سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

پشت پرده ۱۲ فیلم بزرگ جنگی دنیا

از انفجار مواد منفجره یک تنی کوبریک تا صداگذاری ۹ ماهه کاپولا

اینک آخر زمان*

سینماپرس: «دشوارترين كار در سينما،ساختن فيلم جنگي است.» اين جمله را بارها از زبان كارگردانان سينماي ژانر جنگ شنيده ايم. سينماي جنگ كه قدمتي به اندازه خود هنر سينما دارد، همواره از شرايط ويژه‌اي براي ساخت و توليد برخوردار بوده است.

وقتي فرانسيس فورد كاپولا براي تحقيق درباره ويتنام و جنگي كه موضوع فيلم اينك آخر الزمان بود چهار سال زمان صرف مي كند یا كوروساوا دو سال را خرج طراحي صحنه  و دوخت لباس هاي فيلم هرج و مرج مي كند، نشانگر اهميت جزييات در ساخت فيلم هاي جنگي است. 

نكته هاي كوچك زير را از سایت‌های مختلف معتبر سینمای جهان انتخاب كرديم تا گوشه اي از اهميت جزييات را در سينماي جهان يادآور شويم.

۱- ژنرال / باستر كيتون  

براي تصوير جنگ ميان دو طرف درگير در فيلم بيش از ۵۰۰ ارگان نظامي و دولتي به عنوان بازيگر و ديگر عوامل حمايت كننده به ياري فيلمساز آمدند.

صحنه انفجار روي پل رودخانه در اين فيلم به عنوان يكي از پر خرج ترين صحنه ها در تمام دوران فيلم هاي صامت به حساب مي آيد. تكه هاي فلزي اين پل تا پايان جنگ جهاني دوم در رودخانه باقي ماند تا سرانجام به عنوان آهن زنگ زده از رودخانه بيرون آمد.

 

۲- هرج ومرج/ كوروساوا

 در طول مدت دو سال در اين فيلم بيش از ۱۵۰۰ لباس و يونيفورم نظامي دوخته شد. جالب اين جاست كه تمام اين لباس ها با دست دوخته شدند.

براي تصوير صحنه هاي جنگي در اين فيلم ۲۵۰ اسب از ايالات متحده وارد ژاپن شد. كوروساوا از اسب ها و لباس ها بسيار موثرانه استفاده كرد. به طوري كه روزنامه هاي ژاپن گزارش داده اند هزاران اسب در صحنه هاي جنگي فيلم حضور داشتند.

 

۳- رژه بزرگ

دپارتمان ارتش ايالات متحده امريكا كه يكي از تهيه كنندگان فيلم بود بيش از ۲۰۰ تانك جنگي ، ۴۰۰۰ سرباز و بيش از  ۱۰۰۰ هواپيماي جنگي براي استفاده در اختيار سازندگان فيلم گذاشت.

يكي از پرخرج ترين فيلم هاي دوران صامت اين فيلم است كه با فروش بالاي ۲۲ ميليون دلار در آن زمان اين هزينه را جبران كرد.

 

۴- راه هاي افتخار/ کوبریک

وقتي كه پروژه به استنلي كوبريك براي ساخت واگذار شد، او از ارتش چندين لباس نظامي قرض گرفت و از همكارانش خواست تا با اين لباسها عكس بگيرند .او از اين عكسها را براي صحنه هاي مختلف ضميمه فيلمنامه كرد.

"اروين لينگ" مدير جلوه هاي ويژه فيلم از سوي دولت آلمان مجبور به رعايت قوانين محدود كننده اي شد. او در هفته اول فيلمبرداري بالاي يك تن مواد منفجره در فيلم استفاده كرد.

با اينكه فيلم درباره ارتش فرانسه بود اما فيلم در نزديكي يك قلعه در حوالي مونيخ فيلمبرداري شد و اكثر بازيگراني كه در نقش افسران فرانسوي بازي مي كردند، از نيروهاي پليس مونيخ بودند.

 

۵- چكمه

براي اين فيلم يك زير دريايي واقعي مورد استفاده قرار گرفت و تمام صحنه هاي داخلي به اصرار كارگردان درزير دريايي فيلمبرداري شد.

