جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

نثر یک منتقد سینما همزمان با روز قدس

«سکانس خون» در غربت مردمان مظلوم غزه/ تنها صداست که نگاه وجدان را بسوی مستکبران پرتاب می‌سازد

راهپیمایی روز جهانی قدس*

سینماپرس: مرتضی اسماعیل‌دوست از منتقدان کشورمان به مناسبت روز جهانی قدس، در مورد جنایاتی که سالهاست توسط صهونیست‌ها در غزه رخ می‌دهد متن نثری که در اختیار ما گذاشت گفت: «اتفاقات غزه؛ تازیانه‌هایی از ظلم که نه بر جان مردمان غزه که زخم را بر روح همه آزاده‌خواهان، هویدا می‌سازد.»

به گزارش خبرنگار سینماپرس، اسماعیل‌دوست که این جنایات را با عنوان «سکانس خون» معرفی می کند در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس نثری را در خصوص این روزهای مردم غزه قرائت کرد.

متن اسماعیل دوست در تشریح روزهای خونبار مردم غزه به شرح ذیل است:

«بال می گشاید تن غرقِ در خون اش بسان پرواز ماهی رها ز بِرکه. جان اش پاسبان حُریت خاکی است که عطر نیاکان به شهد خفته دارد. خاک قدس، معبری است رو به آسمان پرستش. حدیث آرزومندی یارب گویانی که دستانی تا عرش اعلی را نشانه یافته اند. 

سرزمینی که جان عشق را تا صراط تعالی حک می کند اما سال ها با جلادانی به رنگ تازیانه، خون را سفره روح مردمان اش می بیند. اشک های ظریف احمد ۳ ساله و شیون های مادری به غربت گرم صحرای محشر، دیروز کربلا را در ذهن غم، هجی می سازد و تازیانه هایی از ظلم که نه بر جان مردمان غزه که بر روح یک یک آزاده خواهان، زخم را هویدا می سازد.

 اینجا بحث مرسوم کرسی داران عرصه قدرت نیست که مرز همدردی به وسعت قلبی است که معنای درد را به سختی تجربه دارد. مرگ نگاهی حق جو است که پاسخ اش را در فریاد گلوله ای می بیند بی منطق گفتگو که رگ های برآمده از هویت را نشانه رفته است. هجوم اژدهایی که زبانه های گداخته اش، به غارت روح آدمی تعریف شده و معنای جان دادن طفلی شیرخواره را در برابر چشمِ خیس پدر در نمی یابد.

خانه در غزه، جایی است از ویرانی، سقفی معلق از خانواده ای رو به هجران و مادر، داغی است که سینه خونین پسر را ناله می زند. آنجا فلسطین است. جایی که سال ها با معنای شهادت مترادف شده است. سکانسی برتر از رشادت مردمانی مظلوم در برابر سلاح بی منطق زور. قابی شکسته از سال ها جنگ نابرابر که برادر را بی برادر می سازد.

چه سکانسی عظیم تر از شوریدگی احوال مردمانی که داغ سال ها دفاع از خانه و کاشانه را بیگناه بر دوش می کشند و حق را با گلویی برآمده از خون فریاد می دارند. حقی که براساس نگاه سردمداران صهیونیست غاصب، اعمال زور است و در ذهنیت بیمار آن ها هر که قویتر باشد حرفش به کرسی است و این پروتکل سران صهیونیست، ترجمان امروزینی از قانون درندگی جنگل دیروزی است.»

حال تنها صدا است که نگاه وجدان را به سوی مستکبران پرتاب می سازد با مشت هایی یکسان با مردمان فلسطین در راه یافتن مسیر عاشقانه ای از قدس. به همراهی پیگیری عدالت از مردمان مظلومی که گریه هایشان رو به آسمان، غمی از سوگ گذشته تا امروز دارد.

 

 

 

 

 

نظرات

  • FARIBA ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ - ۲۱:۴۱
    3 0
    بسیار عالی بود...
  • حسینی ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ - ۲۱:۴۳
    3 0
    قابی شکسته از سالها جنگ نابرابر که برادر را با بی برادر میسازد . . . اللهم عجل لولیک الفرج
  • داود جمالى ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ - ۲۲:۰۷
    3 0
    نوشته دل نشين و زيبايى بود.... بسيار لذت بردم درود بر اسماعيل دوست عزيز كه قلم خود را با شهبال خيال به زيبايى در اسمان ازادى و ظلم ستيزى به پرواز در اورده بود.... برايت ارزوى موفقيت هاى بيشتر را دارم....
  • احمد ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۱۴:۱۸
    3 0
    نوشته زيبايى است احسنت بر قلم زيباى نويسنده
  • forouzan ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۱۷:۱۰
    2 0
    besiyar ziba bod
  • مهدی فیضی ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۲۱:۱۴
    1 0
    چه سکانسی عظیم تر از شوریدگی احوال مردمانی که داغ سال ها دفاع از خانه و کاشانه را بیگناه بر دوش می کشند و حق را با گلویی برآمده از خون فریاد می دارند. برادر اسماعیل دوست . دوست و همنشین عزیزم در جلسات قصه خوانی مسجد جوادالائمه (ع) بسیار علی نوشتی بقول استاد فقید من و شما مرحوم امیر حسین فردی : دنبال ادبیاتی که نویسنده‌اش احساس بکند گرداگرد این خانه آتش است و ممکن است دیر یا زود آتش به خانه سرایت بکند. از گل و بلبل ننویسد. مردم را به خواب نبرد. مردم را ناامید نکند. تلقی‌ ما از ادبیات مقاومت یک چنین ادبیاتی است. و احسنت بر شما که از گل و بلبل ننوشتی .
  • مرضیه ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ - ۲۳:۴۸
    0 0
    بسیار متن عالی بود ممنونم که از مردمان غزه دفاع می کنید. امیدوارم که خدا حقشان رااز ظالمان بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.