چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳

به بهانه بازپخش شکرستان ۲

بابک نظری: ۱۰ سال از زندگی‌ام را با «شکرستان» سپری کردم/ نسخه سینمایی را فعلا تولید نمی‌کنیم

شکرستان*

سینماپرس: بابک نظری کارگردان انیمیشن «شکرستان» در خصوص موفقیت این انیمیشن بیان کرد: «۱۰ سال از زندگی‌ام را با شکرستان سپری کردم که زمان کمی نیست و بهترین دوران زندگی من بود.»

نظری در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: «اولین پارامتری که شاید بتوان از آن در موثر بودن موفقیت این انیمیشن نام برد این است که شکرستان از ابتدای شروع کار با هدف مورد قبول واقع شدن آن از سوی مخاطب ایرانی ساخته شد.»

وی افزود: «از آن جایی که معمولا مراحل تولید انیمیشن سنگین است تولیدکنندگان انیمیشن همین که بتوانند تولیدی را به سرانجام برسانند، هنر بزرگی است و اولویت هایی مانند مخاطب و کیفیت در رده های آخر کار آن ها قرار می گیرد اما شکرستان با هدف اولیه جذب مخاطب شروع به ایده و طراحی کرد. هدفش این بود که از میان کارهای انیمیشن ایرانی که غالبا مخاطب خاصی نداشتند و زیاد مورد توجه نبودند سر بلند کند و کاری را در اختیار مخاطب قرار دهد که تماشاگر علاوه بر انتخاب، دوستش بدارد و آنرا دنبال کند.»

این کارگردان اضافه کرد: «شکرستان با بهره گیری از مثل ها و حکایات فارسی آغاز و کم کم مسیر خود را به سمت مسایل فرهنگی و اجتماعی روز مردم جامعه باز کرد، مسایلی که ما هر روز می بینیم، می شنویم، لمس می‌کنیم و از کنارش می‌گذریم ولی با دیدن شکرستان انگار از یک دریچه متفاوت به آنها می نگریم و تلنگری می خوریم.»

وی در خصوص سرمایه گذاری ابتدایی برای تولید این انیمیشن توضیح داد: «شکرستان طرحی بود که من ۸ ماه صرفا روی ایده اولیه آن کار کردم و در کتابخانه ها به مطالعه پرداختم تا به یک ایده کامل و جامع برسم. بعد از آن بدون قرارداد با هیچ ارگانی تولید شکرستان شروع شد و پیش تولید اولیه آن با هزینه شخصی به اتمام رسید. بعد از پایان پیش تولید قرارداد این کار با مرکز صبا بسته و قسمت اول آن هم به این مرکز سپرد شد. حدود  دو سال بعد از شروع پروژه به دلایلی کار به حوزه هنری واگذار و قرارداد تولید از صبا به حوزه هنری منتقل شد.»

نظری در مورد ایده تولید محصولات جانبی شکرستان که از ابتدای قرارداد، طرح آن را به حوزه هنری ارائه کرده بود، عنوان کرد: «از همان روزهای نخستی که همکاری را با آقای صفوی شروع کردم طرحی در زمینه انیمیشن و محصولات جانبی آن ارائه دادم که این طرح نشات گرفته از تحقیقات گسترده ای بود که در مورد کشورهای پیشرفته در زمینه انیمیشن انجام داده بودم. در تمام دنیا این اتفاق در مورد انیمیشن ها می افتد و محصولات جانبی بخش بزرگی از دنیای انیمیشن را تشکیل می دهند زیرا درآمد تولید محصولات جانبی انیمیشن چندین برابر خود آن است و نه تنها از نظر فرهنگی بسیار تاثیر گذار است بلکه مخاطب گسترده ای را هم پوشش می دهد و من نیز تصمیم داشتم این طرح را برای شکرستان پیاده کنم. طرح اجرا شد اما متاسفانه نامی از طراح برده نشد.»

وی با اشاره به اینکه به علت برخی از مشکلات در حال حاضر انیمیشن سینمایی «شکرستان» در دست تولید نیست گفت: «تولید یک کار سینمایی آن هم انیمیشن جدای از هزینه دار و زمانبر بودن واقعا پروسه پیچیده و سنگینی است و ارتباط مستقیمی هم با گیشه دارد یعنی باید قبل از اکران، فروش فیلم تضمین شده باشد. ساخت انیمیشن سینمایی حداقل ۳ تا ۵ سال نیاز به زمان دارد و طبیعتا صرف چنین زمان و هزینه ای حتما باید مخاطب، گیشه و بازگشت سرمایه را مد نظر داشته باشد. با وجود اینکه فیلمنامه پروژه انیمیشن سینمایی «شکرستان» نوشته شده است اما به علت مشکلات متعددی که بر سر راه تولید وجود دارد فعلا تولید آن متوقف شده البته امکان تولید وجود دارد اما هنوز زمان آن مشخص نیست.»

وی در پایان گفت: با تمام شخصیت های شکرستان زندگی کردم. تک تک شخصیتها را بازی کردم و با کمک بسیاری از دوستانم به آنها جان دادیم.  تک تک کاراکترها از ننه قمر تا اسکندر برای من عزیز هستند و  بسیار خوشحالم که مردم هم دوستشان دارند و شکرستان می بینند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.