چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

کوتاهی معاونت مطبوعاتی از اعزام عکاسان ایرانی به غزه

غزه

مهر: عبدالحسینی مدرس عکاسی معتقدست برنامه‌ریزی و ساماندهی عکاسان برای حضور در رویدادهای بین‌المللی به عهده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است و مشخص نبودن مکانیزم اعزام عکاسان به مناطق جنگی خارج از کشور باعث شده این روزها با حسرت تماشاگر عکس‌های عکاسان خارجی حاضر در غزه باشیم.


محمود عبدالحسینی مدرس عکاسی در مراکز آموزش عالی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موانع حضور عکاسان ایرانی برای ثبت بحران‌های منطقه از جمله لزوم حضور عکاسان ایرانی در عراق و غزه به تشکیل انجمن عکاسان بحران اشاره کرد و گفت: بعد از حادثه دلخراش زلزله بم، تعدادی از عکاسان گرد هم آمدند و تشکلی درست شد به نام انجمن عکاسان بحران و شامل عکاسانی می‌شد که در بحران های مختلف حضور پیدا می کنند و وقایع بحرانی را به تصویر می‌کشند.
 
وی افزود: این انجمن با دو دیدگاه تشکیل شد؛ یکی نشان دادن چهره مظلومان و افرادی که در شرایط بحرانی گرفتار شده اند و دوم رفع بحران، اما متأسفانه این انجمن نتوانست کارکرد واقعی خود را پیدا کند و با تغییراتی که در هیئت مدیره آن به وجود آمد، نتوانست پویا و تأثیرگذار باشد.
 
این عکاس خبری با اشاره به ضرورت راه‌اندازی و فعالیت چنین انجمن‌هایی بیان کرد: می‌توان چنین تشکل هایی را در کنار حمایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد داشته باشیم که بتواند از عکاسان علاقه مند برای حضور در شرایط بحرانی داخلی و بین‌المللی حمایت کند. در این تشکل می توان از دو گروه عکاسان استفاده کرد، عکاسانی که در زمینه برنامه ریزی و اتاق فکر فعالند و عکاسانی که از توانایی فیزیکی برای حضور در این شرایط بحرانی برخوردارند.
 
وی تأکید کرد: عکاسان برای حضور در جنگهای مختلف و شرایط بحرانی نیاز به تشکلی دارند که آنها را به لحاظ فراهم کردن شرایط مادی و معنوی حمایت کند اما متأسفانه جای چنین تشکلی به عنوان اتاق فکر و برنامه ریزی هدفمند برای عکاسان خبری در شرایط بحرانی خالی است.
 
او با اشاره به مشکلاتی که عکاسان بحران حتی در مواقع بروز اتفاقات خاص در داخل کشورمان با آن مواجه هستند، گفت: این خوشایند نیست که عکاسان و خبرنگاران ما را به چشم جاسوس و خرابکار نگاه کنند، چراکه عکاس چشم سوم هر سازمان است که مسائل مغفول را در راستای رفع معضلات به تصویر می کشد. متأسفانه نه تنها هیچ گونه حمایتی شایسته شأن عکاسان خبری و بحران صورت نمی گیرد بلکه گاهی همین عکاسان که دلشان برای کشورشان می تپد و در جهت رفع نواقص، عکاسی می کنند، با برخوردهای ناشایستی مواجه می شوند.
 
عبدالحسینی با اشاره به مقررات و قوانین حضور عکاسان خارجی در رویدادهای بین المللی یادآور شد: اگر عکاسان کشور ما نیز همچون همه عکاسان آژانس های خبری دنیا بر اساس چارچوب ها و قوانین بین المللی عکاسی خبری در دنیا مورد حمایت قرار می گرفتند، آن گاه شاهد حضور عکاسان علاقه مند از ایران برای حضور در این مناطق به‌ویژه در بحران ها و جنگهای خاورمیانه بودیم تا به خوبی چهره جنایتکاران را به تصویر بکشند و تصویر مظلومان این رویدادها را به جهان مخابره کنند.
 
او با اشاره به روایت عکاسان خارجی از جنگ های منطقه تصریح کرد: این برای ما عکاسان خبری ناراحت‌کننده است که در خانه بنشینیم و حسرت آمیز تصاویر این رویدادها را برگرفته از رسانه های خارجی شاهد باشیم.
 
این عکاس خبری با اشاره به وظایف معاونت مطبوعاتی در این زمینه تأکید کرد: برنامه ریزی برای چنین موضوعی بر عهده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است تا عکاسان بتوانند با استفاده از کارت خبرنگاری بین المللی و ارتباط با سفارت خانه ایران در کشور مقصد امور اداری و دریافت معرفی نامه خود را به درستی و بدون دردسر طی کنند.
 
او در خاتمه با اشاره به جنایت های رژیم اسرائیل در کشتار مردم غزه گفت: این باعث تأسف است که هیچ یک از انجمن های عکاسی ما حتی یک بیانیه برای اعلام حمایت از مردم غزه نداده اند و به نظر می رسد که بیشترین فعالیت انجمن ها به صدور آرم طرح ترافیک و کارت عضویت خلاصه شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.