یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴

به مناسبت تولد کارگردان «بن هور»

ویلیام وایلر؛ سینماگری که ۱۵ بار نامزد و چهار دفعه برنده اسکار شد!

ویلیام وایلر*

سینماپرس: ویلیام وایلر برنده چهار اسکار کارگردانی و کارگردان هالیوودی فیلم مشهور «بن هور» ۱۱۲ سال پیش در چنین روزی در آلمان به دنیا آمد و فیلم های مهمی در تاریخ سینما از خود به جا گذاشت.

اصلیت ویلیام وایلر آلمانی است و وی در دوران کودکی با والدینش به امریکا مهاجرت کرد. وایلر جوان در ابتدای دهه بیست وارد کار فیلمسازی شد و ابتدا شغلی را در یونیورسال به وی دادند و پس از آن دستیار دوم کارگردان شد اما به دلیل اختلاف با کارگردان فیلم اخراج شد. پس از آن در سال ۱۹۲۵ توانشت دستیار اولی یک فیلم را به دست اورد و سه سال بعد بود که تابعیت امریکا را گرفت.

وی در همان سال ۱۹۲۵ اولین فیلم کوتاه خودش را نیز کارگردانی کرد که کروک باستر نام داشت و یک فیلم وسترن به شمار می رفت. پس از آن وایلر سی فیلم کوتاه وسترن دیگر برای یونیورسال در طی پنج سال ساخت اما اولین فیلم بلندش را برای این استودیو در سال ۱۹۳۰ به نام «قهرمانان جهنم» کارگردانی کرد و پس از آن تا سال ۱۹۴۰، ۱۴ فیلم بلند دیگر برای یونیورسال، فوکس و ساموئل گلدوین ساخت اما اولین فیلم مهمش با بازی گاری کوپر «وسترنر» بود که فروش خوبی در سینماها داشت و اولین فیلمی بود که وی برای وارنربروس می ساخت.

ویلیام وایلر*

از این سال به بعد وایلر رو به اقتباس آورد و فیلم بعدی اش را از داستان کوتاهی به قلم سامرست موآم با نام «نامه» ساخت که در ان بازی متفاوتی را از بتی دیویس شاهد هستیم و نگاه بدبینانه موآم به زندگی این فیلم را از یک اثر دارای پایان خوش هالیوودی جدا می کند. وایلر از بازی دیویس خوشش امد و برای همین در سال بعد یعنی ۱۹۴۱ نقشی را برای وی در فیلم « روباهان کوچک» در نظر گرفت که بهترین نمایشنامه لیلیان هلمن به شمار می رود. فیلم با وجود ساختار خوبی که داشت فقط نامزد بهترین کارگردانی در اسکار شد و این اتفاق برای وایلر چهارمین بار بود که می افتاد و شامل فیلم نامه نیز می شد.

ویلیام وایلر*

در سال ۱۹۴۲ وی فیلم خانم مینیور را ساخت و با وجودی که این فیلم از روباهان کوچک فیلم معمولی تری است اسکار بهترین کارگردانی را نصیب این کارگردان کرد و وی پس از آن برای دو فیلم دیگر با اسامی «بهترین سال‌های زندگی ما» (۱۹۴۶) و «بن هور» (۱۹۵۹) جایزه بهترین کارگردانی را نصیب خود کرد و البته در سال ۱۹۶۵ نیز اسکار افتخاری دریافت کرد. در مجموع وی ۱۵ بار نامزد بهترین کارگردانی اسکار برای فیلم هایش شد و چهار اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد که در قیاس با کارگردانان دیگر امر نادری به شمار می رود.

وی علاوه بر فیلم های تاریخی، جنگی و وسترن آثار در خور توجهی در ژانر پلیسی و کمدی دارد که از آن جمله می توان به فیلم های دختر مسخره با بازی باربارا استرایسند و داستان کاراگاه با بازی کرک داگلاس اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.