دریم ورکس نقشی اساسی داشته است، به خصوص اسپیلبرگ که به زعم بسیاری از نشریات مطرح آمریکایی جزو 3 مرد قدرتمند و با نفوذ هالیوود و سینما است. البته در سال­های اخیر شرکت دریم ورکس سیاستی را اتخاذ کرده است که تولیدات انیمیشنی خود را کاهش دهد که باید دید با گذشت زمان چه سیاست سود جویانه­ای پشت این تفکر نهفته است. نباید فراموش کرد که دریم ورکس سیاست اصلی خود را چه در تولید آثار انیمیشنی و چه فیلم، ترویج یهودیت، افکار ماسونی و سلطه طلبانۀ آمریکا قرار داده است. سیاستی که می­توان رد پای آن را دست کم در 15 سال گذشته در تولیدات مستقل این شرکت جست و جو کرد.

جایگاه سگ در سینمای غرب و هالیوود

در سینمای غرب و اساسی تر از آن فرهنگ اروپایی، آمریکایی سگ جایگاهی ویژه دارد که همیشه در سینما و حتی ادبیات الهام بخش هنرمندان و فیلم­سازان بزرگ بوده است. اگر بخواهیم فیلم­هایی را که سگ در آن­ها نقش کلیدی داشته است لیست کنیم به فهرستی طولانی خواهیم رسید که بعضاً نام آثار درخشانی در سینما، انیمیشن و ادبیات در میان آن­ها جای خواهند گرفت. در همین چند سال گذشته توسط شرکت­های بزرگ انیمیشن سازی بیش از ده فیلم بلند انیمیشن مانند «تیز پا» و «آقای پیبادی و شرمن» تولید شده است که در آن­ها سگ نقش کلیدی داشته است. این ترویج و تبلیغ در انیمیشن آقای پیبادی و شرمن تا جایی مطرح شده است که در سکانس­های پایانی فیلم و درست در نقطۀ گره گشایی فیلم­نامه، همۀ شخصیت­های مطرح تاریخی جهان که از دل زمان و تاریخ بیرون آمده­اند، در دفاع از حقانیت پیبادی برای سرپرستی شرمن، ادعا می­کنند که آن­ها نیز همگی پیبادی هستند و عضوی از خانوادۀ این سگ نابغه. چیزی که ارادت سینما و فرهنگ آمریکایی را به سگ ثابت می­کند و آن را به سراسر تاریخ و فرهنگ جهان نیز تعمیم می­دهد، تا از مصر باستان گرفته تا شخصیت­هایی مانند انیشتین، داوینچی و ملکه انگلیس خود را پیبادی معرفی کنند.

نظرات

  • علیرضا ۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۲۱:۵۲
    1 0
    بسیارعالی بود...ممنونم
  • سینا ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۲۱:۲۶
    0 0
    دم شما گرم. انیمیشن فوق العاده ایه...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.