دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

«پادشاه شن‌ها» افشاگر ماهیت وهابیون

آیا دولت روحانی مانع از اکران یک فیلم جنجالی درباره سعودی‌ها در ایران خواهد شد؟

پادشاه شن‌ها

سینماپرس: فیلم سینمایی"پادشاه شن ها"جنجالی ترین فیلم خاورمیانه در سیزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت به نمایش در می آید. این فیلم در بخش مسابقه فیلم های سینمایی بین الملل حضور دارد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر؛ افزود: پادشاه شن‌ها یا «ملک الرمال» عنوان فیلمی است به کارگردانی نجدت انزور فیلمساز سوری، که به قدرت رسیدن عبدالعزیز بن سعود را بعد از ائتلاف با جریان وهابی به تصویب می‌کشد. مسئولان جشنواره فیلم مقاومت در تلاشند تا این فیلم را در بخش بین‌الملل این جشنواره نمایش دهند. این در حالی است که با توجه به سخنان اخیر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در راستای گسترش مناسبات با عربستان سعودی احتمال حذف این فیلم از بخش بین‌‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قوت گرفته است
برپایه این خبر؛ "پادشاه شن‌ها"فیلمی است به کارگردانی کارگردان معروف سینمای عرب «نجدت اسماعیل انزور» که دو هنرپیشه ایتالیایی به ترتیب نقش‌های جوانی و پیری عبدالعزیز را بازی کرده‌اند:"مارکو فوشی" (Marco Foschi) و «فابیو تستی» (fabio testi). این فیلم با یک دید انتقادی، تاریخ به وجود آمدن دولت آل سعود در سرزمین نجد و حجاز را حکایت می‌کند.
ساخته شدن این فیلم جنجال زیادی در دنیای عرب به راه انداخته است. نمایش «پادشاه شن‌‌ها» در سوریه، با اعتراض صریح شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، مواجه شد. در پی اکران این فیلم در سوریه «عدنان العایض» مفتی سعودی، در روز چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ به سبب حمایت از دولت آل سعود به قتل «اسماعیل نجدت انزور» کارگردان این فیلم فتوا داد. خود «اسماعیل نجدت انزور» نیز پیش از این تهدیدهای رژیم سعودی را روزافزون خوانده و گفته بود: شرکت «محاماة» انگلیس که نماینده عربستان سعودی است ما را به کشاندن این پرونده به دادگاه تهدید کرده است. جرم ما توهین به خانواده سعودی و سوء استفاده از جایگاه آنان است.
"بشار اسد"رئیس‌جمهور سوریه به درخواست‌"طلال بن عبدالعزیز" که خواستار عدم اکران این فیلم در سوریه شده بود، اعتنایی نکرد و این فیلم در سوریه پخش شد و با استقبال گسترده مردم مواجه شد. این فیلم تاکنون از شبکه‌های تلویزیونی نمایش نیافته است لذا شبکه‌های اجتماعی نیز آن را ندارند. فقط چند تبلیغ چند دقیقه‌ای از آن وجود دارد. نجدت انزور» کارگران فیلم در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «ما از حقایق صحبت می‌کنیم و تاریخ را تحریف نمی‌کنیم و اگر مخالفان راست می‌گویند چیزی درباره تاریخ سوریه و حفظ اسد تهیه کنند. تاریخ ما سرشار از انسان‌های شرافتمند است. لطفا تاریخ آنها را به ما نشان دهید.
شایان ذکر است سیزدهمین جشنواره بین­المللی فیلم مقاومت با رویکرد مقاومت، بصیرت و شکوفایی در گستره «سینمای ایران» و «سینمای بین­الملل» در قالب بخش‌های مختلف فیلم های سینمایی، سینمایی ویدیویی، کوتاه، مستند، چشم‌انداز سینمای مقاومت ایران،  نشست‌های تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه‌های جانبی همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس درتهران، ۴۰۰ شهر کشور و هشت کشور جهان برگزار می شود. در تهران سینماهای فلسطین، عصر جدید و پردیس ملت میزبان میهمامان و علاقمندان برنامه ها و فیلم های جشنواره است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.