یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

صیح امروز طی مراسمی در سازمان صدا و سیما

جشنواره فیلم و عکس«نردبان» بهترین هایش را شناخت / پورحسین: شبکه مستند بنا نیست یکسویه کار کند

پورحسین

سینماپرس: رضا پورحسین دراختتامیه جشنواره فیلم وعکس«نردبان» گفت: شبکه مستند بنا ندارد یکسویه کار کند.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم وعکس نردبان امروز دوم شهریور ماه ، ساعت ۱۰:۳۰ با حضور برخی از بزرگان عرصه مستند و عکاسی و رضا پورحسین مدیرشبکه مستند در ساختمان سیما برگزار شد .

اجرای این مراسم بر عهده الهام عادلی تهیه کننده و مجری « نردبان » بود و در ابتدا حمید ابراهیمی مدیر طرح و برنامه شبکه مستند سیما و دبیر جشنواره « نردبان » ضمن خیر مقدم به حاضران گزارش مختصری از برگزاری دو دوره جشنواره نردبان ارائه کرد و با اشاره به نقش شبکه مستند و برنامه « نردبان »، ارتقای سطح کیفی مستندهای ارائه شده به این جشنواره را نسبت به دوره اول ستود.

در ادامه دکتر محمد عارف بیانیه هیات داوران را به نمایندگی از هیات داوران آقایان دکترمحمد عارف، حمید سهیلی، احمد ظریف رفتار، جمال اسکویی و کامبیز باقری قرائت کرد.

سپس  دکتر رضا پورحسین مدیر شبکه مستند سیما، ضمن خوشامدگویی به حاضران و تشکر ویژه از هیات داوران جشنواره نردبان گفت :  همان طور که آمار نشان می دهد « نردبان » به تدریج جای خود را در بین دوستداران مستند و مستندسازان حرفه ای و غیر حرفه ای در سراسر کشور باز می کند و این نشان می دهد مسیری که دست اندرکاران این برنامه در این دو سال طی کرده اند، مسیر درستی است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناخت استعدادهایی دانست که به دلایل مختلف فرصت دیده شدن را پیدا نکرده اند و ادامه داد : ما در این جشنواره با مستندسازانی غیر حرفه ای رو به رو شدیم که در جاده حرفه ای شدن گام برمی دارند و امیدواریم تا با کوشش بیشتر و ارتباط با مراکز پژوهشی و مستندسازی به جشنواره های بزرگ حرفه ای داخلی و خارجی راه پیدا کنند.

پورحسین هدف دوم از برگزاری این جشنواره را تحقق اصل تعامل در سیما دانست و افزود : شبکه مستند بنا ندارد یکسویه کار کند و دوست دارد مخاطبان نیز در کنار آن حضور جدی داشته باشند. برنامه « نردبان » یک برنامه تعاملی است که می گوید و می شنود و حتی خود را تصحیح می کند و به یک کارگاه سیار آموزشی تبدیل شده است. شبکه مستند نیز موظف است به عنوان یکی از مراکز مستندسازی به رشد این فضا کمک کند.

مدیر شبکه مستند با اشاره به بیانیه هیات داوران بر نقش پژوهش در ساخت مستند اشاره کرد و گفت : بنده به عنوان یک دوستدار مستند که با مستندسازان بسیاری در جشنواره های متعدد گفتگو کرده ام فقر سینمای مستند ایران را پژوهش می دانم. البته منظور پژوهش میدانی و فقر سوژه است. تیزبینی و نوع نگاه ما به پدیده های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی طبیعت باعث می شود تا موضوع بکری برای ساخت مستند بیابیم حتی اگر این موضوع در نگاه اول ساده به نظر بیاید.

دکتر پورحسین در پایان گفت : وظیفه ما در شبکه مستند و وظیفه برنامه نردبان این است تا از کارشناسان در آموزش صحیح سوژه یابی کمک بگیرد  زیرا اگر مستند دریچه های سوژه های بکر را به روی مخاطب نگشاید درجا میزند.

در ادامه مراسم گروه موسیقی سنتی سیاهکل به اجرای مراسم پرداخت و دو مستند کوتاه برگزیده این جشنواره با عنوان « هجده پله زندگی » ساخته آرمان قلی پور از چهارمحال و بختیاری و « موزه دارآباد » ساخته بنیامین مهرپویان مستندساز شش ساله حاضر در مراسم برای حاضران نمایش داده شد.

در پایان نیز با حضور دکتر رضا پورحسین، حمید سهیلی  استاد رشته مستندسازی و اکبر ناظمی استاد رشته عکاسی،   به ۲۳ مستندساز و ۱۰ عکاس برتر مستند جوایزی به شرح زیر اهدا شد :

جایزه بهترین فیلم ممتاز به احسان شادمانی برای فیلم مستند « نه نو»، جایزه دومین فیلم ممتاز به فاطمه حیدری برای فیلم « سروا» و همچنین جایزه سومین فیلم ممتاز به دلاور دوستانیان برای ساخت مستند « پرواز و مورچه ها » اهدا گردید.

 همچنین فیلم های مستند زیر نیز به  ترتیب به عنوان مستند ممتاز برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند : 

«هجده پله زندگی » ساخته آرمان قلی پور، « ماجرای ربوده شدن پدرم » ساخته علی زارعی، « در امتداد کوچه »  ساخته فیروزه پرگاریان، « کارگاه بی نشان » اثری از سید محمد رودباری زاده، « تا آفتاب» به کارگردانی حسین  پوراسماعیل، « من نگهدار جمالی هستم » ساخته شهربانو ثابت  و « قایق اژدها » ساخته طنین احمدی           

سپس به سیزده مستند نیز که در این بخش قابل تقدیر شناخته شده بودند به ترتیب زیر جوایزی اهدا شد :

« دستان بینا » ساخته احسان احسان تندگام، « همدرد» ساخته بهزاد وزیری نسب، « قلبم برای مجردها می سوزد» به کارگردانی علی زارعی، « ذکر آسمانی » ساخته حمید اسحاقیان پور و احمد بندلی زاده، مستند « الماس و شیشه» فیلمی از داریوش کرمیار،   « آلوپسی » به کارگردانی احمد رضا کبریتی کرمانی، « موزه دارآباد » ساخته بنیامین مهرپویان، « غار کلمان کره » ساخته یزدان عربی، « ظهر عاشقی » از حمید اسحاقیان پور،   «روستای ساری یار قام » ساخته بهنام مهرداد، « یک صدم ثانیه » به کارگردانی دلاور دوستانیان، « آشنای غریب» ساخته حمید اسحاقیان پور و احمد بندلی زاده، « حس زندگی» به کارگردانی داوود راکی پور

همچنین در بخش عکس مستند نیز جایزه بهترین عکس به کتایون فرمان رسید. فاطمه سیدی دوم شد و رضا رادپور نیز جایزه سوم بخش عکس مستند را از آن خود کرد.   همچنین کیومرث سرشار، علیرضا لشگری، امیر جلیلی، عباس محمودی، فروغ نظری، ابوالفضل عسگری و ملیکا ملکی نیز در بخش عکس مستند مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.