سه قالب زير دريايي مصنوعي نيز براي فيلم ساخته شد كه يك از آنها در عمق سي و پنج فوتي زير سطح آب كنترل مي شد. اين زير دريايي مي توانست شنا كند  و در عمق حركت كند .دو قالب ديگر مي توانستند ۱۸ فوت در عمق دريا حركت مصنوعي كنند.

 

۶- پل رودخانه كواي/ دیوید لین

پل "كواي" را يك شركت بريتانيايي در سيلان در اين فيلم ساخت. اين پل ۴۳۵ فوت طول داشت و ۲۵ پا از سطح آب بالاتر بود. ساخت اين پل ۸ ماه طول كشيد و براي ساختن آن از ۵۰۰ كارگر و ۳۵ فيل استفاده شد. ارزش اين پل كه ظرف چند ثانيه منهدم شد، معادل يك ميليون و دويست هزار پوند امروز بود.

قطاري كه در انتهاي فيلم متلاشي شد از يك مهاراجه هندي تنها براي انهدام خريداري شده بود.

 

۷- نجات سرباز رايان

براي آموزش بازيگران اين فيلم با شرايط نظامي ، يك ژنرال ارتش آمريكا مامور آموزش بازيگران در شرايط سخت نظامي بود.

بسياري از كهنه سربازهاي جنگ جهاني دوم به اسپيلبرگ براي ساخت اين فيلم و نزديكي آن با واقعيت تبريك گفتند با اينكه او هرگز در جنگ جهاني دوم حضور نداشت.

 

۸- ناپلئون

 براي نمايش برف در جنگ زمستاني ناپلئون در روسيه كارگردان از دانه اي پنبه براي نمايش برف استفاده كرد.اما هنگامي كه يك از بچه ها به جاي پنبه يك سنگ را پرتاب كرد بيني ولاديمير رودنكو از بازيگران اين فيلم  را شكست.

 

۹ – سقوط

بسياري از قسمت هاي فيلم در روسيه فيلمبرداري شده است. اين امر دو دليل دارد:۱- به خاطر شباهت هاي زياد معماري سن پترزبورگ با ظاهر آلمان آن سالها ۲- چون در زمان هيتلر و جنگ تبليغات تجاري ممنوع بود . سن پترزبورگ از معدود شهر هاي اروپا است كه تبليغات خياباني ندارد.

 

۱۰- اينك آخرالزمان

براي طبيعي بودن صداي هلي كوپتر هاي جنگ ويتنام كاپولا از يك آهنگساز خواست تا با شنيدن صداي آن هلي كوپتر ها در زمان جنگ و مستند ها صداي واقعي را براي آنها بسازد.

صداگذاري اين فيلم بيش از ۹ ماه طول كشيد. در اين فيلم صداي مهمات جنگي دقيقا همين گونه بود كه در جنگ استفاده مي شد.

براي ساخت اين فيلم رييس جمهور فيليپن اجازه داد تا ارتش فيليپين مهمات و هلي كوپتر و خلبان ها را در اختيار كاپولا قرار دهد.

 

۱۱- نبرد الجزاير

 اين فيلم دقيقا مبتني بر اسناد ساخته شده است. صحنه هاي جنگي در فرانسه گرفته شده و شكنجه ها در ايالات متحده امريكا و بريتانيا تصوير برداري شده است.

 

۱۲- غلاف تمام فلزي

كوبريك از تجربيات يكي از دوستان نزديكش كه در جريان جنگ جهاني دوم خبرنگار جنگ بود

و از بسياري از فيلم هاي مستند جنگي براي آموزش بازيگران فيلمش استفاده كرد. وی در مجموع بيش از ۲۰ فيلم متفاوت جنگي براي آموزش بازيگران فيلمش بهره برد.

در قسمت اول فيلم و در قسمت آموزش نظامي بازيگران كوبريك شرايط بازيگران اصلي فيلم را با سياهي لشكر ها يكسان كرد و همه تحت شرايط سخت نظامي آموزشي بوده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.