جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹

با اشاره به شیوه آهنگسازی در سینمای ایران

آریا عظیمی نژاد: ساخت موسیقی فیلم، به فرم فیلم و سلیقه آهنگساز بستگی دارد

آریا عظیمی نژاد*

سینما پرس: آریا عظیمی نژاد آهنگساز سینما و تلویزیون در خصوص شیوه آهنگسازی متن فیلم گفت: «آهنگسازی در فیلم، بستگی به فرم فیلم دارد و بخش دیگری از موسیقی برخاسته از سلیقه آهنگساز است.»

آهنگساز فیلم «نقاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: « بخش مهمتر سلیقه آهنگساز، تعریفی است که خود فیلم برای آهنگساز مشخص می کند؛ بعبارتی چارچوبی است که ریتم تصویر و نوع جنس فیلم آن را شکل میدهند.»

عظیمی نژاد که آهنگسازی ۳ گانه «پایتخت» را بر عهده داشته اظهار داشت: «من در فیلم «میم مثل مادر» موسیقی فراوانی داشتم. فیلم موسیقی می طلبید. اما در فیلم «طلا و مس» موسیقی خیلی کمی داشتم. حکم و قرارداد ثابتی برای آهنگسازی وجود ندارد.»

آهنگساز سریال «دودکش» افزود: «برخی فیلم ها موسیقی زیاد را فریاد می زنند و برخی دیگر کاملا برعکس هستند و نیاز چندانی به موسیقی ندارند. این امری متغیر است.»

عظیمی نژاد پیرامون دلیل ماندگاری موسیقی در ذهنها گفت: «چیزی که در حافظه ماندگار می شود، ملودی و تم است. ماندگاری یک اثر موسیقایی در ذهن مخاطب ارتباط مستقیم با ملودی و تم دارد.»

عظیمی نژاد که به تازگی موسیقی فیلم سینمایی «در مدت معلوم» به کارگردانی وحید امیرخانی را برعهده گرفته است در مورد این کار افزود: «هنوز نسخه تدوین شده فیلم به دست من نرسیده است و فقط در جریان خط داستانی فیلم هستم. من اول، فیلم را می بینم و بعد بر اساس آن موسیقی و سازهایم را انتخاب می کنم. باید بر اساس جنس تصاویر و ریتم فیلم، موسیقی را بسازم.»

وی در پایان تصریح کرد: «برخی نقدهایی که در مورد موسیقی فیلم نوشته می شود، اشتباهات فاحشی را در بردارد. متاسفانه برخی کسانی که نقد موسیقی فیلم می نویسند با اصول موسیقایی آشنا نیستند و اشتباه می نویسند.»

برچسب‌ها

نظرات

  • علی ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ - ۰۰:۵۹
    0 0
    ایا بزرگانی مثل زیمر وهورنر هم مثل شما فکر میکن؟ یعنی ارتباط مستقیم ملودی وتم در ذهن تاثیر میذاره؟جناب عظیمی نژاد!موسیقی باید رو فیلم بشینه!نه از فیلم خارج بشه!به نظر شخصی خودم کارهای اقای مجید انتظامی روی فیلم خوب نمیشینه ومیزنه بیرون.یعنی توجه شما رو بیشتر به ملودی موسیقی جلب میکنه.موسیقی باید بیشتر حس بشه.در ایران فقط بابک بیات میتونست.بیشتر اهنگسازهای ما اشرافی به سینما وفیلمنامه ندارن.فقط اهنگسازی را یاد گرفتن.نمیدونن ایا فیلم باید در خدمت موسیقی باشه؟یاموسیقی در خدمت فیلم؟در کل هر فیلمی سطح سلیقه ای مخاطب پایین تر بیاورد واحد موسیقی پر حجم تر و کلیشه ای تر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.