شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

نقد شفاهی؛

تحلیل فیلم های اکران ماه رمضان از نگاه یک منتقد سینما / آثاری که از حبس درآمده اند!

تجریش ناتمام*

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما به نقد سه فیلم اکران در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: به برکت این ماه عزیز سه فیلم بلاتکلیف از حبس در آمده اند و این سه فیلم برای یافتن مجال اکران باید شکرگذار این ماه پر برکت باشند.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم های در حال اکران ماه مبارک رمضان اظهار داشت: به برکت ماه مبارک رمضان، سه فیلم از حبس درآمده اند!

وی گفت: مناسبت های ملی و مذهبی به ویژه ماه کریم رمضان هر ساله فرصت مناسبی در اختیار همگان قرار می دهد تا از کرامت های آن بهره مند شوند. رمضان امسال اهالی سینما و هنر هم مشمول این عطیه شده اند و سه فیلم بلاتکلیف توانستند رنگ پرده سینما را ببینند.

«اینجا شهر دیگری است» میان تئاتر تلویزیونی ، تله فیلم و فیلم سینمایی در نوسان است

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد:  فیلم دینی و مذهبی «اینجا شهر دیگری است» ساخته احمد رضا گرشاسبی که ۱۶ سال پس از فیلم سینمایی «بانی چاو» تولید شده و اکنون بعد از ۳ سال روی پرده رفته، روایتگر مقطعی مهم از تاریخ و دوران زمام داری و شهادت حضرت علی (ع) است. این فیلم تصویرگر دو روز آخر عمر حضرت امام علی (ع) و شرح مظلومیت ها و ستم هایی است که در حق ایشان شد.

وی گفت: «اینجا شهر دیگری است» از نظر ساختار میان تئاتر تلویزیونی ، تله فیلم و فیلم سینمایی در نوسان است و تلاش های احمد رضا گرشاسبی نتوانسته آن را به یک اثر سینمایی قوی تبدیل کند چرا که ساختار اصلی متن و نگارش آن تئاتری است و حمید امجد آن را برای تلویزیون نوشته است. با این حال مضمون ،  داستان رفیع و ارزشمند تاریخی و مذهبی آن «اینجا شهر دیگری است» را در کنار فیلم های ارزشی و دینی قرار می دهد،  جا دارد این اثر از رسانه ملی هم پخش شود. 

«تجریش نا تمام» نوستالژی ناتمام و سطحی است

این مدرس سینما تصریح کرد: فیلم دیگری که موفق شده در این ماه مبارک به اکران عمومی درآید، فیلم سینمایی «تجریش ناتمام» ساخته پوریا آذربایجانی است. این فیلم که یک نوع نوستالژی ناتمام درباره زندگی دو عاشق ناکام تئاتری  و دوستان آنهاست، با گشت و گذار در تجریش به روایت ناکامی ها، تلخی ها و آرزوهای برباد رفته این افراد می پردازد.

وی گفت:  پوریا آذربایجانی با ترسیم زندگی روزمره شخصیت های فیلمش و گریز به اوضاع دیروز و امروز آن ها ، استفاده از صدای «فرهاد» ، تکرار اسامی فیلم هایی چون «هامون» و «سارا» و ... کوشیده مرثیه خوان دورانی پر خاطره باشد ولی به دلیل اینکه فیلمش فاقد شخصیت پردازی قوی ، تحرک ، ریتم مناسب، فیلمنامه محکم ، دراماتیک، ساختار منسجم ، جذاب سینمایی و بازی های دلنشین است. موفق نشده «تجریش نا تمام» را به یک نوستالژی سینمایی تبدیل کند. فیلم او یک نوستالژی نا تمام و سطحی درباره اوضاع نابسمان امروز زندگی هنرمندان و کسانی است که پولسالاری آنها را قربانی کرده است. در مجموع «تجریش نا تمام» از نظر مضمون و توجه به واقعیتهایی اجتماعی فیلمی قابل توجه است.

«رهاتر از دریا» نه فیلم کارگردان است و نه فیلم تهیه کننده

وی گفت: سومین فیلمی که در رمضان امسال توفیق اکران یافته فیلم ضعیف و آشفته «رهاتر از دریا» ساخته حمید طالقانی است. فیلمی پر حاشیه که اختلاف ها و درگیری های عوامل آن به ویژه تهیه کننده و کارگردان آن را مهجورتر و ضعیف تر ساخته است.

آذین ادامه داد: «رهاتر از دریا» که صدمات فراوانی از شرایط  حضور غیر حرفه ای ها و پولسالاران در سینما دیده، نه فیلم کارگردانی است و نه فیلم تهیه کننده چرا که هیچکدام نتوانسته اند آنگونه که می خواستند آن را به ثمر رسانند. سر و شکل و مضمون فیلم نشان می دهد، چنانچه رفاقت ، سلامت و صداقت در تولید آن نقش ایفا نمی کرد ، می توانست دست کم تبدیل به یک فیلم سینمایی متوسط با محتوای قابل تامل شود. ولی بضاعت کنونی آن را ضعیف، سطحی و غیر جذاب ساخته است.

وی در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: در هر حال این سه فیلم سینمایی باید خود را وامدار رمضان کریم بدانند و برای یافتن مجال اکران عمومی شکرگذار باشند.  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.